Hans Eilander is dit topic gestart met zijn XC40 als referentie. En die heeft een benzinemotor.
Het verbruik van de XC 40
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
Helemaal mee eens, voor mij als particulier geen EV in welk model dan ook. Volgende week haal in mijn nieuwe XC40 BENZINE motor op.Hans Eilander schreef: ↑07.07.2025 - 23:28Ik ga het proberen. Om je laatste punt even toe te lichten, ik heb ook in 2025 geen iPhone, Smartphone, iPad, of Tablet. Gewoon een simpele Handy, om eventueel onderweg te kunnen bellen, en te sms,en.Pasja123! schreef: ↑07.07.2025 - 22:47Zou jij dit objectief kunnen en willen onderbouwen?Hans Eilander schreef: ↑07.07.2025 - 21:56 Tot slot nog even dit. En dat benzine rijden ver te prefereren is, boven elektrisch rijden. Want dat is gewoon zo.
Voor een EV betaal je duidelijk meer. Je moet kiezen uit de lengte voor je laadkabel. Je moet een Walbox laten installeren. Je meterkast met groepen, moet worden aangepast. Je moet een vergunning aanvragen bij de gemeente, of je laadkabel over de stoep mag liggen, gedurende het laden. Je buren kunnen eventueel klagen, over de pokkeherrie van de koeler, tijdens het laden. Je moet na het laden, die kabel opbergen in je Frunk of kofferbak, ook bij regen. Onderweg laden geeft stress. Laders aan de laadpaal zijn niet in 5 minuten weg. Dus ook filevorming voor de laadpaal. Met een caravan aan de haak, moet je dikwijls eerst afkoppelen, om te kunnen laden. Het is dan tevens billen knijpen, tot de volgende laadpaal, door de korte actieradius. Heb je bijna geen stroom, en je kaart word niet geaccepteerd aan de laadpaal, heb je een probleem. Dan nog de kans op spontane brand in het voertuig, dat in de regel nauwelijks te blussen is door de brandweer. De EV is een stuk zwaarder, en slijt veel harder een setje banden, dan een normale ICE. Bovendien produceert een EV veel meer fijnstof, dan eerst werd aangenomen. Ook het reële verbruik, ligt in de praktijk van alledag, explosief veel hoger, dan de door de fabriek opgegeven verbruikscijfers. De aanschaf is niet alleen duurder dan de ICE, maar ook de afschrijving moeten we zeker niet onderschatten. Onderzoeken hebben reeds uitgewezen, dat 80% van alle EV rijders, bij het inruilen weer terug stapt naar een verbrandingsmotor. Dan nog de degradatie van het accupakket, en de beperkte levensduur. Wanner de overheid niet het EV rijden had ondersteunt, met allerhande subsidies, vrijstelling van MRB, en meer van dat soort kunstgrepen, om mensen maar massaal in de EV te krijgen, had jij eens moeten zien, hoe de verkoopcijfers van een EV er nu uitzagen. Gebruikte EV,s gaan massaal de grens over. Enorme waardevermindering, en dus een slechte inruilprijs. Alles digitaal en via een enorm laptopachtig paneel in je auto, waar normale fysieke bedieningsknoppen is beperkt tot een absoluut minimum. Je ziet aan de teller de acceleratie, en je hoort overwegend het afrolgeluid van de banden. Maar de echte rijbeleving zoals bij een V8 motor, is verdwenen. Wat gebeurt er met de accu na een zware crash? Hoe worden in de toekomst de versleten accupakketten behandelt en verwerkt tov het milieu? Zomaar een willekeurige greep. Dus voor mij geen EV.
Huidig XC40 2025 B4 Aurora Silver, Black leder, blond hemel Panoramadak, Adaptive Cruise Control, BLIS, Camera's rondom, trekhaak en nog wat opties.
V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
ik denk ook dat je, zowel met de B3, als met de B4, een prima alternatief hebt tov een EV.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)