turbo vervangen XC70 2012 ?

KristofXC70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54

Hoi, neen, vandaag kan de gasklep terug gemonteerd worden en de bumper er toch op, maar ik wacht nog op de nieuwe buis van Autorima. Misschien als Post.nl vandaag zou leveren .....
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Interessante informatie over olie en de toevoegingen die het mogelijk maken de verversing om de 30.000 km te doen.
Ik betaalde 27 euro per liter inclusief btw voor deze Long Life olie volgens de laatste onderhoudsbeurt.
Dat is meteen de laatste keer Long Life olie. Mijn voorkeur gaat uit naar verversen om de 15.000 km.
Vaker verversen kan met olie die minder toevoegingen bevat en minder kost.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Olie kopen die de helft kost en dan om de 15.000 km dan blijft de prijs natuurljjk het zelfde uiteindelijk.
Ik doe gewoon de normale beurten om de ong 30K , deed ik bij de V70 D3 en ook bij de XC60 D4.
Beide geen druppel olieverbruik.
Als ik om de 15k zou laten verversen kan ik om de 5 maanden wel naar de garage..'..
Als je weinig rijd dan is het misschien wel interessant.
@WW, jij hebt toch geen Volvo meer begreep ik uit een ander topic?
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
KristofXC70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54

En welk type olie gebruiken jullie dan ?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9253
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb een 55 liter vat Shell Helix Ultra 5W40.

Dat gaat in mijn S60 2.5t, ging in de S40 van mijn ex en de V70 van haar vader, VW Fox van mijn moeder, Peugeot 107 van een vriendin, vergeet vast wel een auto.
Eeste vat kostte €4,463 per liter, tweede vat €6,731, en tijdje terug een vat gekocht via marktplaats voor €4,545 per liter.

Mijn eigen auto krijgt iedere 10.000 km nieuwe olie. En al zou dat door veel rijden elke maand nodig zijn, dan gebeurt dat gewoon.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Rene64 schreef: 15.06.2025 - 00:06 Olie kopen die de helft kost en dan om de 15.000 km dan blijft de prijs natuurljjk het zelfde uiteindelijk.
Ik doe gewoon de normale beurten om de ong 30K , deed ik bij de V70 D3 en ook bij de XC60 D4.
Beide geen druppel olieverbruik.
Als ik om de 15k zou laten verversen kan ik om de 5 maanden wel naar de garage..'..
Als je weinig rijd dan is het misschien wel interessant.
@WW, jij hebt toch geen Volvo meer begreep ik uit een ander topic?
Om met dat laatste te beginnen. Ik heb drie Volvos. Nummer 1 de V70 kilometervreter krijgt na bijna 600.000 km een andere motor.
De huidige motor is oververhit geraakt na het uitvallen van een inferieure waterpomp. Met die motor na het vervangen van de koppakking nog 80.000 km gereden. Verbruikt koelvloeistof en is aan vervanging toe.
De donor staat al klaar. Zodra daar tijd voor is wordt de motor vervangen.

Nummer twee is een jongere V70 met de 185 PK D5 motor. Die dient voorlopig als vervanger voor de kilometervreter.
Nummer drie is een C70 T5 die ik nog niet zo lang heb.

Je hebt gelijk dat het financieel weinig uitmaakt: Long Life olie gebruiken of vaker verversen met een standaard motorolie.
Toch geef ik de voorkeur aan vaker verversen. Er zijn geen technische argumenten tegen Long Life olie.
Voor mij is het een gevoelskwestie die mogelijk samenhangt met mijn voorkeur vast te houden aan oude gewoonten.

Plaatje van de donor met 320.000 km. Komt uit een dealer onderhouden eerste eigenaar auto.
Deze motor krijgt voor het inbouwen een nieuwe distributie en waterpomp.
De radiateur en intercooler warmtewisselaar wordt ook vernieuwd. Het hele spul wordt in een keer overgezet.

download/file.php?mode=view&id=143816
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
KristofXC70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54

