Volvo PlugInHybride terugroepactie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Auto staat opgeladen klaar bij de dealer. Kan hem pas morgen ophalen maar de range bij 100% opgeladen is niet verbeterd zo te zien via de app...
IMG_4832.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2133
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Hmm jammer. Wellicht regelen ze die nieuwe cellen toch af?

Met 35km bereik, hoeveel kWh gaat er dan in, weet je dat?
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 867
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Wellicht kijkt de auto ook nog naar historisch verbruik en veranderd het na 1 of 1 acculadingen?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6617
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

J33Bee schreef: 21.05.2025 - 20:18 Hmm jammer. Wellicht regelen ze die nieuwe cellen toch af?
Met 35km bereik, hoeveel kWh gaat er dan in, weet je dat?
Deze 35 km is in hybrid. In Pure komt daar nog 5 bij.
Ik heb net een volledig nieuwe 11,6kWh accu en ook bij bij mij geeft deze maximaal 40 aan in Pure, maar in de praktijk kan ik daar overheen tot een 45km? Anders gezegd, ik kan zo een km of 5 rijden in Pure zonder dat ik de range zie teruglopen van 40 naar 39 etc.
Mijn conclusie is dus dat 35 het maximale getal is wat het display als waarde kan aangeven in hybrid.
Netto zou er 8,5 kWh in moeten gaan, daarbovenop krijg je dan nog laadverliezen van rond de 20% is mijn ervaring. Je komt dan ergens rond de 20 kWh/100 uit als je uitgaat van die 8,5 kWh.
Ik zelf vind de accurange ondergeschikt aan wat het doet met het gemiddelde benzine verbruik. Zonder PIH haal ik max 1:14, nu met de nieuwe accu zit ik op 3,0 l/100 km over de afgelopen 197 km. Dat is voor mij de winst van een PIH (naast alle andere voordelen).

Overigens was mijn compagnon ook terug voor de actie, zijn auto was OK, maar de dealer vertelde hem dat circa 50% van de auto's dat niet zou zijn. Dat is best veel en lijkt dus een serieuze productiefout van LG.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1564
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gouwe schreef: 22.05.2025 - 08:43 Overigens was mijn compagnon ook terug voor de actie, zijn auto was OK, maar de dealer vertelde hem dat circa 50% van de auto's dat niet zou zijn. Dat is best veel en lijkt dus een serieuze productiefout van LG.
De vraag is zo groot dat de celmodules niet eens leverbaar zijn op dit moment.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6617
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

The Mechanic schreef: 22.05.2025 - 10:16 De vraag is zo groot dat de celmodules niet eens leverbaar zijn op dit moment.
Check, weet jij hoe groot de netto inhoud is van de 11,6 kWh accu? Heb van mijn dealer daar nog steeds geen antwoord op en Aviloo heeft het over 8,5.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1564
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gouwe schreef: 22.05.2025 - 10:45
The Mechanic schreef: 22.05.2025 - 10:16 De vraag is zo groot dat de celmodules niet eens leverbaar zijn op dit moment.
Check, weet jij hoe groot de netto inhoud is van de 11,6 kWh accu? Heb van mijn dealer daar nog steeds geen antwoord op en Aviloo heeft het over 8,5.
Totaal is 11,64 kWh en daar wordt 9,08 kWh van gebruikt.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6617
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Goed om te weten en dat bevestigd voor mij nog meer dat de testen van Aviloo zeker hun foutmarges kennen.
Heb je toevallig nog iets van een bron of screenshot? NB! partnummer van mijn accu is: 36010558
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
PatrickNB
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 09.09.2023 - 20:05

The Mechanic schreef: 22.05.2025 - 10:16
Gouwe schreef: 22.05.2025 - 08:43 Overigens was mijn compagnon ook terug voor de actie, zijn auto was OK, maar de dealer vertelde hem dat circa 50% van de auto's dat niet zou zijn. Dat is best veel en lijkt dus een serieuze productiefout van LG.
De vraag is zo groot dat de celmodules niet eens leverbaar zijn op dit moment.
Dat merk ik nu helaas ook. Ik had een afspraak voor reparatie staan voor 26 juni, maar ben net gebeld door de dealer dat de cellen inderdaad niet leverbaar zijn en dat het waarschijnlijk op zijn vroegst september wordt :( :( :(
V60 T8 2020
nv.apple
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.11.2019 - 12:15

