valt zeker niet tegen
Ik zat met een vorig wagentje van een ander merk met veel minder PK en zonder dakkoffer aan een hoger verbruik met dezelfde rustige rijstijl
Het verbruik van de XC 40
-
- 1st Gear member
Beste Hans, je schrijft dat je het van groot belang vindt dat de auto zuinig is. Welnu, da's precies de reden dat je beter hybride of volledig elektrisch zou moeten rijden. Rijd je alleen op fossiele brandstof dan ben je een beetje diefje van je eigen portemonnee. Elektrisch rijden is ALTIJD voordeliger dan het rijden op fossiele brandstoffen.Hans Eilander schreef: ↑17.10.2020 - 20:07Vega worst? Ben jij vegetariër dan? Doet dat pijn? Tjonge.... Ga jij maar lekker op elektrisch hoor. ik blijf voorlopig ( de komende 10 jaar of zo)ff bij fossiele brandstof ! En als je budget niet zo ruim is (want die zijn er nogal wat in ons landje, waartoe ik als gepensioneerde óok behoor) dan speelt het weldegelijk een rol dat je auto zuinig is, en de brandstofprijzen voor de gewone man acceptabel! En ja, aan je verbruik kan je wel zien dat je wat ongeduldig bent. Ik vind het juist een sport, om zo zuinig mogelijk te rijden. Heb je intussen de foto,s in de media gezien van elektrische auto,s die zomaar spontaan afbranden? Ik wens je veel succes.ellefaye schreef: ↑17.10.2020 - 18:39 Het zou mij werkelijk waar een (vega)worst wezen. Volgende week 1 op electrisch
Heb gedeeld voor anderen die het wel willen weten. Eerste week was trouwens 11/100. Tijdens de inloop. Ben trouwens wel wat ongeduldig met die T2 hoor. En rij liefste in de Dynamic modus zodat ie meer wakker is.![]()
Jij schrijft dat je gepensioneerd bent. Misschien dat daar een beetje jouw probleem zit?

- Hans Eilander
- 7th Gear member
Ja, want als ik ga voor power ipv zuinig, kocht ik een T5 ipv een T2. Ik heb hier geen zonnepanelen, en geen eigen oprit. De aanschaf van een EX40 gaat me meer dan €30 K kosten. Dan rij ik in precies dezelfde auto, alleen dan op een batterij. Is me dat zoveel geld waard? Nee dus. En een dief van mijn eigen portemonnee? Ik dacht het niet. Bovendien ben je met een EV de echte rijbeleving kwijt. En ten laatste, ik ben inderdaad nogal wat huiverig, voor allerhande nieuwe technieken. Geef mij maar het oude vertrouwde. Ik weet nu wat ik heb. Namelijk een grandioze, probleemloze, en bovendien zuinige Volvo. Als je begrijpt wat ik bedoel?Pasja123! schreef: ↑06.07.2025 - 21:44 Beste Hans, je schrijft dat je het van groot belang vindt dat de auto zuinig is. Welnu, da's precies de reden dat je beter hybride of volledig elektrisch zou moeten rijden. Rijd je alleen op fossiele brandstof dan ben je een beetje diefje van je eigen portemonnee. Elektrisch rijden is ALTIJD voordeliger dan het rijden op fossiele brandstoffen. Jij schrijft dat je gepensioneerd bent. Misschien dat daar een beetje jouw probleem zit?Het omgaan met / het accepteren van nieuwe technieken? Vraag eens aan je dealer wat per definitie goedkoper is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 1st Gear member
Hans,
nee, ik begrijp niet echt wat je bedoelt.
In de jaren 80 van de vorige eeuw was er nog kantoorpersoneel dat absoluut op de typemachine wilde blijven werken, maar na een paar jaar mochten (moesten) ook zij eraan geloven en konden ze ook op een computer gaan werken.
Je hebt imho niet voor zuinig gekozen, want je rijdt benzine. Een eigen oprit en of zonnepanelen zijn ook niet echt relevant. Je hoeft alleen maar de Kw prijs te weten van de dichtsbijzijnde openbare laadpaal en je kunt gaan rekenen. Ik weet al wat er uitkomt ; elektrisch is altijd voordeliger.
