aankoop xc70 schakel 2015 - import Portugal

Plaats reactie
Marina123!
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.09.2023 - 14:42

Hallo volvo vrienden... we hebben pas afscheid moeten nemen van onze geliefde XC70 uit 2005. We zijn ermee naar Portugal geemigreerd en na heel veel problemen met de elektronica etc hebben we besloten hem te verkopen. Auto stuk betekent hier in |Portugal een waar drama, te maken krijgen met dealers die totaal over de top prijzen vragen, monteurs die liever met plakband werken dan met echt materiaal ...Afrika is er niets bij...ik zal het hele verhaal nog wel eens delen...maar je gelooft gewoon je oren en ogen niet... schande voor de Volvo naam hier in zuid Portugal.
Maar....
We hebben besloten in NL een andere XC70 te kopen, jonger en een waarmee we voorlopig even vooruit kunnen. Nu hebben we een 2.0 D4 gezien die met import naar portugal wel betaalbaar is (de bpm kan er dan vanaf) alleen het is geen automaat maar handgeschakelde auto van 2015. Het valt me op dat hij gunstiger geprijsd is dan alle automaten die ik zie. Is hier iets bekend over meer kwestbaarheid voor een handgeschakelde versie.
Aangezien ik de auto niet zelf kan komen bekijken en uitproberen moet ik iemand inschakelen die dit voor ons doet. Toevallig hier iemand die dat doet? Er zijn ook buro's die ik eventueel kan vragen. Maar ik dacht vraag het eerst aan alle deskundigen zelf.

Alvast heel erg bedankt voor alle tips en hulp!

Marina
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1239
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Jammer dat Portugal zo tegenvalt wat het onderhoud van de Volvo betreft. Ook in Nederland loopt het niet altijd glad.

Een beetje listige constructie om iemand in Nederland die je niet kent te laten kijken naar een auto die je op het oog hebt.
Misschien wel handig om even te vermelden waar de auto staat.
Ga je voor de aankoop zelf nog kijken?

Automaten zijn wat meer gevraagd dan auto's met een schakelbak.
Moet het een XC zijn of voldoet een V70 ook?
Een V70 is minder onderhoudsgevoelig dan een XC70.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Je zou deze eens kunnen benaderen: https://www.volvomakelaar.nl/over-ons/contact
Is ook actief hier op het forum.

Een grote diesel met handbak is in NL moeilijk verkoopbaar, vandaar de lagere prijs. Een automaat heeft ook onderhoud nodig, ca. om de 80.000 - 100.000km een flush. Misschien dan beter een handbak als je in Portugal woont. De XC70 waar jij naar kijkt heeft een viercilinder diesel motor, de zogenaamde VEA diesel. Dit zijn beruchte olieslurpers voor de bouwjaren 2014/2015/2016. Mijn advies: ga op zoek naar een 5 cilinder diesel. Een XC70 is inderdaad erg onderhoudsgevoelig kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Over over-the-top prijzen van Volvo dealers in het buitenland: vorig jaar moest ik een uurtarief van EUR 201,70 aftikken in Duitsland.
Als ik buiten NL, België of Zweden woonde, zou ik in het geheel niet meer Volvo rijden gezien het dungezaaide dealernetwerk maar dat terzijde.

Veel succes met de afweging.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Marina123!
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.09.2023 - 14:42

Dank DB200 en Willywortel2, alvast voor jullie reactie. Het geval is dat wil de improt heffing enigszins hier betaalbaar blijven ik niet boven de 2.0 kan gaan en de CO uitstoot redelijk laag moet zijn . 100-120...dan is de heffing nog te doen... Het rijden hier kost naar verhouding niet veel...schrik niet maar de wegenbelasting voor een XC was 90 euro per jaar!!!!!! ......ja het staat er echt....90 euro per jaar met een verzekering van 200 euro per jaar.

daar staat tegenover dat we slechte wegen hebben en dus een 4x4 wel zijn werk kan doen hier en later in de verkoop ook goed in markt ligt. Ik ben groot liefhebber van de XC (heb er al 2 gehad met daarvoor 2 x 940) en qua risico is het kopen van een volvo in NL nog altijd beter dan een auto hier in het zuiden....je weet gewoon niet hoe en waar er iemand aan geknutseld heeft...dus enige historie is heel vaak nihil.

DB200 bedoel je met slurpers, diesel denk ik he....we rijden niet zo super veel...en met de lage ander kosten dus wel te doen.

Willywortel2: V70 vergeleken met XC70....belangriikste verschillen ?? is misschien overwegen waard....maar zie ook hierboven mbt 4 x 4
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Bij Nieuwenhuijse hebben ze nu enkele xc70 5cilinders te koop staan: ik zou het wel weten.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4852
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Als 4x4 voor jou een voorwaarde is gelet op het gebruik in Portugal, let er dan wel op dat niet iedere XC70 vierwielaandrijving heeft, zeker niet de latere modeljaren.
In 2015 was er volgens mij alleen keuze tussen een benzine T5 en diesel D4 (beiden met FWD) óf een D5 AWD. Die laatste was vrij schaars.

