How to: tweeters repareren

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Potosi
1st Gear member

Zoals bekend is 90% van onze tweeters al gaan hemelen. Om er nu een gebruikte in te zetten als vervanging van mijn kapotte (4 ohm) tweeters in het dashboard leek me dus geen goed plan. Daarom gekozen voor een (best aandige, al zeg ik het zelf) aftermarket fix. Op de foto's (foto 1 ontbreekt) staat wat je moet doen. Volvo heeft de ingekochte tweeters op een simpele wijze in een aparte behuizing gestopt. Met enig beleid kan je de tweeter daar uithalen (foto 2). Pas op, hij is ook gelijmd, niiet alleen de nokjes houden hem op zijn plaats.
Vervolgens een nieuwe tweeter in de bestaande behuizing geplakt. Op foto 3 staat er een die prima past (was een hele zoektocht). Daarna is het simpel: soldeer op de oude contacten van de behuizing een kort kabeltje, dan kan je de bestaande Volvo-stekker gewoon blijven gebruiken. Met schoentjes de kabel aan de nieuwe tweeter gezet. Die schoentjes moet je nog een beetje naar binnen buigen want er is nauwelijks plek in het dasboard. Het klinkt weer geweldig: muiziek mét hoge tonen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo C70 coupe 2.4T 2002 automaat. Eerder 480ES, V70 (2x), S80 en nog wat anders.
Potosi
1st Gear member

Volvo C70 coupe 2.4T 2002 automaat. Eerder 480ES, V70 (2x), S80 en nog wat anders.
Skyfox
Starter

Dank voor de uitleg! Mijn tweeters zijn ook overleden voor de 2e keer in 2 jaar tijd, dus ik ga ook maar eens zoiets overwegen.

Weet je wellicht ook waarom onze originele tweeters overlijden? Ik heb daar bij andere merken niet eerder last van gehad, dus dat maakt mij wel nieuwsgierig naar welk onderdeel van de techniek in de tweeter dan "de zwakste schakel" is.
Potosi
1st Gear member

Skyfox schreef: 24.06.2025 - 11:00 Dank voor de uitleg! Mijn tweeters zijn ook overleden voor de 2e keer in 2 jaar tijd, dus ik ga ook maar eens zoiets overwegen.

Weet je wellicht ook waarom onze originele tweeters overlijden? Ik heb daar bij andere merken niet eerder last van gehad, dus dat maakt mij wel nieuwsgierig naar welk onderdeel van de techniek in de tweeter dan "de zwakste schakel" is.
Zeker! Ze zitten onder het raam altijd in de volle zon. Kwestie van tijd voordat ze uitvallen. Overigens zijn de tweeters die ik heb gebruikt nogal fel, maar heb ik afgeregeld met de equalizer in de radio (aftermarket Pioneer).
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”