Ervaring EX90

Full Electric vanaf MY2023
stefspecial
2nd Gear member

Spin! schreef: 10.06.2025 - 15:06 We hebben op de zaak een paar weken geleden de EX90 mogen testen. Het rijdt wel echt geweldig, maar ook deze had een storing bij de interieursensor. Daardoor kan je de auto niet op slot doen zonder er eerst weer in te kruipen en op het tablet het afsluiten vrij te geven door te verklaren dat er niemand meer aanwezig is in de auto. Inmiddels hebben we er zelf zes rijden in de vloot en 4 van de 6 hebben al problemen (mogelijk hebben de andere twee zich nog niet gemeld bij ons maar bij de dealer/leasemaatschappij). Variërend van een dashboardkastje dat niet dicht kan (met tape dichtgeplakt, echt waar...120K) tot aan compleet stilvallen midden op de snelweg. Er worden er nog 10 afgeleverd binnen nu en rond/na de zomer. Ik hoop van harte dat ze dit probleem kunnen tackelen want dit is absoluut geen beste reclame.

Buiten deze rariteiten om is het echt een hele lekkere reisgenoot.
Dank voor deze ervaringen! Zeker als jullie er meerdere hebben rijden ben ik heel benieuwd de komende maanden hoe zich dat gaat ontwikkelen. Met rond de 15 EX90's moet dat toch een beeld gaan geven plus hoe het verholpen wordt en dat voegt zeker wat toe aan het onderwerp ervaringen.
alphanerd
Starter

Ik heb sinds afgelopen vrijdag (13 juni) een EX90. Tot nu toe weinig gekkigheid. Heb er nu 300 km mee gereden.

Er zijn een paar bugs die ik tegen ben gekomen:

- Mijn 5G verbinding is af en toe ineens weg. Dat is snel te fixen met een reset van het infotainment systeem (45 seconden start/stop knop indrukken).
- De sluitknop en op slot zetten op de achterklep lijkt niet meer te doen dan de normale sluitknop. De auto gaat niet op slot hierdoor. Op zich niet vervelend, want na weglopen gaat de auto alsnog vanzelf op slot (zo ingesteld in de instellingen).
- Tidal app is af en toe de weg kwijt en wil dan geen content meer tonen. Dan moet ik uitloggen en inloggen in de app en dan lijkt het weer te werken.

Mocht ik meer gekkigheid ervaren, dan zal ik dat hier melden.

Ik heb overigens 4 juli een afspraak bij de dealer staan om dit soort zaken even samen te doorlopen.
alphanerd
Starter

Vandaag wat gekkigheid bij het wegrijden van kantoor:

Sensoren leken niet te werken (oranje icoontje op display). One-pedal drive was niet beschikbaar, pilot assist was niet beschikbaar. Allemaal systemen die gerelateerd zijn aan elkaar schat ik in. Paar minuten later tijdens het rijden werden deze onderdelen vanzelf weer beschikbaar. Daarna werkte alles weer normaal.

Voordat ik weg ging heb ik bij het openen van de achterklep deze halverwege tegen gehouden omdat ik niet zeker wist of ik voldoende ruimte had. Wellicht dat de oorzaak voor de kortstondige storing daarmee te maken had.
stefspecial
2nd Gear member

alphanerd schreef: 17.06.2025 - 17:12 Vandaag wat gekkigheid bij het wegrijden van kantoor:

Sensoren leken niet te werken (oranje icoontje op display). One-pedal drive was niet beschikbaar, pilot assist was niet beschikbaar. Allemaal systemen die gerelateerd zijn aan elkaar schat ik in. Paar minuten later tijdens het rijden werden deze onderdelen vanzelf weer beschikbaar. Daarna werkte alles weer normaal.

Voordat ik weg ging heb ik bij het openen van de achterklep deze halverwege tegen gehouden omdat ik niet zeker wist of ik voldoende ruimte had. Wellicht dat de oorzaak voor de kortstondige storing daarmee te maken had.
Allemaal software gerelateerd. Tsja. Mag eigenlijk niet gebeuren voor dit segment. Ik kijk voornamelijk hiernaar als vervanger voor XC90 en als thuisbatterij te gaan gebruiken (per 2026 ergens mogelijk). Dit soort dingen stelt mij niet gerust. Nu is het zo dat meestal de mensen met positieve ervaringen niet of beperkt dit naar buiten brengen. Ik hoop dat ik die ook nog ga zien.
'Sterkte' met de kinderziektes. Als er iets frustrerend is, is het met een nieuwe auto steeds gezeur hebben. Maar goed er zijn ergere dingen, dus ook niet te spannend maken.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mods break,

Wat off topic berichten weggehaald.
svp geen trotse foto's hier maar in een fototopic.
Dan blijven hier ongestoord de ervaringen en worden we niet afgeleid.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
alphanerd
Starter

De problemen met de 5G verbinding en Tidal bleven terugkomen de afgelopen dagen. Verder geen andere gekkigheid.

