Mijn geluk reeds beproefd op het Volvovk forum met dit topic maar met de zomervakantie in aantocht en een warm zuid Frankrijk in het vooruitzicht naarstig op zoek naar wat hulp:
Hoi lezers,
Recent is de airco van onze 940 uit ‘96 gevuld bij mijn Volvo adres in Oosterbeek. Helemaal tevreden met het gezin onderweg naar de Ardennen bleek de vloermat aan de passagierszijde nat te worden (en uiteindelijk volledig doorweekt…). Garage gebeld, mogelijk afvoerslang condenswater verstopt. Ik bij thuiskomst aan het googlen geslagen. Schijnbaar zit deze slang achter de plaat bij de passagierszijde en moet deze worden verwijderd. Vandaag de moed verzameld om eens op zoek te gaan naar deze slang (met wat hulp op afstand van een maatje die ook een 940 rijdt).
Begonnen met:
- plaat bij de voeten verwijderd
- dashboard kastje verwijderd
- bakje sigarettenaansteker verwijderd
- zekeringen klepje er af
Toen zou ik toch in de buurt moeten komen van het verwijderen maar nee…
Vervolgens:
- middenarmsteun los geschroefd
- bij het naar achter schuiven zie je twee moertjes die heb ik losgedraaid
Maar toen liep ik vast en had ik geen idee hoe ik verder moest met het vervolgen van het verwijderen van die plaat. Niks geen schroef waar ik fatsoenlijk bij kon. Ik moet ook erkennen dat ik werkelijk geen idee heb naar welke slang ik op zoek ben. Info op internet lijkt summier en iig niet voorzien van foto’s. Ik ga volgende week bij mn maatje op visite om de klus te vervolgen maar zou erg graag op weg geholpen worden. Dus mocht iemand meer informatie, naslagwerk of andere tips of adviezen hebben; ik hoor het heel graag.
Dank vast voor de hulp.
groet,
Jeroen
Condenswater airco natte vloermat
- fmulders
- 2nd Gear member
Eh, dit zegt Gemini:
Bij een Volvo 940 uit 1996 bevindt de afvoerslang van de airco zich **midden boven op de tunnel** (de centrale "bult" tussen de voorstoelen, waar de versnellingsbak en aandrijfas onder zitten).
Je kunt er het beste bij door het zijpaneeltje aan de rechterkant van de middenconsole los te halen, van binnenuit de auto. De afvoer loopt vervolgens via de tunnel naar buiten, waardoor het van onderaf de auto lastiger te zien is.
Als je airco werkt en er water onder de auto druppelt, dan is dat een goede indicatie dat de afvoer niet verstopt is. Mocht het water echter in de auto terechtkomen (bijvoorbeeld onder de vloerbedekking), dan is de slang waarschijnlijk verstopt.
Bij een Volvo 940 uit 1996 bevindt de afvoerslang van de airco zich **midden boven op de tunnel** (de centrale "bult" tussen de voorstoelen, waar de versnellingsbak en aandrijfas onder zitten).
Je kunt er het beste bij door het zijpaneeltje aan de rechterkant van de middenconsole los te halen, van binnenuit de auto. De afvoer loopt vervolgens via de tunnel naar buiten, waardoor het van onderaf de auto lastiger te zien is.
Als je airco werkt en er water onder de auto druppelt, dan is dat een goede indicatie dat de afvoer niet verstopt is. Mocht het water echter in de auto terechtkomen (bijvoorbeeld onder de vloerbedekking), dan is de slang waarschijnlijk verstopt.
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22