Hybride Modus V60 D6

Plaats reactie
kerstboompje
1st Gear member
Contacteer:

Hi mede volvo rijders,

Ik heb een 2014 V60 D6.

Ik heb gemerkt als ik op de AWD / Power modus rijd dat mijn verbruik bij 80km/h 1:16 is ongeveer.
Ik heb ook gemerkt als ik op de Hybride modus rijd dat mijn verbruik bij 80km/h 1:24 is ongeveer. (dit enkel als ik de pook naar links heb getikt, dus in de sportstand) En enkel als ik voldoende accu heb zodat hij niet gaat bijladen.

Als ik hem op de gewone hybride stand heb staan, en ik rijd op een 80weg zal hij telkens overschakelen op de electromotor. Maar die 'zuipt' die accu met die snelheid redelijk snel leeg, en als die dan leeg is slaat uiteraard de diesel aan om die weer op te laden waardoor het verbuik 1:10/1:11 wordt bij 80km/h.
Dat maakt het 80km/h rijden alsnog duur gezien het verbruik van 1:10/1:11.
Als ik de SAVE mode gebruik is het ook telkens laden > rijden > laden > rijden... Waardoor het verbruik op het traject aanzienlijk vergroot wordt.

Is er een mogelijheid, zonder de pook in sportstand / naar links te drukken de electromotor uit te houden als ik 80km/h rijd? Doe ik AWD/POWER is het verbruik ook veel hoger dan regulier de dieselmotor.

Kortom : hybride stand (normaal) 1:16 gemiddeld (laden/rijden gecombineerd) over 100KM gezien. En 100KM in de 'sportstand / de pook naar links' gemiddeld 1:24 (omdat dan de gehele electromotor niet wordt aangesproken, dus niet hoeft bij te laden)

Misschien is het een warrig verhaal maar hoop dat iemand me duidelijheid kan geven of dat dat aan te passen in softwarematig om bijvoorbeeld de electromotor in hybride modus ALLEEN te laden lopen als de auto <79km/h gaat bijvoorbeeld, dat hij daarboven ALTIJD diesel pakt zonder dat ik de pook naar links moet drukken, of AWD/POWER moet pakken wat ook een hoger verbruik geeft.

(een foto voor de leuk )
Afbeelding
- V70 2.4 140PK 2001
- V60 D6 2015
- S80 V8 2007
Gouwe
7th Gear member

kerstboompje schreef: 03.07.2025 - 12:56 ....Kortom : hybride stand (normaal) 1:16 gemiddeld (laden/rijden gecombineerd) over 100KM gezien. En 100KM in de 'sportstand / de pook naar links' gemiddeld 1:24 (omdat dan de gehele electromotor niet wordt aangesproken, dus niet hoeft bij te laden)
Ik vind deze heel intrigerend: hoe jij het voor elkaar krijgt om zonder elektro hulp 50% zuiniger te rijden dan met...... Ga graag bij je in de leer hoe je dat doet.
Maar alle gekheid op een stokje. Als jij de SAVE knop gebruikt zal de auto wel of niet bijladen afhankelijk van hoeveel je nog in je accu hebt. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar als jij nog ca. 50% of meer hebt zal de motor niet gaan bijladen en wordt er ook geen stroom uit de accu gehaald. Wel levert de auto via regeneratie stroom terug aan de accu, die dan ook weer wordt gebruikt bij optrekken.
Als je de SAVE knop gebruikt bij een (bijna) lege accu, zal de accu weer worden bijgeladen tot ca. 50%. Op het moment dat de diesel de accu moet gaan bijladen verbruik je zo maar 40% of meer aan diesel. Nooit doen dus!
Je laadt de accu wel thuis/onderweg/op het werk op?
En de D6 blijft een dijk van een auto! Veel plezier er mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
kerstboompje
1st Gear member
Contacteer:

Gouwe schreef: 03.07.2025 - 14:56
kerstboompje schreef: 03.07.2025 - 12:56 ....Kortom : hybride stand (normaal) 1:16 gemiddeld (laden/rijden gecombineerd) over 100KM gezien. En 100KM in de 'sportstand / de pook naar links' gemiddeld 1:24 (omdat dan de gehele electromotor niet wordt aangesproken, dus niet hoeft bij te laden)
Ik vind deze heel intrigerend: hoe jij het voor elkaar krijgt om zonder elektro hulp 50% zuiniger te rijden dan met...... Ga graag bij je in de leer hoe je dat doet.
Maar alle gekheid op een stokje. Als jij de SAVE knop gebruikt zal de auto wel of niet bijladen afhankelijk van hoeveel je nog in je accu hebt. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar als jij nog ca. 50% of meer hebt zal de motor niet gaan bijladen en wordt er ook geen stroom uit de accu gehaald. Wel levert de auto via regeneratie stroom terug aan de accu, die dan ook weer wordt gebruikt bij optrekken.
Als je de SAVE knop gebruikt bij een (bijna) lege accu, zal de accu weer worden bijgeladen tot ca. 50%. Op het moment dat de diesel de accu moet gaan bijladen verbruik je zo maar 40% of meer aan diesel. Nooit doen dus!
Je laadt de accu wel thuis/onderweg/op het werk op?
En de D6 blijft een dijk van een auto! Veel plezier er mee.
Het stukje wat jij quote, is gezien over 100KM afstand, waar hij electro en diesel combineerd (dus ook het bijladen van de accu) als ik het zelfde stuk rijd maar dan met de S-Stand pook slaat de electromotor niet aan en is het puur de diesel, dus niets bijladen dus minder verbruik..
Thuis laad ik de accu regelmatig vol.
Maar met de SAVE knop het zelfde : als hij vol genoeg is springt hij op de electromotor en als hij gaat laden weer naar de diesel waardoor het verbruik weer erg hoog ligt.
Ik wil simpelwel gewoon ALLEEN de dieselmotor zonder laden gebruiken, dan kan puur door de S-Stand van de pook maar er moet vast softwarematig iets zijn om dit aan te passen?
- V70 2.4 140PK 2001
- V60 D6 2015
- S80 V8 2007
Gouwe
7th Gear member

Later bedacht ik me dat je inderdaad met de s-stand ook het bijladen van de accu voorkomt inderdaad (ongeacht de stand van de accu).
Maar zoals ik al zei kun je dat bijladen ook voorkomen door SAVE te gebruiken als de accu nog voor meer dan 50% vol is. Ook dan zal de dieselmotor de accu niet bijladen. Dus wil je dieselen zonder dat de motor de accu bijlaadt (wat je m.i. ook te allen tijde moet voorkomen) dan zijn dat de twee opties.
En nee, software aanpassen gaat niet, dit is hoe Volvo het bedacht heeft. Een PIH gaat optimaal renderen als je veel en regelmatig aan de stekker laadt. Door de techniek te gebruiken zoals het bedoelt is was mijn gemiddelde met de D6 met 30K per jaar ruim 1:30.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”