Als je daar bang voor bent zou ik die reis helemaal niet doen. De kans op een lekke band is waarschijnlijk groter dan dat die riem ineens knapt. En er kan nog zoveel meer stuk. Een steen door de radiator, carter of brandstoftank dan sta je ook stil met een kapotte auto. De distributieriem zelf kan ook stuk gaan. Zo kan ik er nog wel meer bedenken.Osman schreef: ↑23.06.2025 - 14:30 Ik ga binnenkort 8.000KM rijden met twee kleine kinderen in de auto door landen heen waar ik liever niet stil sta, fijn gevoel maar niet heus. Iemand enig idee/ervaring met dit soort dingen om het wel preventief voor elkaar te krijgen?
Hoe duidelijker het wordt dat dit probleem er is, hoe minder makkelijk ze er omheen kunnen praten. Ik heb garantie maar ik heb geen zin in dat gedoe. straks zitten er losse stukjes of vezels in m’n motor die ze niet direct kunnen vinden of zo![]()
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2137
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Het gaat er meer om dat je hele blok in de soep draait... als je band kapot gaat, kun je gewoon verder.EVV schreef: ↑23.06.2025 - 18:38 Als je daar bang voor bent zou ik die reis helemaal niet doen. De kans op een lekke band is waarschijnlijk groter dan dat die riem ineens knapt. En er kan nog zoveel meer stuk. Een steen door de radiator, carter of brandstoftank dan sta je ook stil met een kapotte auto. De distributieriem zelf kan ook stuk gaan. Zo kan ik er nog wel meer bedenken.
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Precies. En het ligt nu ook in je vermogen om het preventief te laten fixen - je weet (althans daar lijkt het wel heel erg op) dat dit niet goed zit. Op een steen die ergens doorheen gaat heb je geen invloed.J33Bee schreef: ↑23.06.2025 - 21:10Het gaat er meer om dat je hele blok in de soep draait... als je band kapot gaat, kun je gewoon verder.EVV schreef: ↑23.06.2025 - 18:38 Als je daar bang voor bent zou ik die reis helemaal niet doen. De kans op een lekke band is waarschijnlijk groter dan dat die riem ineens knapt. En er kan nog zoveel meer stuk. Een steen door de radiator, carter of brandstoftank dan sta je ook stil met een kapotte auto. De distributieriem zelf kan ook stuk gaan. Zo kan ik er nog wel meer bedenken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6634
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat je vooral weet dat het fout kan gaan. Dat het fout gaat is helemaal niet gezegd en is mogelijk heel erg afhankelijk van allerlei omstandigheden. Dat Volvo een update doorvoert op auto's waar het mis is gegaan, is aan de ene kant misschien veelzeggend, aan de andere kant kun je daar volgens mij ook niet de conclusie uit trekken dat alle motoren in de soep gaan lopen. Was het mijn auto geweest, dan was ik met de dealer in overleg gegaan en had ik het preventief laten fixen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17
Ik zie dat de naam van het topic nu gewijzigd is. Is het ook wel 100% zeker dat de genoemde motoriseringen allemaal een riem betreffen? Ik heb namelijk een jaar geleden hier naar geïnformeerd bij Henk Scholten tijdens een beurt en zij verzekerde dat mijn B4 MY2019 een ketting had.
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2137
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Een MY19 B4?TheKegmaster schreef: ↑24.06.2025 - 08:42 Ik zie dat de naam van het topic nu gewijzigd is. Is het ook wel 100% zeker dat de genoemde motoriseringen allemaal een riem betreffen? Ik heb namelijk een jaar geleden hier naar geïnformeerd bij Henk Scholten tijdens een beurt en zij verzekerde dat mijn B4 MY2019 een ketting had.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
En precies met deze redenering in het achterhoofd handelt Volvo deze kans op ellende af; bij de één zal het probleem zich snel, bij de ander juist bij een hoge km stand, bij weer een ander helemaal niet optreden. Bovendien redeneert Volvo misschien dat echt grote vervolgschade voorkomen kan worden door de motor direct uit te zetten en niet meer verder te rijden? Moet je wel juist handelen op het verschijnen van het waarschuwingslampje....Gouwe schreef: ↑24.06.2025 - 07:40 Ik denk dat je vooral weet dat het fout kan gaan. Dat het fout gaat is helemaal niet gezegd en is mogelijk heel erg afhankelijk van allerlei omstandigheden. Dat Volvo een update doorvoert op auto's waar het mis is gegaan, is aan de ene kant misschien veelzeggend, aan de andere kant kun je daar volgens mij ook niet de conclusie uit trekken dat alle motoren in de soep gaan lopen. Was het mijn auto geweest, dan was ik met de dealer in overleg gegaan en had ik het preventief laten fixen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla