De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Had je iets anders gekocht dan was je meteen alweer een klap extra kwijt aan afschrijving. Veel plezier nog met de wagen
Gebruikersavatar
wieldop
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 11.05.2007 - 13:22
Locatie: Fryslân

Gisteren op en neer geweest naar Amersfoort, leuke rit op zich en mooi weer. Helaas kapte de airco er mee: Service vereist. Thuisgekomen OB-II er op gezet: B10EA13, B102D92. Vrijdag naar de garagist en kijken hoe dit uitpakt... 70 kton km sinds vorige reparatie.
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
V40 1.9 D Europa nordic, MY2003
BX 1.9 TD (transport deluxe)
NB OBD2-VEEPAK en Car Scanner
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Wat betreft de foutcode B102D92 kun je dit (bijlage) verwachten...

Door het alsmaar wisselen van revisie airco's ontstaat dit volgende probleem...
Niet het bekende isolatieprobleem opgelost door vervanging 2.0 maar de mechanische levensduur van een slijtdeel.
De mijne heeft slechts 100K overleeft na de 3de vervanging...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
simon50
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21.01.2018 - 22:25

En mijn gemiddelde met nu 4 ruil-revisie-aircopompen is 35000 km per pomp. Droevig niet alleen vanwege gezeur maar ook door onacceptabel stopzetten coulance regeling
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

simon50 schreef: 18.06.2025 - 17:10 En mijn gemiddelde met nu 4 ruil-revisie-aircopompen is 35000 km per pomp. Droevig niet alleen vanwege gezeur maar ook door onacceptabel stopzetten coulance regeling
En hoe zit het dan met Volvo life time warranty op onderdelen?
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
simon50
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 21.01.2018 - 22:25

Goede vraag, je moet dan wel eerst even rond de 2600 euro ophoesten voor reparatie, en die garantie vervalt als je de auto verkoopt. Nieuwe eigenaar krijgt zelfde shit en kan jou erop aanspreken, een gebrek verborgen maar wel aanwezig bij de verkoop.....
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

simon50 schreef: 18.06.2025 - 21:16 Goede vraag, je moet dan wel eerst even rond de 2600 euro ophoesten voor reparatie.....
De Volvo levenslange garantie dekking is een beetje vaag, maar er gaan verhalen dat als je een deel van de factuur hebt betaald, dat een eventuele toekomstige reparatie wel 100% wordt vergoed. Vervanging onder 100% garantie/coulance vallen er in ieder geval niet onder.
simon50 schreef: 18.06.2025 - 21:16 .....Nieuwe eigenaar krijgt zelfde shit en kan jou erop aanspreken, een gebrek verborgen maar wel aanwezig bij de verkoop.....
Als jij een auto verkoopt met werkende airco verkoop jij geen auto met een verborgen gebrek. Wordt anders als jij bewust alle meldingen zou hebben gewist voordat je de auto verkoopt. Bovendien heeft elke koper net zo goed een onderzoekplicht en maakt het wat uit of de auto 1 jaar is of 10 jaar oud. Dus zo zwart/wit als jij het stelt is het zeker niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 204
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Echt vaag is het niet. Als je een betaalde factuur op jouw naam hebt van na een bepaalde datum (01-06-20..) voor het product. Dan geldt de garantie.
Uiteraard zal de dealer deze factuur niet graag zelf willen betalen. Dus zullen ze vast lastig doen.

De garantie geldt niet voor slijtage delen. De airco staat benoemt als voorbeeld waar de garantie wel voor geldt

https://broekhuis.nl/volvo/services/garanties
Volvo V60 PiH Summum MY14
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Let wel:
Voor de airco compressor geld wel een kilometerbeperking van 180.000 km. En voorwaarde is dat datum deel 2 niet gewijzigd wordt. Ook niet van privé naar partner of naar zakelijk of andersom.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

JohnH schreef: 19.06.2025 - 10:06 Let wel:
Voor de airco compressor geld wel een kilometerbeperking van 180.000 km. En voorwaarde is dat datum deel 2 niet gewijzigd wordt. Ook niet van privé naar partner of naar zakelijk of andersom.
Er is geen kilometerbeperking van toepassing bij de levenslange garantie: De levenslange onderdelengarantie kent geen kilometerbeperking
Bron: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
Mogelijk doel jij op de coulance regeling voor de aircopompen?
Laatst gewijzigd door Gouwe op 19.06.2025 - 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: 19.06.2025 - 09:44 Echt vaag is het niet. ........ De airco staat benoemt als voorbeeld waar de garantie wel voor geldt
Mijn opmerking over vaagheid is hierin gelegen dat ik nergens een hele duidelijke, expliciete omschrijving vind en de link van Broekhuis tekstueel/inhoudelijk weer afwijk van die van Volvo NL en elke dealer lijkt zijn eigen versie te hebben.
Ook hoe wordt omgegaan met garantie/coulance reparaties is mij niet duidelijk. Er staat bijvoorbeeld: "De garantie heeft als uitgangspunt dat een Volvo-rijder nooit een tweede keer betaalt voor het vervangen van hetzelfde onderdeel bij een reparatie die in de werkplaats van de officiële Volvo-dealer wordt uitgevoerd." Wordt daarmee nu bedoelt dat als je 1 euro zelf hebt betaald op een rekening van 1000 euro, je die ene euro dan niet weer hoeft te betalen maar die 999,- bij een volgende reparatie wel?
Wordt daarmee ook bedoelt dat alle onderzoekskosten onder de dekking vallen, want de verzekering dekt alleen " materiaal- en montagefouten"?
Ik vind het persoonlijk dus daarom wel (te) vaag.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Gouwe schreef: 19.06.2025 - 11:15
JohnH schreef: 19.06.2025 - 10:06 Let wel:
Voor de airco compressor geld wel een kilometerbeperking van 180.000 km. En voorwaarde is dat datum deel 2 niet gewijzigd wordt. Ook niet van privé naar partner of naar zakelijk of andersom.
Er is geen kilometerbeperking van toepassing bij de levenslange garantie: De levenslange onderdelengarantie kent geen kilometerbeperking
Bron: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
Mogelijk doel jij op de coulance regeling voor de aircopompen?
Nee hoor voor de levenslange onderdelengarantie geld de 180.000 km beperking, vraag maar na bij je dealer. 2 dealers hebben mij dat bevestigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nogmaals mijn vraag of je de levenslange garantie van Volvo niet verward met de coulanceregeling op de airco compressor? Ik denk het namelijk wel en anders is dit weer een mooi voorbeeld van vaag: een dealer die iets anders zegt dan Volvo op de website beweerd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