Vandaag de OTA update 1.3.17 binnengekregen. Abbey Road profielen zijn leuke toevoegingen. Welkomstlicht is anders (lampen gaan niet meer open nu). En een geluidje met het afsluiten na weglopen. Hopelijk zijn de 5G verbinding en de Tidal problematiek hiermee verdwenen. De tijd zal het leren.
Willempie5
3rd Gear member

Ik heb sinds vrijdag 20 juni mijn EX90 naast mijn V70 van 2007. Ik heb er nu ruim 300kn mee gereden en ik ben erg tevreden over de auto. Hij rijdt heerlijk en ik was erg bang dat ik een forse irritatie zou ontwikkelen over het minimalistische interieur. Eerlijk, het valt me enorm mee, het is erg intuïtief allemaal en ik mist eigenlijk niets.

Bij afleveren is mij wel de resetfunctie uitgelegd en deze heb ik de eerste dag ook gelijk 2x nodig gehad. De auto deed in beide gevallen niets meer bij instappen. Dat is niet fraai, maar softwarematig is hij duidelijk niet af. De achterklep met de voet openen werkt de ene rit wel, de andere rit niet. Verkeersbord herkenning leeft in een andere wereld enz.

Het is inderdaad allemaal software, dus ik ga er vanuit dat dit beter wordt. Ondanks deze zaken ben ik wel erg tevreden, ik had hier ook rekening mee gehouden
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Tukker999
4th Gear member

Willempie5 schreef: 22.06.2025 - 09:32 Bij afleveren is mij wel de resetfunctie uitgelegd en deze heb ik de eerste dag ook gelijk 2x nodig gehad. De auto deed in beide gevallen niets meer bij instappen. Dat is niet fraai, maar softwarematig is hij duidelijk niet af. De achterklep met de voet openen werkt de ene rit wel, de andere rit niet. Verkeersbord herkenning leeft in een andere wereld enz.
Ik denk dat je moet aanvaarden dat software altijd tekort zal schieten. De mens zowel als de omgeving is niet aangeoast aan de software en de software is niet bij machte zich aan te passen aan de steeds wisselende omstandigheden waarvoor mens en omgeving de software stellen.

Wat betreft de klep: Wacht maar tot het moment dat de klep besluit 'vanzelf' dicht te gaan op momenten dat het jou totaal niet uitkomt. Dat is andere koek dan een klep die niet opengaat.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
stefspecial
2nd Gear member

Willempie5 schreef: 22.06.2025 - 09:32 IDe achterklep met de voet openen werkt de ene rit wel, de andere rit niet.
Ik had dat ook met onze xc90. Misschien zelfde probleem, picnic. Problem in chair not in computer :-)
Wanneer ik met m'n voet de beweging maakte bleef ik staan en gebeurde er niets.
Mijn vrouw zei toen, joh je moet naar achteren gaan na die beweging en verdomd dat werkte.
Dus na 3 maanden in nieuwe auto en steeds vloekje daarop bleek dat gewoon prima te werken als je maar meteen een aardige stap naar achter gaat. Wellicht denkt een sensor je staat te dichtbij ik ga niet openen.
Proberen waard.

Ik hoop dat de auto verder goed bevalt. Is er nog iets verteld door dealer bij aflevering over bidirectioneel laden als thuisbatterij aan huis?
alphanerd
Starter

De auto heeft een week stilgestaan bij P3 Schiphol. Bij terugkomst werkte deze gewoon en kon ik gewoon wegrijden. Na meerdere verhalen gelezen te hebben over lege 12v accu's na een tijd stilstaan maakte ik mij hier dus onnodig druk over.

Bij thuiskomst kreeg ik nadat ik weer even instapte een melding over de luchtvering. Daar zou een storing mee zijn en ik moest een afspraak maken bij de dealer. Alles leek gewoon te werken. (luchtvering ging gewoon omhoog bij de keuze voor off-road, ook kon ik hem handmatig hoger en lager zetten). Vanochtend was de melding nog steeds aanwezig en heb ik voor het eest de reset moeten doen. (voet op rem, - knop en volume omhoog op stuur etc.).

De melding is nu weg.
Hans Eilander
7th Gear member

alphanerd schreef: 30.06.2025 - 10:50 Bij thuiskomst kreeg ik nadat ik weer even instapte een melding over de luchtvering. Daar zou een storing mee zijn en ik moest een afspraak maken bij de dealer. Alles leek gewoon te werken. Vanochtend was de melding nog steeds aanwezig en heb ik voor het eest de reset moeten doen. (voet op rem, - knop en volume omhoog op stuur etc.).De melding is nu weg.
Wel fijn voor je, dat het via de reset is opgelost.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
PrinsHendrik
Starter

Hans Eilander schreef: 07.05.2025 - 21:50
Fox2 schreef: 07.05.2025 - 18:56 Ik zoek mensen die een nieuwe EX90 hebben. Mijn eerste weken zijn niet best verlopen met deze auto.. Deze basis had Volvo toch wel een keer op orde kunnen hebben na 2,5 jaar wachten...
En dat zéker voor zo,n dure auto.....
Drama die ex90!
PrinsHendrik
Starter

Auto heeft al drie keer mij laten staan...
NielsPHEV
7th Gear member

Hmm wel heel bedenkelijk dat die software kennelijk alles behalve foutloos is. Als ze zo doorgaan is naamgeving wel toepasselijk ex
Plaats reactie

Terug naar “EX90”