Reflectie van dashboard met lichte kleur in voorruit

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Frumpy
5th Gear member

Hallo,

In het kader van de orientatie nog even een vraagje.

Uit gesprekken van diverse Volvo-rijders ving ik wel eens op dat er bij lichte interieuren altijd een hinderlijke reflectie van het dashboard op de voorruit komt.
Klopt dat verhaal?

Tot nu toe heb ik alleen maar donkergrijs en charcoal kleur gehad, daar had je dat dus niet.
sijn
2nd Gear member

Ja. dat klopt. Een polaroid zonnebril helpt dan.
V70, D5 sport, 2007
Oceanracer
Geartronic member

Het valt je alleen op, tijdens de 1e week dat je de auto hebt. Als de zon schijnt heb je veelal een zonnebril op en heb je ook geen last van de door jouw geschetste reflectie. Waar het 't meest opvalt, is dat je je dashboard gespiegeld ziet in de voorruit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Billy Road
4th Gear member

Inderdaad in het begin "last"van, weekje en het was over. Nu valt het soms op bij donker/grauw weer.......

Je kijkt er als het ware doorheen.........ff wennen
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

brildragers hebben er meer last van dan niet brildragers
Volvo for life
Frumpy
5th Gear member

Bedankt voor de reacties.
Ik zal er nog even een nachtje over slapen of ik met dit verschijnsel vrede kan hebben. :) Het is natuurlijk wel ontzettend mooi zo'n licht lederen interieur.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

er zijn combinaties leverbaar geweest waarin je lichte stoelen had met een donker dashboard, op de classic S/V70/C70 en de 850 kon je altijd al als no-cost option een donkere dashcover bijbestellen, op de nieuwe V70 en de S60 had je Sisal en op de nieuwe S80 beige/off black, op de S40/V50 Calcite en op de S40/V40 had je Arena/off black, allen met een donker dashboard
Frumpy
5th Gear member

bart simpson schreef:er zijn combinaties leverbaar geweest waarin je lichte stoelen had met een donker dashboard, op de classic S/V70/C70 en de 850 kon je altijd al als no-cost option een donkere dashcover bijbestellen, op de nieuwe V70 en de S60 had je Sisal en op de nieuwe S80 beige/off black, op de S40/V50 Calcite en op de S40/V40 had je Arena/off black, allen met een donker dashboard
Dat lijkt mij inderdaad geen overbodige luxe dan. :)
Billy Road
4th Gear member

Gewoon een licht interieur bestellen.

Het went snel en staat fantastisch, ruimtelijk. Ik krijg er steeds veel positieve reacties over en ben er zelf ook erg content mee, ik ga voortaan voor een licht interieur, wil nooit meer anders.....
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Bij een licht interieur tref je ook vaak een licht stuur, in b.v. de nieuwe S80 vind ik dat niet een mooi stuur, los van het gegeven dat het snel smerig wordt
Volvo for life
Frumpy
5th Gear member

bart simpson schreef:Bij een licht interieur tref je ook vaak een licht stuur, in b.v. de nieuwe S80 vind ik dat niet een mooi stuur, los van het gegeven dat het snel smerig wordt
Ja, dat is inderdaad ook niet onbelangrijk.
Heb er eentje op het oog met een stuur met een houten bovenstuk. Is dit verantwoord/veilig?
Is het lichte leder interieur over het algemeen goed te reinigen/onderhouden zonder dat de onderlaag er doorheen komt? Met het donkere interieur had ik in ieder geval geen problemen.
Oceanracer
Geartronic member

bart simpson schreef:Bij een licht interieur tref je ook vaak een licht stuur, in b.v. de nieuwe S80 vind ik dat niet een mooi stuur, los van het gegeven dat het snel smerig wordt
Helemaal mee eens! Ik heb zelf een vollederen OAK interieur, wat ik persoonlijk mooier vind dan de beige variant. Maar ik heb dus wel een donkergrijs lederen stuurwiel.

Hoe een (deels) houten stuur bevalt, weet ik niet. Het lijkt me dat het nog langer koud blijft...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
menjo
7th Gear member

Oceanracer schreef:Hoe een (deels) houten stuur bevalt, weet ik niet. Het lijkt me dat het nog langer koud blijft...
Het wordt vooral erg warm in de zomer (ik heb geen hout, maar piano inleg, maar denk niet dat het veel scheelt).
Frumpy
5th Gear member

menjo schreef:ik heb geen hout, maar piano inleg, maar denk niet dat het veel scheelt.
Piano inleg?
Thom
5th Gear member

Je ziet idd het dash in de voorruit, maar mij viel het na 2x rijden al niet meer op. Een licht dash vind ik ruimtelijker, een zwarte is weer strakker. Houten stuur heet in de zomer? Heb ik nog nooit iets van gemerkt. Ik vind het prachtig en het ligt geweldig in de hand. De lederen afwerking bij de 'spaken' is heel mooi en functioneel (XC70 06).

Thom
menjo
7th Gear member

Frumpy schreef:
menjo schreef:ik heb geen hout, maar piano inleg, maar denk niet dat het veel scheelt.
Piano inleg?
Glanzend zwart, zoals bij een piano
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb een licht dashboard (met half hout/half donker leder stuur). Ondanks dat ik brildragend ben en praktisch nooit een zonnebril hoef te dragen, had ik slechts de eerste week een beetje last van dat dashboard. Het went heel snel.
Je hersenen filteren die overbodige informatie heel snel weg. Handig hoor, die hersenen! ;)
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Frumpy
5th Gear member

Thanks,
ik zal eerst wel een uitgebreide proefrit maken om te kijken wat het effect is, en of mijn hersenen hetzelfde filter hebben. :lol:

@Menjo
Bedankt, weer wat geleerd.
Fat Rat
5th Gear member

Het materiaal in mijn wagen is dan weliswaar anders dan in nieuwere Volvo's, maar mijn donkerblauwe dash reflecteert ook keihard in de ruit.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

hebben volvo's geen voorruiten met anti reflectie coating?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”