Ik wil even het volgende aan jullie voorleggen, ik ben benieuwd of ik hier alleen in sta.
Ik heb een Volvo V60 T8 PHEV uit 2024, via Volvo car lease.
Vorige week is mijn laadkabel defect geraakt, en ik moest hier een schademelding van maken, dit heb ik gedaan. Uiteindelijk is er door de dealer een nieuwe kabel beschikbaar gesteld. Ik had een 3-fase kabel en heb een 1-fase kabel teruggekregen. Slordig, maar hopelijk wordt dit binnenkort rechtgezet.
Dit is echter niet het probleem. Ik kreeg zaterdag doodleuk een mail waarin er 300 euro eigen risico ingehouden wordt vanwege de defecte kabel. De auto is 15 maanden oud, dit moet toch gewoon onder garantie vallen?
Volvo car lease staat er heel stellig in, dit is schade, daar valt niet over te onderhandelen.
Ik kan weinig terugvinden over schade aan laadkabels, maar ik wil het hier niet bij laten zitten. Als een kabel na 15 maanden defect raakt moet dit volgens mij op de fabrikant verhaald worden en niet op de klant.
Hoe zien jullie dit, of heeft iemand al eens eerder hiermee te maken gehad?
Defecte laadkabel valt niet onder garantie
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Ook op n kabel zou 2 jaar fabrieksgarantie moeten zitten, dat de dealer een rekening stuurt is niet correct, dat de leasemaatschappij deze doorbelast is op zich niet raar..
Is het n defect of een schade is n interessante vraag, is de kabel helemaal gaaf?
Is het n defect of een schade is n interessante vraag, is de kabel helemaal gaaf?
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1203
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Na 15 maanden zul jij moeten aantonen dat het defect niet door jouw toedoen is ontstaan. Dat ligt anders in het eerste jaar. De dunne pilot-draad in de kabel gaat nogal eens kapot door te strak oprollen of knikken van de kabel. Aan de buitenkant zie je er dan niets van.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33118
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heeft de kabel inderdaad schade dan zal je het inderdaad zelf moeten oplossen, maar ik zou die kabel lekker terug brengen. Er zijn wat goedkopere kabels op de markt
(zie marktplaats etc)
Overigens heb je niet een 1 fase laadkabel of 3 fase hoor, of heb je gewoon eentje gehad met een 220volt stekker?
Er was een tijdje een dikke kabel die volgens mij 22kw aan kon maar dat kan je auto helemaal niet, dus is deze kabel denk ik prima.
Mijn EX40 heeft ook een dunnere (en fijnere kabel) dan mijn oude XC40 en huidige Polestar maar liever die dunne dat die dikke hoor. Hij gaat toch niet sneller dan 11kwh (full electric).

Overigens heb je niet een 1 fase laadkabel of 3 fase hoor, of heb je gewoon eentje gehad met een 220volt stekker?
Er was een tijdje een dikke kabel die volgens mij 22kw aan kon maar dat kan je auto helemaal niet, dus is deze kabel denk ik prima.
Mijn EX40 heeft ook een dunnere (en fijnere kabel) dan mijn oude XC40 en huidige Polestar maar liever die dunne dat die dikke hoor. Hij gaat toch niet sneller dan 11kwh (full electric).
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Bij een beschadigde kabel (impact van buiten) is het geen garantie, een defect (zonder zichtbare schade) is wettelijke garantie, onafhankelijk van wat in welke voorwaarden staat. En inderdaad wat Marsman schrijft is € 300,- voor een 3-fasen laadkabel wel erg over de top. Voor 5 meter betaal je minder dan de helft https://www.bol.com/nl/nl/p/brennenstuh ... ontent=txl
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6604
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Eens. Als jij van mening bent dat het onder garantie valt zul jij dat nu moeten aantonen, bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0Nederland.
Kun je dat niet dan heb je soort van pech ben ik bang. Neemt niet weg dat je natuurlijk de vraag ook kunt omdraaien naar de leasemij: waarom zijn zij van mening dat het niet onder de 24 maanden fabrieksgarantie valt?
Ik snap de frustratie wel, maar zo werkt het helaas wel.