Goedemorgen, update : de motor draait weer en alles lijkt in orde. Ze hadden mij bij de garage gewaarschuwd om een eerste rit te doen als het donker is omdat er nogal wat rookontwikkeling zou zijn van de gelekte olie die nog in het uitlaatsysteem zit. Was me dat een nuttige tip, die ik beter ter harte had genomen ! Ik had hem gisterenmiddag eerst rustig laten warmlopen, ruim een half uur. Viel best mee, niet te veel rook, dus ik dacht gisterenmiddag, toch maar eens een eerste testrit doen. HOLLY shit, viel me dat tegen, zoveel rook :-( Gelukkig klein blokje rond in rustige straten hier in de buurt, niet te veel mensen een hartaanval bezorgd hoop ik .....
Intussen vanmorgen nog eens warm laten lopen en kleine rit gedaan, het is al veel minder, maar ik zal toch maar vanavond na zonondergang nog eens ritje doen. Hopelijk blijft dit niet te lang duren.
Deze week ook terug langs de garage voor een oliedruktest, ditmaal met warme motor.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Hoe vindt het roetfilter die overdaad van olie in de uitlaat?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
KristofXC70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54

Bij eerste rit melding gehad "roetfilter vol". Nu geen melding meer ......
Zullen zien wat het zegt als ze hem deze week uitlezen.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8174
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

KristofXC70 schreef: 22.06.2025 - 11:38 Bij eerste rit melding gehad "roetfilter vol". Nu geen melding meer ......
Zullen zien wat het zegt als ze hem deze week uitlezen.
En anders DPF cleaner er in en half uurtje met warme motor op 2500 rpm rijden. Werkt ook prima.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
KristofXC70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54

update :
- geen witte rook meer uit de uitlaat
- geen foutmelding meer roetfilter
- woensdag oliedruktest laten uitvoeren met warme motor : alles ok !
- nu 2 dagen aan het rijden, alles lijkt ok !
Nogmaals dank aan iedereen hier voor de tips en advies, in het bijzonder Rikky !
iemand ervaring met specifiek additief voor de dieselbrandstof om kleppen enzo te reinigen ? Met al die olie die er de afgelopen tijd is ingegaan misschien niet overbodig.

De volgende klus zit er al aan te komen : er zit al lang een tik in de ophanging vooraan, vooral te horen bij het remmen en soms ook op andere momenten bij optrekken of oneffen ondergrond.......ergens een rubber in de ophanging aan vervanging toe ? Ik moet de bodemplaat er nog terug onder hangen morgen, ik ga maar eens op zoek of ik een oorzaak kan vinden.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9253
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dat probleem kan je wel afvinken dus, mooi zo.

Die tik, kan best veel zijn eigenlijk.
Ik weet niet of de V70NN nog zo een gevoelig onderstel heeft als de V70N, maar die laatste vreet stabilisatorstangetjes, veerpootlagers- en rubbers.
Ook de draagarm rubbers kunnen zo'n tik geven. Iets in de aandrijving kan je wel uitsluiten als je zegt dat hetzelfde geluid ook bij slecht wegdek voorkomt, en niet altijd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Rikky
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

Graag gedaan Kristof! ;)

Goed te horen dat het gelukt is en knappe prestatie!

Enig idee wat de kosten/uren waren van het geheel? Daar ben ik wel benieuwd naar nu :)

De kosten nu In ieder geval een stuk minder dan bij de garage, uren lopen snel op en onderdelen zijn toch nodig, ook de onvoorziene (offerte vervalt meteen en geen weg meer terug). Daarnaast werkt de garage zomaar niet met 2e hands onderdelen dus overal de hoofdprijs voor.

Het beste is gewoon premium brandstof tanken, hier zitten alle additieven in en geeft de minste vervuiling bij verbranding voor het roetfilter. Wat er nu aan de uitlaatkleppen zit is beter om daar te laten. Echt reinigen zal niet lukken en niet echt nodig. Misschien wel beter van niet, alle vervuiling die van de kleppen af gaat vervuild het roetfilter extra.

Misschien wel naar zeg 10 k km even de intercooler slang loshalen aan de inlaatzijde om te kijken of er oliesporen zijn.
KristofXC70
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54

Ok, thnx.

Kosten voor de turbo + tweedehands buis + tweedehands intercooler + alle O-ringen en andere dichtingen nieuw, oliefilter en luchtfilter : +/- 520 €. werkuren garage voor uitlezen + 2x oliedruk testen +/- 340 €. 6L shell olie +/- 60 € denk ik. Dus totaal iets meer dan 900 €.

Ophanging gecheckt, er zit redelijk wat speling op de fuseekogel. Zie nu ook dat linkse voorband behoorlijk onregelmatig is afgesleten, binnenkant bijna kaal ! Binnen 2 weken vakantie, toch maar eens naar kijken dan en ineens links en rechts vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”