Wielslotbouten
- EasyWim
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53
Een vriendin vond vanmorgen haar auto op houten balkjes terug, de wielen waren verdwenen. Nieuwe banden (en velgen) kosten een hoop geld, misschien toch maar eens investeren in beveiliging. Volvo schijnt zelf wielslotbouten te produceren (zie foto), logischerwijs zijn ze niet de aller voordeligste op de markt. Zijn die van Volvo vrij van problemen of zijn er betere wielslotbouten te vinden in de markt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39
Ja dan sta je toch raar te kijken. Verschrikkelijk, je zal ze betrappen.....
Ik heb ze er bij mij ook oplaten zetten. Bij een groot velgen en banden bedrijf. Wat ik alleen echt niet begreep dat ze er metaalkleurige opgezet hadden terwijl alles verder zwart was. Dat trekt deze autist echt niet. Maar weer zwart gespoten, maar zag dat ze ook gewoon in het zwart verkrijgbaar waren. Van mij hoeft zoiets echt niet Volvo te zijn dat vind ik zelf onzin.
Ik heb ze er bij mij ook oplaten zetten. Bij een groot velgen en banden bedrijf. Wat ik alleen echt niet begreep dat ze er metaalkleurige opgezet hadden terwijl alles verder zwart was. Dat trekt deze autist echt niet. Maar weer zwart gespoten, maar zag dat ze ook gewoon in het zwart verkrijgbaar waren. Van mij hoeft zoiets echt niet Volvo te zijn dat vind ik zelf onzin.
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Vervelend. Volgens mij geven de originele Volvo slotbouten nog best wel eens problemen bij het loshalen als ik het zo lees, iets met het ontwerp dat issues kan geven. Met name als ze te strak zijn aangedraaid met slagmoersleutel.
Kijk zelf naar de Dragonslock van Farad, heb het idee dat deze degelijker zijn.
Edit: Zie o.a. viewtopic.php?t=39956&start=20
"De Volvo-slotbouten hebben eigenlijk allemaal een te ondiepe richel om veel kracht te zetten. Door vaker te gebruiken (en sinds de winterwielenrage gebeurt dat inderdaad) slijt de richel. En vroeg of laat slaat de dop dan over en dan is de ondiepe richel onherstelbaar beschadigd."
Kijk zelf naar de Dragonslock van Farad, heb het idee dat deze degelijker zijn.
Edit: Zie o.a. viewtopic.php?t=39956&start=20
"De Volvo-slotbouten hebben eigenlijk allemaal een te ondiepe richel om veel kracht te zetten. Door vaker te gebruiken (en sinds de winterwielenrage gebeurt dat inderdaad) slijt de richel. En vroeg of laat slaat de dop dan over en dan is de ondiepe richel onherstelbaar beschadigd."
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- EasyWim
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53
Dank voor het meedenken, die van Volvo lijken inderdaad niet de beste keuze. Ik heb die van Dragonslock inmiddels besteld, wat ik er over lees klinkt heel goed. De zwarte uitvoering, die steken minder af bij de zwarte kunststof afdekdoppen.
https://www.dragonslock.com/Dragonslock ... 2016-Zwart
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01
Onder mijn V70 had ik ook slotbouten, geen OEM maar wel goede kwaliteit: de sleutel viel bijna geheel over de slotbout waardoor grip optimaal was en het risico van 'los schieten' nihil.
Als mijn velgen straks klaar zijn (liggen nu bij de velgenboer) komen ze onder mijn V50 en gaan er absoluut weer slotmoeren bij.
Meeste problemen met slotbouten ontstaan inderdaad doordat ze veel en veel te vast worden aangedraaid. Houd je je aan de fabrieksinstructies qua aanhaalmoment en het is bijna uitgesloten dat je de slotbouten niet meer los krijgt.
Als mijn velgen straks klaar zijn (liggen nu bij de velgenboer) komen ze onder mijn V50 en gaan er absoluut weer slotmoeren bij.
Meeste problemen met slotbouten ontstaan inderdaad doordat ze veel en veel te vast worden aangedraaid. Houd je je aan de fabrieksinstructies qua aanhaalmoment en het is bijna uitgesloten dat je de slotbouten niet meer los krijgt.
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Mooi EasyWim!
@RAPVADA: Eens dat je met het juiste aanhaalmoment geen issue zou moeten krijgen. Bij m'n Alfa's doe ik de wissel zelf en nog nooit problemen gehad met de slotbouten. Probleem is dat lang niet elke garage juiste aanhaalmoment hanteert en vaak alles op één stand veel te strak erop knalt.
@RAPVADA: Eens dat je met het juiste aanhaalmoment geen issue zou moeten krijgen. Bij m'n Alfa's doe ik de wissel zelf en nog nooit problemen gehad met de slotbouten. Probleem is dat lang niet elke garage juiste aanhaalmoment hanteert en vaak alles op één stand veel te strak erop knalt.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01
Een beetje off topic:
De slotbouten die ik op mijn V70 had, hadden een losse ring, exact zoals de gewone bouten.
Mijn V50 heeft geen bouten maar moeren, en de moeren die er nu op zitten hebben ook allemaal losse ringen.
Echter: slotmoeren met een losse ring heb ik nog niet gevonden; iemand een tip waar ik moet zoeken?
De slotbouten die ik op mijn V70 had, hadden een losse ring, exact zoals de gewone bouten.
Mijn V50 heeft geen bouten maar moeren, en de moeren die er nu op zitten hebben ook allemaal losse ringen.
Echter: slotmoeren met een losse ring heb ik nog niet gevonden; iemand een tip waar ik moet zoeken?
- kawaman
- 5th Gear member
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
- Locatie: Apeldoorn