Verder schrijf je dat je de 'echte rijbeleving kwijt bent' met een elektrische auto. Ik denk dat het precies andersom is, maw je gaat juist een rijbeleving ervaren met een elektrische auto, maar goed dat is iets persoonlijks en daar kun je eigenlijk nooit over discussiëren.
Waarom zou een benzine auto meer rijbeleving opleveren dan een hybride , een PHEV, of een volledig elektrische auto, waar zit die rijbeleving volgens jou precies in?
nee, ik begrijp niet echt wat je bedoelt.
In de jaren 80 van de vorige eeuw was er nog kantoorpersoneel dat absoluut op de typemachine wilde blijven werken, maar na een paar jaar mochten (moesten) ook zij eraan geloven en konden ze ook op een computer gaan werken.
Je hebt imho niet voor zuinig gekozen, want je rijdt benzine. Een eigen oprit en of zonnepanelen zijn ook niet echt relevant. Je hoeft alleen maar de Kw prijs te weten van de dichtsbijzijnde openbare laadpaal en je kunt gaan rekenen. Ik weet al wat er uitkomt ; elektrisch is altijd voordeliger.
Verder schrijf je dat je de 'echte rijbeleving kwijt bent' met een elektrische auto. Ik denk dat het precies andersom is, maw je gaat juist een rijbeleving ervaren met een elektrische auto, maar goed dat is iets persoonlijks en daar kun je eigenlijk nooit over discussiëren.
Waarom zou een benzine auto meer rijbeleving opleveren dan een hybride , een PHEV, of een volledig elektrische auto, waar zit die rijbeleving volgens jou precies in?
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Pasja123!,
Om op je verhaal in te haken, ik was een van de laatste chauffeurs (van een vloot van 25 trucks) die een Garmin Navigatie accepteerde. Maar ik moest er toch aan geloven. Als je kijkt naar de geplaatste foto's van de klokken, kun je toch zien dat mijn XC40 best zuinig is. Een eigen oprit én zonnepanelen, zijn juist zeer relevant. Want bij een eigen oprit, kun je zowel links als rechts laden, want je stoort hiermee niemand op de openbare weg met je laadkabel. En omdat ik al bijna 12 jaar met pensioen ben, zijn zonnepanelen ook zeer relevant, want ik zou heel goed overdags kunnen opladen. Ik moet niet elke dag met de auto weg. Daar bij de meeste Volvo,s het laadpunt links zit (Joost mag weten waarom) moet ik met de laadkabel over de stoep, op de rijbaan aansluiten.
De dichtsbijzijnde laadpaal is ca 300 meter lopen. Dat gaat hem met mijn beperkingen dus niet worden. Ik MOET mijn auto namelijk voor de deur hebben. Een EV is zwaarder, slijt harder banden, en als de voordelen wegvallen betaal je relatief veel MRB. Ik heb met een EX30 gereden. Rijd op zich prima, maar nul rijbeleving, zoals je dat wel ondervind met een ICE. Het enige wat kicken is met een EV, is de absurde acceleratie. Maar als je ziet wat dan je verbruik is, gaat de lol daar echt (na een paar keer flink optrekken) snel van af.
Voor mij persoonlijk is rijbeleving, genieten als de motor eens echt moet werken bij het optrekken. Maar ook bij het tanken. In pakweg 5 minuten getankt en weer een actieradius van een slordige 900 km. En ten laatste als je ziet hoeveel afschrijving je hebt op de gemiddelde EV, dan zakt de broek spontaan op de enkels. Mits je goede bretels draagt. Als je begrijpt wat ik bedoel?
Om op je verhaal in te haken, ik was een van de laatste chauffeurs (van een vloot van 25 trucks) die een Garmin Navigatie accepteerde. Maar ik moest er toch aan geloven. Als je kijkt naar de geplaatste foto's van de klokken, kun je toch zien dat mijn XC40 best zuinig is. Een eigen oprit én zonnepanelen, zijn juist zeer relevant. Want bij een eigen oprit, kun je zowel links als rechts laden, want je stoort hiermee niemand op de openbare weg met je laadkabel. En omdat ik al bijna 12 jaar met pensioen ben, zijn zonnepanelen ook zeer relevant, want ik zou heel goed overdags kunnen opladen. Ik moet niet elke dag met de auto weg. Daar bij de meeste Volvo,s het laadpunt links zit (Joost mag weten waarom) moet ik met de laadkabel over de stoep, op de rijbaan aansluiten.