GOUWE, nogmaals mijn reactie en NEE.... ik ben (nog) niet verward over dit onderwerp :)
Dit is de letterlijke tekst die mijn dealer gemaild heeft en de dealer die het recent vervangen heeft wees mondeling ook hierop:

Goedemiddag John,

Wanneer deze delen nu vervangen worden vallen deze onderdelen weer onder lifetime parts warranty, voor de airco compressor geld wel een kilometerbeperking van 180.000 km. En voorwaarde is dat datum deel 2 niet gewijzigd wordt. Ook niet van privé naar partner of naar zakelijk of andersom.
Met vriendelijke groet,


Over de details van COULANCE regelingen krijg je van VOLVO geen inzage/toelichting, vraag maar aan Simon50!

Dus ja, lifetime as long as it takes...
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Life time warranty met een km beperking, hmmm creatief
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Trouwens dat is ook van toepassing op de ISG en mogelijk ook andere "slijtdelen" :

Deze berichtgeving per mail van de dealer:

- Zie bijlage, toen is de ISG vervangen en mij aangeven dat hier nu ook lifetime warranty van toepassing was/is maar waar staat dat geregistreerd of hoe is dat aantoonbaar?
Zijn hier ook beperkingen/voorwaarde van toepassing?

Dealer : De vervanging staat in het systeem en u heeft een factuur, hiermee kunt u aantonen dat deze door een dealer vervangen is en dus garantie heeft, de voorwaarde/ beperking is tot 180.000 km vanaf het moment van montage. En datum deel 2 mag niet gewijzigd zijn sinds de vervanging van het onderdeel. Voor een nieuwe eigenaar komt deze garantie te vervallen.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Maar ondanks de vage/verwarrende info vindt ik zelf een Life time warranty 180K voor slijtdelen acceptabel en ook logisch
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

JohnH schreef: 19.06.2025 - 15:55 GOUWE, nogmaals mijn reactie en NEE.... ik ben (nog) niet verward over dit onderwerp :)
Dan is daar geen verwarring over :-).
Vind het allemaal wel heel creatief en bijzonder. Zeker als de dealer beweert dat er een kilometerbeperking is en daarbij suggereert dat een airco pomp een slijtdeel is net als de ISG en bijvoorbeeld de dealer Broekhuis dit over slijtdelen zegt: "Uitgezonderd: slijtagegevoelige onderdelen zoals banden, ruitenwissers, bougies, filters, lagers en de accu." En dat is dan een uitleg/definitie van een slijtdeel die ik herken. Een aircopomp wordt doorgaans niet als een slijtdeel gezien (hoewel die uiteraard wel slijt).
En een kilometerbeperking staat wat mij betreft haaks op de opmerking: "Zo betaalt u nooit dubbel voor dezelfde reparatie". Dat nooit is dan dus gewoon niet waar....
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je toch wel weer beperkingen stelt om net helemaal leeg te lopen als fabrikant/importeur, maar wees daar dan aub transparant in als fabrikant / importeur.
Had ik al gezegd dat ik het allemaal vaag vind?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ze sluiten slijtdelen in beginsel uit van de life time waranty maar dit hele verhaal is natuurlijk een tamelijk wassen neus. Gewoon een voorbeeld nemen aan Lexus en Toyota.
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

@ Gouwe : Een aircopomp wordt doorgaans niet als een slijtdeel gezien (hoewel die uiteraard wel slijt).

Hoezo?

Ook de expert ingeschakeld door de Geschillen Commissie noemt dit wel degelijk een slijtdeel...

AI-overzicht
Ja, een aircopomp, ook wel aircocompressor genoemd, is een slijtdeel. De bewegende onderdelen in de pomp, zoals kleppen, zuigers en lagers, ondergaan slijtage bij gebruik. Regelmatig onderhoud en smering zijn cruciaal om de levensduur te verlengen en kosten te minimaliseren.
Waarom is een aircopomp een slijtdeel?
• Interne bewegende delen:
De aircopomp bevat mechanische componenten die onderhevig zijn aan wrijving en slijtage.
• • Gebruik:
De pomp wordt constant gebruikt wanneer de airco ingeschakeld is, waardoor de slijtage toeneemt.
• • Smering:
Een tekort aan olie of vervuiling in het systeem kan de slijtage versnellen.
• • Leeftijd:
Net als andere auto-onderdelen kan de aircopomp na verloop van tijd slijten, zelfs bij goed onderhoud.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”