Fredhead schreef: 03.05.2025 - 15:24 Lees net elders dat Ford de Kuga vanwege exact hetzelfde probleem terug roept.
Kennelijk zit daarin dezelfde techniek verwerkt, die geven klanten ook het advies om de auto niet meer aan de lader te zetten.
26 mei is het probleem met de Ford Kuga in het televisieprogramma Radar aan de orde geweest.
Ford geeft gedupeerden een compensatie van € 120,- en verhoogd de garantie op het accupakket naar 10 jaar.
Wat doet Volvo Nederland??
marsman
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik schat in dat de garantie wordt doorgegeven vanuit de leverancier van die cellen via Ford naar de klant. Wel netjes van Ford.
B51Dim
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.05.2025 - 09:50

Ik heb de brief begin april ontvangen en niet veel later is er geconstateerd dat ook ik te maken hebben met riskante celmodule. De afspraak in juni is nu tot nader order uitgesteld en wordt op zijn vroegst in september uitgevoerd ('maar rekent u maar op oktober, meneer'). Toen ik zei dat ik nu een zonnige zomer lang niet kan genieten van de gratis stroom van van zonnepanelen voor mijn auto, werd er gezegd dat ik maar bij Volvo Nederland moet gaan klagen. Ik ben benieuwd of er nog iets komt vergelijkbaar met de Ford Kuga.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription Denim Blue
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

J33Bee schreef: 21.05.2025 - 11:53
Rene68 schreef: 21.05.2025 - 11:43
Op 2 april was er niets bij het RDW te vinden over een terugroepactie...
Zeker wel... de screenshot staat er zelfs bij in mijn bericht van 2 april... Sinds 1 april stond het bij de RDW op hun site. Jouw auto valt ook in dat spectrum, wanneer je zoekt in het RDW register via de bijgevoegde link. Zoeken op S60/XC60/V90/S90/XC90 geeft dezelfde melding.
Excuus, niet voor mijn V60 bedoelde ik.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1237
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

nv.apple schreef: 27.05.2025 - 21:11
Fredhead schreef: 03.05.2025 - 15:24 Lees net elders dat Ford de Kuga vanwege exact hetzelfde probleem terug roept.
Kennelijk zit daarin dezelfde techniek verwerkt, die geven klanten ook het advies om de auto niet meer aan de lader te zetten.
26 mei is het probleem met de Ford Kuga in het televisieprogramma Radar aan de orde geweest.
Ford geeft gedupeerden een compensatie van € 120,- en verhoogd de garantie op het accupakket naar 10 jaar.
Wat doet Volvo Nederland??
Dat heb ik me ook al afgevraagd.

Mijn vaste criticus hier, Mr. Know it all, vond dat een onterechte vraag.
Ik blijf het een terechte vraag vinden wanneer Volvo een ondeugdelijke accu installeert.
Ford heeft het beter begrepen. Nu Volvo nog.
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Mijn auto is op 21 mei bij de dealer geweest voor de recall. Er was geen probleem geconstateerd.

Maar afgelopen week kreeg ik ineens de melding ‘hybride systeem - service vereist’.
Ik kon meteen dezelfde dag bij de dealer langskomen om de auto te laten uitlezen. Helaas bleek daar dat de auto eerst twee uur stil moest staan. Dus leenauto mee. De auto heeft drie dagen bij de dealer gestaan en vandaag kwam de conclusie dat er een accucel kapot is.
Deze moet vervangen worden en ook ik kreeg te horen dat dit pas in september/oktober gaat lukken.
Tot die tijd mag ik niet laden.

De auto rijd verder goed maar geeft volgens de monteur soms de melding dat er verminderd vermogen is, ondanks dat hier dan niks van merkbaar is. Ze kunnen niet garanderen dat de auto toch wel in de noodloop zou kunnen gaan waardoor er wel echt minder vermogen beschikbaar is.
Lekker dan met de vakantie naar Italië voor de deur met een caravan van 1700kg erachter.