Zo kun je dat m.i. niet stellen, mogelijk is er aan de buitenkant niets te zien, maar is er bijvoorbeeld door kortsluiting schade ontstaan. Dat valt dan echt niet automatisch onder wettelijke garantie omdat het aan de buitenkant niet te zien zou zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Bij schade is er meestal sprake van van buiten komend onheil dat zichtbaar is.
KJ merkt op dat een breuk van de pilot-draad in de kabel regelmatig oorzaak is van een storing.
Aan de kabel zelf is geen schade waarneembaar.
Dat lijkt mij een gebrek van de kabel door gebruik van onjuist materiaal.
Volvo is aan te spreken voor dat gebrek.
KJ merkt op dat een breuk van de pilot-draad in de kabel regelmatig oorzaak is van een storing.
Aan de kabel zelf is geen schade waarneembaar.
Dat lijkt mij een gebrek van de kabel door gebruik van onjuist materiaal.
Volvo is aan te spreken voor dat gebrek.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Kortsluiting of een onderbreking kun je (meestal) meten, maar afgezien daarvan zou ik als dealer helemaal niet in zo'n discussie met de klant willen komen. Bij echt zichtbare schade is het duidelijk dat er geen sprake kan zijn van garantie, al het andere zou ik binnen de 2 jaar garantie netjes afhandelen zonder de klant te laten betalen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Dat lijkt me een verstandige benadering.
Zonder aantoonbare oorzaak mag je concluderen dat er sprake is van een materiaalfout.
Kosteloos vervangen zolang er sprake is van garantie.
Zonder aantoonbare oorzaak mag je concluderen dat er sprake is van een materiaalfout.
Kosteloos vervangen zolang er sprake is van garantie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6604
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Helemaal met je eens dat je als dealer hier misschien een extra stapje zou moeten willen zetten, hoewel de dealer hier niet de contractuele partij is, dat is de leasemij.Rogier64 schreef: ↑30.06.2025 - 21:24 .... maar afgezien daarvan zou ik als dealer helemaal niet in zo'n discussie met de klant willen komen. Bij echt zichtbare schade is het duidelijk dat er geen sprake kan zijn van garantie, al het andere zou ik binnen de 2 jaar garantie netjes afhandelen zonder de klant te laten betalen.
Neemt niet weg dat juridisch gezien er niets tegen de reactie van de leasemij in te brengen valt, dat dat zuur is en niet OK voelt is een heel andere discussie.
Kortom, TS vraagt om advies en mijn advies is, dat als TS zijn recht wil halen hij bij de huidige opstelling van de leasemij zal moeten aantonen dat de kabel buiten zijn schuld om defect is geraakt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Dat staat nog te bezien.
De kabel vertoont geen uiterlijke sporen die op schade door gebruik van de kabel wijzen.
Er is meer voor nodig om de gebruiker van de kabel dan aan te wijzen als veroorzaker van schade.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6604
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De wet is duidelijk: na 12 maanden ligt de bewijslast bij de koper. Meer dan dat is er voor de leasemij hier niet nodig. Of de leasemij hier ook moreel juist handelt is iets anders.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5289
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Gouwe, volgens mij weet jij meer van die dingen dan ik maar is het niet ook zo dat aangezien de auto (met laadkabel) gekocht is door de leasemij het een zakelijke transactie is en dat hier andere garantiebepalingen/ consumenten bescherming van toepassing is dan wanneer een particulier een nieuwe auto zou kopen?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40838
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Zijdelingse gedachte.
Hier in de buurt liggen speciale tegels in de stoep. Met een rubber gootje waar de kabel in ligt zodat mensen niet over de kabel struikelen.
Die kabel moet in dat gootje getrapt worden en na het laden er weer uit getrokken. Ik vraag me toch af om zo'n kabel die dagelijkse trek- en duwactie wel op prijs stelt.
Hier in de buurt liggen speciale tegels in de stoep. Met een rubber gootje waar de kabel in ligt zodat mensen niet over de kabel struikelen.
Die kabel moet in dat gootje getrapt worden en na het laden er weer uit getrokken. Ik vraag me toch af om zo'n kabel die dagelijkse trek- en duwactie wel op prijs stelt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70