Koelvloeistof niveau gaat extreem op en neer.

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
swest1967
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22

Gouwe schreef: 23.05.2025 - 08:02 Omdat mijn broertje met zijn 2.0 vijfcilinder d3 een soortgelijk issue had. Dat bleek uiteindelijk een lekkage in de koppakking te zijn waardoor uitlaatgassen in de koelvloeistof terecht kwamen.
Ook daar verder 0,0 kenmerken van een lekke koppaking verder en geen drukverlies als het kw circuit op druk werd gezet, maar de hete uitlaatgassen hadden inmiddels wel ook de kop aangevreten.
En ook daar kwam het water weer omhoog nadat de dop werd losgedraaid en moest hij soms bijvullen.
Komt allemaal aardig overeen met wat jij beschrijft.
Dank!
Ik heb je opmerking besproken met mn garagemannetje. We gaan toch eerst nog twee dingen proberen:
1 monteren nieuwe thermostaat (kost weinig) om eventueel probleem daarmee in samenhang met niet correct werkende temperatuurmeter te tackelen
2 co2 meting van koelvloeistof uitvoeren.

Het blijft een raadsel dat we niet weten waar het kw blijft. Want stel dat er bij vervangen van expansievat stom genoeg te weinig koelvloeistof is gevuld en er ergens in het koelsysteem een tijdelijke blokkade zit (bijv slecht werkende thermostaat) ?

wordt vervolgd.
Trotse bezitter van:
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
swest1967
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22

sorry, ik dacht dat ik gereageerd had, blijkt niet zo te zijn.

We (garage) hebben thermostaat vervangen. Gedachte daarbij: 1 er is absoluut geen spoor van lekkage of verbruik. 2 als er te weinig koelwater in t systeem zit, en als dat wordt mogelijk geblokkeerd door niet werkende of haperende thermostaat dan zou dat kunnen verklaren dat als dat ding opent, er ineens ruimte komt in het koelsysteem, wat zou kunnen verklaren dat het water ineens "weg" is.
De thermostaat blijkt kapot. bijgaand foto's. Er zit een stuk rubber in dat de boel blokkeert.

Ik kan kan alleen niet rijdend testen of dit het euvel was, omdat ik kort geleden geopereerd ben en daarom niet mag rijden.

Als dit t euvel was, meld ik me.

tot zover dank voor meedenken, dat maakt altijd dat je tot een oplossing kunt komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse bezitter van:
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
swest1967
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22

Update Probleem met verdwijnende koelvloeistof

We hebben een nieuwe druktest gedaan door hogere druk (apparatuur tot max 28 Bar geleend) op de cilinders te zetten. Op 4e cilinder (had al misfire) bleek bij 18 bar dat er een lek zat. Kop losgemaakt en er zit een scheurtje in de cilinderwand. Ook koppakking had verkleuring op die plek.
Conclusie: nieuw onderblok of compleet nieuwe motor. Jammer, maar helaas.

Dank voor t meedenken!
Trotse bezitter van:
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dus toch. Wel balen want je bent er al even mee bezig. Waterpomp was dus of niet vervangen of een exemplaar met de rubberen schoepen die toch volgens mij wel bekend staan om afbreken van de schoepen.
Heb je nu niets meer aan? Wat ga je nu doen? Succes in ieder geval.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
swest1967
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22

T is inderdaad balen, ik ga op zoek naar nieuw onderblok of een complete motor. heb al vraag uitstaan op forum en apart een vraag gepost of t mogelijk is om een scheur in t blok te repareren.
Trotse bezitter van:
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”