Ik heb een 2014 V60 D6.
Ik heb gemerkt als ik op de AWD / Power modus rijd dat mijn verbruik bij 80km/h 1:16 is ongeveer.
Ik heb ook gemerkt als ik op de Hybride modus rijd dat mijn verbruik bij 80km/h 1:24 is ongeveer. (dit enkel als ik de pook naar links heb getikt, dus in de sportstand) En enkel als ik voldoende accu heb zodat hij niet gaat bijladen.
Als ik hem op de gewone hybride stand heb staan, en ik rijd op een 80weg zal hij telkens overschakelen op de electromotor. Maar die 'zuipt' die accu met die snelheid redelijk snel leeg, en als die dan leeg is slaat uiteraard de diesel aan om die weer op te laden waardoor het verbuik 1:10/1:11 wordt bij 80km/h.
Dat maakt het 80km/h rijden alsnog duur gezien het verbruik van 1:10/1:11.
Als ik de SAVE mode gebruik is het ook telkens laden > rijden > laden > rijden... Waardoor het verbruik op het traject aanzienlijk vergroot wordt.
Is er een mogelijheid, zonder de pook in sportstand / naar links te drukken de electromotor uit te houden als ik 80km/h rijd? Doe ik AWD/POWER is het verbruik ook veel hoger dan regulier de dieselmotor.
Kortom : hybride stand (normaal) 1:16 gemiddeld (laden/rijden gecombineerd) over 100KM gezien. En 100KM in de 'sportstand / de pook naar links' gemiddeld 1:24 (omdat dan de gehele electromotor niet wordt aangesproken, dus niet hoeft bij te laden)
Misschien is het een warrig verhaal maar hoop dat iemand me duidelijheid kan geven of dat dat aan te passen in softwarematig om bijvoorbeeld de electromotor in hybride modus ALLEEN te laden lopen als de auto <79km/h gaat bijvoorbeeld, dat hij daarboven ALTIJD diesel pakt zonder dat ik de pook naar links moet drukken, of AWD/POWER moet pakken wat ook een hoger verbruik geeft.
(een foto voor de leuk )