Ik baal hier wel van. Het vertrouwen is weg en ik mis het elektrisch rijden. Daarnaast zullen ook de brandstofkosten behoorlijk hoger worden. Het lijkt mij toch dat Volvo hier een compensatie voor zou moeten geven?
Zijn er al hier al mensen die hierover met Volvo Nederland in contact zijn geweest?

Ik vind ik het trouwens ook raar dat 5 weken geleden alles goed was met de accu’s (volgens Volvo) en nu is er plotseling 1 stuk.
Is die controle van de accu’s dan toch een momentopname?
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6617
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dexter schreef: 04.07.2025 - 00:11 ...Is die controle van de accu’s dan toch een momentopname?
Dat is het toch per definitie?
Ik kan me heel goed voorstellen dat Volvo voor die test een bepaalde grenswaarde heeft vastgesteld. Mogelijk zat je dus bij de eerste test net boven die waarde en nu dus er net onder, en voer meerdere keren dezelfde test uit en ik vermoed dat je dan statistisch gezien sowieso altijd verschillende waardes gaat krijgen als resultaat (ik roep zo maar wat)?
Relatie noodloop en de accu kan ik niet plaatsen. Mogelijk is er dus ook nog wat anders aan de hand?
Kan me goed voorstellen dat zo'n mededeling net voor de vakantie niet lekker voelt. Tip die ik je kan geven is, sluit Volvo premium assistance af: https://www.volvocars.com/nl/l/mijn-volvo/assistance/
Geluk bij een ongeluk: met de caravan erachter richting Italië maakt het voor het verbruik weinig uit of de accu nu wel of niet vol is, dat is met 1700 Kg aan de haak toch al fors.
Persoonlijk zou ik trouwens zelf gewoon blijven laden, hooguit zou ik op de laadpaal het ampèrage terugschroeven zodat het allemaal wat minder heet kan worden.
Toch een heel fijne vakantie gewenst!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5290
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De auto doet tijdens het rijden met regen ook gewoon laden en als je hem op power zet wordt er zelfs via de ice en isg geladen snap daarom niet zo goed dat een laadpaal met 6 amp een probleem zou zijn
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Gouwe schreef: 04.07.2025 - 06:25
Dexter schreef: ...Is die controle van de accu’s dan toch een momentopname?
Dat is het toch per definitie?
Ik kan me heel goed voorstellen dat Volvo voor die test een bepaalde grenswaarde heeft vastgesteld. Mogelijk zat je dus bij de eerste test net boven die waarde en nu dus er net onder, en voer meerdere keren dezelfde test uit en ik vermoed dat je dan statistisch gezien sowieso altijd verschillende waardes gaat krijgen als resultaat (ik roep zo maar wat)?
Ik zou zelf ook denken dat het een momentopname is. Maar ik las eerder in dit topic dat een dealer had aangegeven dat dit niet zo is.
K75RT schreef: 13.05.2025 - 14:17
Edgecrusher schreef: 12.05.2025 - 20:57 Wat ik mij afvraag, waren deze modules gelijk al minder of zijn deze over de tijd bovengemiddeld verslechterd.
En is de terugroepactie geen momentopname, wat vandaag binnen de toleranties valt, is dat over een half jaar ook nog zo?
Ik heb deze vraag toevallig vandaag nog gesteld bij de dealer. Hun reactie was dat – áls deze controle vijf jaar geleden had bestaan (wat toen technisch nog niet mogelijk was) – dezelfde twee defecte modules toen ook al als foutief zouden zijn aangemerkt. Met andere woorden: wat nu als ‘goed’ wordt beoordeeld, zal dat over een aantal jaar zeer waarschijnlijk ook nog zijn.


Het is natuurlijk nooit zeker of mijn storing en probleem met de accucel hetzelfde is als die van de recall.

Ik was nog vergeten te melden dat de Volvo dealer mij zelf al Premium Assistance heeft gegeven. Dus dat is in ieder geval al iets.

Ik laad thuis niet aan de stekker maar gewoon aan het stopcontact.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”