De afgelopen dagen was het hier (in noord Frankrijk) een wat oncomfortabele 35 graden met volledig blauwe lucht en zon!
Enkele dagen geleden stapte ik in de auto om mijn vrouw naar het vliegveld in Luxemburg te brengen, dit vanwege een werkbezoek van haar in Istanboel.
Auto starten, ramen open en de airco stond nog op 'auto' van vorige dag. De temperatuur instelling op 20 graden.
We waren nog geen 100 meter op weg toen ik een hele akelige knal hoorde; "was da?!" riep ik "klonk echt heel akelig..." Weer 100 meter verder zie ik ineens een scheur in de voorruit, uitgaande van de binnenspiegel en dan linksaf tot halverwege de ruit aan bestuurderszijde. Even gevoeld, geen merkbaar verschil in in oppervlak (dus geen door en door scheur)
Nu was ik toch al toe aan een nieuwe ruit vanwege slecht zicht bij nacht en zonlicht direct op de voorruit. Maar het verbaast mij wel dat dit zomaar gebeurt. Is iemand bekend met dit fenomeen?
Ik heb de reclames van Carglass altijd beschouwd als 'lok-marketing': "sterretje in uw voorruit, dat kan zomaar een barst worden als de airco aangaat". Yeah right..
Maar wellicht hebben ze toch een punt. Overigens lag er geen enkel sterretje aan de basis van deze barst!
PATS! zei de voorruit...
- Fredhead
- Geartronic member
Geen V70 welliswaar maar ik sloeg vorige week zonder enige moeite een grote scheur in de voorruit van mijn auto.
Ook met warmte en airco, klein sterretje en dat was genoeg voor een scheur van ruim 20 centimeter.
Morgenmiddag komen ze de ruit vervangen.
Ook met warmte en airco, klein sterretje en dat was genoeg voor een scheur van ruim 20 centimeter.
Morgenmiddag komen ze de ruit vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 2nd Gear member
Wel eens gezien hoe iemand de voorruit liet knappen door koud water op een hete voorruit te gooien.
En in het verleden bij mijn Mercedes met blokverwarming, waarbij de kachel de voorruit bij vorst liet barsten, maar daar zat al wel een klein sterretje, dus het begin was er.
Waarschijnlijk is bij jou het temperatuurverschil ook groot genoeg geweest om de barst te veroorzaken.
En in het verleden bij mijn Mercedes met blokverwarming, waarbij de kachel de voorruit bij vorst liet barsten, maar daar zat al wel een klein sterretje, dus het begin was er.
Waarschijnlijk is bij jou het temperatuurverschil ook groot genoeg geweest om de barst te veroorzaken.
- Fredhead
- Geartronic member
Ergens heeft er gewoon al een plekje in de ruit gezeten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
- 5th Gear member
Of het ook geldt voor een V70 kan ik niet beoordelen.
In veel carrosserieën maakt de voorruit deel uit van de stevigheid van de carrosserie.
Dat betekent dat er spanning op de ruit kan staan.
Wanneer er plotseling grote temperatuur verschillen optreden kan dat leiden tot een barst in de ruit.
Het is aan te bevelen het verschil tussen buiten temperatuur en ingestelde temperatuur in de auto te beperken tot 10 graden.
Dat voorkomt ook de temperatuur schok die inzittenden krijgen bij het uitstappen.
In veel carrosserieën maakt de voorruit deel uit van de stevigheid van de carrosserie.
Dat betekent dat er spanning op de ruit kan staan.
Wanneer er plotseling grote temperatuur verschillen optreden kan dat leiden tot een barst in de ruit.
Het is aan te bevelen het verschil tussen buiten temperatuur en ingestelde temperatuur in de auto te beperken tot 10 graden.
Dat voorkomt ook de temperatuur schok die inzittenden krijgen bij het uitstappen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 3rd Gear member
Vorig jaar in Frankrijk iets vergelijkbaars meegemaakt: auto in de zon, effe met de (koude) tuinslang op de voorruit en vanuit de binnenspiegel zei hij pats….
Was er toen niet heel ongelukkig mee want enkele draadjes van de voorruitverwarming waren stuk.
Toch gek dat dat zwarte stukje geen dot matrix heeft, want dat moet dat juist voorkomen.
Was er toen niet heel ongelukkig mee want enkele draadjes van de voorruitverwarming waren stuk.
Toch gek dat dat zwarte stukje geen dot matrix heeft, want dat moet dat juist voorkomen.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- 1st Gear member
Bij exact dezelfde plek. Vanuit de binnenspiegel naar onder en dan naar links.Sammmyvannorel schreef: ↑26.06.2025 - 23:23 Vorig jaar in Frankrijk iets vergelijkbaars meegemaakt: auto in de zon, effe met de (koude) tuinslang op de voorruit en vanuit de binnenspiegel zei hij pats….