Multiriem kapot gesprongen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

De multiriem en distributieriem van mijn V40.D3 zijn vervangen op 128.000km
Nu is de multiriem na 24000km kapot gesprongen.
De auto is weggesleept en staat momenteel bij de garage die alle werken vorig jaar heeft uitgevoerd (merkonafhankelijk garage)
Ik vrees dat er redelijk veel schade aan de auto/motor gaat zijn.
Maar de grote vraag waar ik mee zit... Wat kan de reden zijn waardoor de riem na 24000km kapot schiet.
V40 D3 R-design Ice White
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29290
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mogelijk verkeerde montage, zijn de geleide rollen en spanner ook vervangen?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Of een vastgelopen dynamo of aircopomp.
Een multibelt ploft niet zomaar, er is meestal een aanwijsbare oorzaak.
Of de spanner en de geleiderollen bij deze kilometerstand ook vervangen moeten worden even navragen of bij VIDA checken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Volgens de garage zit er een barstje in het oliefilterhuis waardoor er olie op de riem is gedrupt. De auto is 4000km geleden nog binnen geweest op regulier onderhoud,ook heb ik geen enkele melding van mijn verlaagd oliepeil gekregen of olie gezien onder de auto.
De vraag is natuurlijk wat de reden is van een barst in het oliefilterhuis?
V40 D3 R-design Ice White
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2415
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Te strak aangedraaid na een oliefilterwissel?
Life is what happens while you're busy making other plans
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Henry82 schreef: 07.07.2025 - 11:32 Te strak aangedraaid na een oliefilterwissel?
Dat is het vermoeden van de Volvo garage ook maar bewijs dat maar eens.
V40 D3 R-design Ice White
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Die schade kan ook het gevolg zijn van de multi riem die tegen het filterhuis knalt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

WillyWortel2 schreef: 07.07.2025 - 16:18 Die schade kan ook het gevolg zijn van de multi riem die tegen het filterhuis knalt.
Zou misschien ook kunnen maar wat is dan de reden dat de multiriem plots kapot schiet.
Probleem is dat het moeilijk te bewijzen is vrees ik. Schade schatten ze op 4000€. De auto is bijna 12 jaar oud,dus de keuze is moeilijk.
V40 D3 R-design Ice White
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1416
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Wat is er dan allemaal stuk gelopen? Ik heb bij een ander merk twee keer gehad dat de riem stuk ging, dat was nieuwe riem er op en klaar. Nog geen 10 minuten werk. Nu was in mijn geval de riem er netjes af gelopen zonder iets te raken, dat was mijn geluk.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29290
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is het grote verschil, bij ts is de riem stuk gegaan en heeft blijkbaar forse schade veroorzaakt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14734
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

De multiriem wordt toch elke 90K verwisseld, tenminste bij een D5 van 2012, en ik doe altijd de spanningsrol en spanner ook vernieuwen.
Zou de oorzaak een een te lange interval van de multiriem kunnen zijn?. Jouw riem zit erop van 128 tot 240K= 112K
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er zal eerst wat onderzoek gedaan moeten worden naar de oorzaak van het kapot gaan van de multiriem.
Wanneer blijkt dat de garage voorgeschreven onderdelen niet vervangen heeft kun je proberen hen aansprakelijk te stellen.
Meer dan een vergoeding van de dagwaarde van de auto zit er niet in.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9276
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wat is er precies kapot dan? 4000 euro is nogal wat. Dat is niet alleen een riem met rollen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

[bcolor][/bcolor]
JeroenSpock schreef: 07.07.2025 - 21:33 Wat is er precies kapot dan? 4000 euro is nogal wat. Dat is niet alleen een riem met rollen.
Alles moet opnieuw vervangen worden,er zijn verschillende kleppen krom.
De multiriem is in de omkadering van de distributie riem geraakt.
Ik moet de schade nog gaan bekijken want was 1 dag voor we op reis vertrokken.
Maar de persoon die alle werken gedaan heeft trekt er nu al zijn vingers vanaf. Volgens hem is de barst in het oliefilterhuis de oorzaak van alles. Maar hoe die barst er in is gekomen ligt hij niet van wakker. Voor hem is de kous af. Terwijl ik wel kan aannemen dat er iets te hard is aangespannen bij het vorige onderhoud ( 4000km geleden) waardoor er een klein barstje is ontstaan en er olie op de riem is gekomen.
V40 D3 R-design Ice White
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Bover schreef: 07.07.2025 - 20:57 De multiriem wordt toch elke 90K verwisseld, tenminste bij een D5 van 2012, en ik doe altijd de spanningsrol en spanner ook vernieuwen.
Zou de oorzaak een een te lange interval van de multiriem kunnen zijn?. Jouw riem zit erop van 128 tot 240K= 112K
Distributieriem,multiriem, en spanrollen en de waterpomp zijn op 128000km vervangen. De auto heeft nu 152000km. En was op jaarlijks onderhoud geweest op 148000km.
V40 D3 R-design Ice White
Plaats reactie

Terug naar “V40”