De dichtsbijzijnde laadpaal is ca 300 meter lopen. Dat gaat hem met mijn beperkingen dus niet worden. Ik MOET mijn auto namelijk voor de deur hebben. Een EV is zwaarder, slijt harder banden, en als de voordelen wegvallen betaal je relatief veel MRB. Ik heb met een EX30 gereden. Rijd op zich prima, maar nul rijbeleving, zoals je dat wel ondervind met een ICE. Het enige wat kicken is met een EV, is de absurde acceleratie. Maar als je ziet wat dan je verbruik is, gaat de lol daar echt (na een paar keer flink optrekken) snel van af.
Voor mij persoonlijk is rijbeleving, genieten als de motor eens echt moet werken bij het optrekken. Maar ook bij het tanken. In pakweg 5 minuten getankt en weer een actieradius van een slordige 900 km. En ten laatste als je ziet hoeveel afschrijving je hebt op de gemiddelde EV, dan zakt de broek spontaan op de enkels. Mits je goede bretels draagt. Als je begrijpt wat ik bedoel?
-
- 1st Gear member
Tja, rijbeleving is bij de een wat anders dan bij een ander, maar ik kan je verzekeren dat er naar mijn mening geen betere rijbeleving bestaat dan het rijden met een PHEV. In normale omstandigheden rijd je rustig op de batterijen weg en áls het dan ooit een keer moet dan plank je en gaan zowel de benzinemotor, alsmede de elektromotor werken en dán heb je imho geen super rijbeleving maar een onwaarschijnlijk super rijbeleving als de auto elektrisch EN op de verbrandingsmotor wegaccelereert.
Als jij een snellader aanschaft dan heb je de batterijen in een kwartier vol, dus erop wachten of niet of lastig kunnen bereiken op 300 meter is geen steekhoudend argument. In dat kwartiertje bij een willekeurige laadpaal heb je je mailtjes of het regionale krantje allemaal gelezen. Dus afstand en moeilijk te been zijn, zijn geen argumenten.
Dan een van de andere argumenten van jou, met name de positie van de laadklep. Hoezo is dat een issue? Dan zet je de auto toch simpelweg andersom langs de stoeprand?
Wat ik een beetje met bovenstaande probeer duidelijk te maken is dat in mijn beleving jij allerlei argumenten / excuses zoekt om vooral maar geen elektrische auto te hoeven rijden. Sorry, maar iets anders kan ik er niet van maken.
Wat de MRB betreft : ik heb ergens hier op het forum gelezen dat jij al een jaar of 4 a 5 deze auto hebt? Reken voor de grap eens uit wat je aan MRB zou hebben bespaard als 'ie elektrisch of half elektrisch zou zijn geweest. Van die bespaarde Eurootjes zou je een maand of 2 in een 3 sterren hotel in New York hebben kunnen verblijven dan wel de meerprijs PHEV tov van de fossiele brandstof allang hebben kunnen hebben gecompenseerd.
Wat dacht je overigens van onderhoudskosten? Een PHEV of EV hebben veel meer NIET aan slijtage onderhevige onderdelen dus de onderhoudskosten alsmede de slijtage van de bewegende delen van de verbrandingsmotor zijn van een benzine of dieselmotor veel hoger dan van een PHEV of EV.
Samengevat : uit jouw reactie(s) beleef ik het best wel een beetje alsof jij allerlei argumenten aanhaalt om voor jezelf (en anderen) te rechtvaardigen dat je nog steeds een benzine auto rijdt.
Als jij een snellader aanschaft dan heb je de batterijen in een kwartier vol, dus erop wachten of niet of lastig kunnen bereiken op 300 meter is geen steekhoudend argument. In dat kwartiertje bij een willekeurige laadpaal heb je je mailtjes of het regionale krantje allemaal gelezen. Dus afstand en moeilijk te been zijn, zijn geen argumenten.
Dan een van de andere argumenten van jou, met name de positie van de laadklep. Hoezo is dat een issue? Dan zet je de auto toch simpelweg andersom langs de stoeprand?