Dikke kans dat de 2.0 D4 die je op het oog hebt dus geen AWD is!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3943
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Gouden tip van Summum.
Gelukkig zijn buiten Nederland wel awd in de latere modellen geleverd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8227
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Summum schreef: 02.07.2025 - 20:15 Als 4x4 voor jou een voorwaarde is gelet op het gebruik in Portugal, let er dan wel op dat niet iedere XC70 vierwielaandrijving heeft, zeker niet de latere modeljaren.
In 2015 was er volgens mij alleen keuze tussen een benzine T5 en diesel D4 (beiden met FWD) óf een D5 AWD. Die laatste was vrij schaars.

Dikke kans dat de 2.0 D4 die je op het oog hebt dus geen AWD is!
Een XC70 is nooit als 4x4 geleverd. Wel All Wheel Drive. Een 4x4 is totaal wat anders dan een AWD.

Als een diesel je niet uitmaakt zou ik gaan kijken naar een D5 AWD.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1239
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Toelichting op de opmerking dat VEA motoren uit die periode olie slurpers zijn. Dat betekent dat de motor olie verbruikt. Dat vraagt regelmatig controle en zonodig bijvullen.

Ik heb geen idee hoe ernstig de financiële consequenties in Portugal zijn. Toch zou ik overwegen een vijf cilinder met automaat te kiezen. Daarmee heb je de grootste kans op probleemloze kilometers. Op verharde wegen al zijn die in slechte staat heeft AWD van Volvo nauwelijks meerwaarde.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14711
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag Marina, tja zoveel mensen zoveel me meningen. Ik woon in de Auvergne France in bergland en ons dorp ligt op 1080m hoogte France

Ik heb een D5 AWD auto. Ik zou niet anders willen. Op de slechte wegen vind ik de AWD wel fijn zeker in de winter maar mogelijk heb je geen winter in Portugal. AWD stuurt ook anders als je van de weg afraakt in zand en kuilen. het onderhoud is hier ook slecht incluis de volvodealer in Clermont Ferrand.

In bergland vind ik de automaat minder zijn werk doen zoals ik het wil eigenlijk en schakel ik meestal met de hand om de automaat te corrigeren. Meestal draait de automaat in te lage toeren. . Waarom koop je geen D5 in France? Is dichterbij.... Let op dat er zoals gemeld AWD er wel op zit en testen bij koop of deze werkt. tel bij de aankoop 1000- voor aanpassingen en onderhoud zo nodig preventief. Aanbeveling: Doe je onderhoud, als je koopt in Nederland, compleet en vooruit zeker als je geen garage hebt die je vertrouwt.

Ik ken een volvo specialist die ik van harte aanbeveel in Apeldoorn en de XC70 door en door kent. Deze man onderhoudt mijn volvo al dik tien jaar;
Kuba

Modsedit: telefoonnummer verwijderd uit het bericht
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De 2.0 is er in 5 cilinder (1984cc) en 4 cilinder (1969cc). Beide zijn FWD.

Alleen de 2.4 5 cilinders waren met AWD. Dit kan zijn: D3 AWD (163pk), D4 AWD (181pk) of D5 AWD (185, 205, 215 of 220pk)

Met olieslurper bedoelde ik olieverbruik. Dat is bij de (vroege) VEA D4 bar en boos. Mijn advies is om hier van weg te blijven.
Lees dit draadje maar: viewtopic.php?t=79609
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Marina123!
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.09.2023 - 14:42

Dank eenieder voor de reacties! Alle zijn welkom en helpend voor een goede overweging.
We hadden zelf een D5 AWD en dat reed geweldig en geen druppel olie ooit verloren!

Heb gisteren contact gehad met NL man die ook de import van mijn bus heeft gedaan vanuit NL, tevens ook handelaar in Noord Portugal (waar het wagenpark wat beter is dan in het zuiden) en hij heeft me aangeboden een

Volvo XC70 2.0 D4 ocean Race 2WD uit 2011,
diesel, 08-2011,
173.484 km
120 kW/163PL
1984 ccm
handgeschakeld
. ..prijs 15500 ...
Hij is geen volvo specialist, maar wel een 'zekere' ... durfde mijn oude volvo niet te kopen...jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel...
Maar allee, deze auto heeft alle boekjes en onderhoud gehad en hij geeft me 18 maanden garantie met een onderhouds beurt.....

Wat is jullie idee over dit aanbod (dan 'koop' ik hem dus in PT)... inderdaad dan geen AWD maar allee...geen last van in winter hier @Bover
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14711
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Marina eerlijk gezegd kun je op papier wel zeggen dat je een goed aanbod hebt, maar je moet toch een auto zien om kloppend advies te geven.

Dat geef je jezelf ook al want je koopt bij een bekende handelaar ( vertrouwd wel/niet voor jou) en je koopt in Portugal op papier dus geen invoer gedoe zlef doen. 1,5 jaar garantie op alles except slijtage is niets mis. als jij de mens vertrouwd kun je jouw keuze maken. D5 zijn sterke motoren.

Overweging: Motor euro 4 waarschijnlijk... kijk in je overwegingen wat dat betekent voor de toekomst in Porugal. Euro 4 heeft toegangs beperkingen in steden op eu niveau. Mijn D5 Euro 5 en nog beter is een diesel Euro 6 aanschaffen...Prijs in mijn ogen aan de hoge kant...maar als de garantie klopt misschien wel een soort afkoopsom van ellende. Zet op ^papier wat de garantie behelst.

Succes
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”