Wat ik een beetje met bovenstaande probeer duidelijk te maken is dat in mijn beleving jij allerlei argumenten / excuses zoekt om vooral maar geen elektrische auto te hoeven rijden. Sorry, maar iets anders kan ik er niet van maken.
Wat de MRB betreft : ik heb ergens hier op het forum gelezen dat jij al een jaar of 4 a 5 deze auto hebt? Reken voor de grap eens uit wat je aan MRB zou hebben bespaard als 'ie elektrisch of half elektrisch zou zijn geweest. Van die bespaarde Eurootjes zou je een maand of 2 in een 3 sterren hotel in New York hebben kunnen verblijven dan wel de meerprijs PHEV tov van de fossiele brandstof allang hebben kunnen hebben gecompenseerd.
Wat dacht je overigens van onderhoudskosten? Een PHEV of EV hebben veel meer NIET aan slijtage onderhevige onderdelen dus de onderhoudskosten alsmede de slijtage van de bewegende delen van de verbrandingsmotor zijn van een benzine of dieselmotor veel hoger dan van een PHEV of EV.
Samengevat : uit jouw reactie(s) beleef ik het best wel een beetje alsof jij allerlei argumenten aanhaalt om voor jezelf (en anderen) te rechtvaardigen dat je nog steeds een benzine auto rijdt.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Sterker nog, er is geen haar op m,n hoofd die er ook maar over denkt, een EV of PHEV aan te schaffen.

Je hoeft niet ergens op het forum te lezen, dat ik mijn huidige XC40 al bijna 5 jaar heb. Want het staat onderin elke post van mij.

Ik betaal jaarlijks in doorsnee € 520,- voor de jaarbeurt, en € 90,- pm aan MRB. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
En ik tank bewust de duurdere benzine voor mijn Volvo, de E5 oftewel de RON 98.
Tot slot nog even dit. Het is zeker niet mijn bedoeling, om allerlei argumenten aan te halen, om: of voor mezelf, of om ook anderen te overtuigen dat benzine rijden de beste keus is. En dat benzine rijden ver te prefereren is, boven elektrisch rijden. Want dat is gewoon zo.

-
- 1st Gear member
Zou jij dit objectief kunnen en willen onderbouwen?Hans Eilander schreef: ↑07.07.2025 - 21:56
Tot slot nog even dit. En dat benzine rijden ver te prefereren is, boven elektrisch rijden. Want dat is gewoon zo.![]()
Wist jij dat er in 2022 91% van de Nederlanders ouder dan 16 jaar een smartphone had? (bron CBS) Je zou voor de grap eens moeten kijken hoe dat in 2005 of daaromtrent was. Innovatie / je aanpassen aan de nieuwste technieken is kennelijk dus voor vele mensen weggelegd daar waar slechts een klein percentage zich kennelijk graag vasthoudt aan het oude.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Ik ga het proberen. Om je laatste punt even toe te lichten, ik heb ook in 2025 geen iPhone, Smartphone, iPad, of Tablet. Gewoon een simpele Handy, om eventueel onderweg te kunnen bellen, en te sms,en.Pasja123! schreef: ↑07.07.2025 - 22:47Zou jij dit objectief kunnen en willen onderbouwen?Hans Eilander schreef: ↑07.07.2025 - 21:56 Tot slot nog even dit. En dat benzine rijden ver te prefereren is, boven elektrisch rijden. Want dat is gewoon zo.
Voor een EV betaal je duidelijk meer. Je moet kiezen uit de lengte voor je laadkabel. Je moet een Walbox laten installeren. Je meterkast met groepen, moet worden aangepast. Je moet een vergunning aanvragen bij de gemeente, of je laadkabel over de stoep mag liggen, gedurende het laden. Je buren kunnen eventueel klagen, over de pokkeherrie van de koeler, tijdens het laden. Je moet na het laden, die kabel opbergen in je Frunk of kofferbak, ook bij regen. Onderweg laden geeft stress. Laders aan de laadpaal zijn niet in 5 minuten weg. Dus ook filevorming voor de laadpaal. Met een caravan aan de haak, moet je dikwijls eerst afkoppelen, om te kunnen laden. Het is dan tevens billen knijpen, tot de volgende laadpaal, door de korte actieradius. Heb je bijna geen stroom, en je kaart word niet geaccepteerd aan de laadpaal, heb je een probleem. Dan nog de kans op spontane brand in het voertuig, dat in de regel nauwelijks te blussen is door de brandweer. De EV is een stuk zwaarder, en slijt veel harder een setje banden, dan een normale ICE. Bovendien produceert een EV veel meer fijnstof, dan eerst werd aangenomen. Ook het reële verbruik, ligt in de praktijk van alledag, explosief veel hoger, dan de door de fabriek opgegeven verbruikscijfers. De aanschaf is niet alleen duurder dan de ICE, maar ook de afschrijving moeten we zeker niet onderschatten. Onderzoeken hebben reeds uitgewezen, dat 80% van alle EV rijders, bij het inruilen weer terug stapt naar een verbrandingsmotor. Dan nog de degradatie van het accupakket, en de beperkte levensduur. Wanner de overheid niet het EV rijden had ondersteunt, met allerhande subsidies, vrijstelling van MRB, en meer van dat soort kunstgrepen, om mensen maar massaal in de EV te krijgen, had jij eens moeten zien, hoe de verkoopcijfers van een EV er nu uitzagen. Gebruikte EV,s gaan massaal de grens over. Enorme waardevermindering, en dus een slechte inruilprijs. Alles digitaal en via een enorm laptopachtig paneel in je auto, waar normale fysieke bedieningsknoppen is beperkt tot een absoluut minimum. Je ziet aan de teller de acceleratie, en je hoort overwegend het afrolgeluid van de banden. Maar de echte rijbeleving zoals bij een V8 motor, is verdwenen. Wat gebeurt er met de accu na een zware crash? Hoe worden in de toekomst de versleten accupakketten behandelt en verwerkt tov het milieu? Zomaar een willekeurige greep. Dus voor mij geen EV.
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 07.07.2025 - 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Dat plezier gaat zeker lukken. En persoonlijk vind ik een verbruik van 1:16,8 voor een auto van 1525 kg nog lang niet zo slecht.

Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 07.07.2025 - 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
Pasja123! schreef: ↑07.07.2025 - 22:47Hans Eilander schreef: ↑07.07.2025 - 21:56
Tot slot nog even dit. En dat benzine rijden ver te prefereren is, boven elektrisch rijden. Want dat is gewoon zo.![]()
Zou jij dit objectief kunnen en willen onderbouwen?
Wist jij dat er in 2022 91% van de Nederlanders ouder dan 16 jaar een smartphone had? (bron CBS) Je zou voor de grap eens moeten kijken hoe dat in 2005 of daaromtrent was. Innovatie / je aanpassen aan de nieuwste technieken is kennelijk dus voor vele mensen weggelegd daar waar slechts een klein percentage zich kennelijk graag vasthoudt aan het oude.
Waarom zou hij zijn eigen keuze moeten onderbouwen?
De 1 vind Katja Schuurman een lekker wijf en de ander valt op Welmoed Sijtsma.
Klaar.
-
- 1st Gear member
Vrij simpel denk ik? Hij schrijft niet: "ik vind", maar schrijft : "Op benzine rijden is ver te prefereren en dat is gewoon zo".
In dat geval vindt iedereen dat kennelijk zo. Dáár zou ik graag onderbouwing van willen lezen.
Stroom kost mij 0,18 de Kw inc alle belastingen hetgeen betekent dat ik 55 Km kan rijden voor 11 x 0,18 eurocent en dat = 1.98. Dat redt je dus niet met benzine.
In dat geval vindt iedereen dat kennelijk zo. Dáár zou ik graag onderbouwing van willen lezen.
Stroom kost mij 0,18 de Kw inc alle belastingen hetgeen betekent dat ik 55 Km kan rijden voor 11 x 0,18 eurocent en dat = 1.98. Dat redt je dus niet met benzine.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods break,
Pasja123 en andere deelnemers aan deze discussie: dit topic gaat over het verbruik van de XC40.
Dat is een door vloeibare brandstof aangedreven model.
De discussie over elektrische modellen graag in een ander topic.
Pasja123 en andere deelnemers aan deze discussie: dit topic gaat over het verbruik van de XC40.
Dat is een door vloeibare brandstof aangedreven model.
De discussie over elektrische modellen graag in een ander topic.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
De XC40 was toch ook als full electric leverbaar? Of was dat alleen een hybride?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86