De Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports vindt dat de Volvo EX90 te vroeg op de markt is gebracht. Het aantal issues is zo groot, dat de EX90 volgens de Amerikanen eerder een product lijkt van een start-up dan van een gerenommeerd premiummerk.
Met de EX30 en EX90 wilde Volvo aantonen dat het klaar is voor het softwaretijdperk. Beide modellen zijn van de grond af ontworpen als zogeheten software-defined cars, met over-the-air updates, slimme rijhulpsystemen en een naadloze digitale ervaring. Maar in de praktijk blijkt het allemaal verre van ideaal. Het eveneens Amerikaanse Inside EVs haalt de ervaringen aan van Consumer Reports.
De introductie van zowel de Volvo EX30 als de EX90 liep vertraging op. Desondanks waren nog niet alle softwareproblemen opgelost. De EX30 was al vrij snel aan updates toe vanwege laadproblemen, en bij de introductie van de Volvo EX90 werkten allerlei functies nog niet. Meerdere media constateerden na de eerste testrit dan ook dat de auto eigenlijk 'nog niet af was'.
Het Amerikaanse Consumer Reports kocht een Volvo EX90 voor een duurtest, en al tijdens de eerste 1600 kilometer ging er van alles mis. Zo viel het centrale scherm meerdere keren volledig uit.
De auto toonde regelmatig de melding: “Starting up: Your Volvo is getting ready …”, gevolgd door een opstarttijd van 3 tot 5 minuten. Daarnaast maakt Consumer Reports melding van een airbaglampje dat een week lang onterecht bleef branden en van een noodoproepfunctie (SOS) die pas werkte na een software-update.
LiDAR werkt nog steeds niet
En dat is nog niet alles: diverse beloofde softwarefuncties ontbreken nog steeds. De Volvo EX90 is een van de eerste auto's met standaard LiDAR, een technologie die afstanden meet met behulp van laserstralen. Alleen doet de scanner nog weinig. Hij verzamelt enkel gegevens voor toekomstige updates. Al dit soort zaken geven de berijder volgens Consumer Reports het idee dat hij in een prototype rondrijdt in plaats van een premiumproduct.
Toen Consumer Reports Volvo Amerika om een reactie vroeg, adviseerde een woordvoerder om de nieuwste update te installeren.
“We hebben die update meteen geïnstalleerd”, schrijft journalist Keith Barry. “Daarna doofde het airbaglampje, maar het geluid via Bluetooth, de radio en andere bronnen bleef onbruikbaar. Ook verschenen er nog steeds foutmeldingen uit het niets.” Hij voegt daaraan toe: “Als softwareversie 1.3.18 nodig is om deze berg bugs te verhelpen, dan had Volvo de EX90 pas mogen verkopen als die versie standaard geïnstalleerd was.”
Daarnaast melden diverse bronnen dat de auto de verkeerde maximumsnelheden aangeeft en dat het ont- en vergrendelen van de auto vaak niet werkt zoals verwacht. Ook onze collega Wouter Vastenhout constateerde dat laatste bij zijn rij-impressie in 2024.
Onacceptabel in deze prijsklasse
Volvo reageerde niet op vragen van InsideEVs, maar het probleem is duidelijk: wie 80.000 tot 100.000 euro uitgeeft aan een luxe elektrische SUV, verwacht een auto die vanaf dag één werkt zoals het hoort. Zonder ontbrekende functies of technische stress. Bovendien is het doodzonde dat de reputatie van de EX90 nu lijdt onder alle software-gedoe, want in de basis is het een bijzonder fijne, comfortabele, ruime en veilige auto.
Bron: Autoreview.nl https://www.autoreview.nl/nieuws/id/362 ... -rommeltje
‘De Volvo EX90 is een rommeltje’
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8296
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
De genoemde zaken zijn helaas al langere tijd bekend, ik heb niets nieuws gelezen in dit artikel. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder erg. Hopelijk lossen de problemen zich voor de vroege kopers snel op met de aangekondige retrofit van het conputerbrein. Ben ook benieuwd of de ES90 en EX60 wel direct naar behoren gaan functioneren.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- iHansz
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
- Locatie: Utrecht
Misschien goed, om bron van ‘t artikel te vermelden.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6828
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Helemaal mee eens. Je zou dit zelfs niet accepteren, bij een nieuwe Volvo, die de helft minder kost.Urbexpeditie schreef: ↑17.07.2025 - 20:04 Onacceptabel in deze prijsklasse. Volvo reageerde niet op vragen van Inside EVs, maar het probleem is duidelijk: wie 80.000 tot 100.000 euro uitgeeft aan een luxe elektrische SUV, verwacht een auto die vanaf dag één werkt zoals het hoort. Zonder ontbrekende functies of technische stress. Bovendien is het doodzonde dat de reputatie van de EX90 nu lijdt onder alle software-gedoe, want in de basis is het een bijzonder fijne, comfortabele, ruime en veilige auto.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
De softwareproblemen zijn inmiddels bij het grote publiek bekend. Funest voor het merkimago : het is snel bezoedeld, het duurt een veelvoud van de tijd om het blazoen weer opgepoetst te krijgen. Dit impliceert dan wel eerst bewezen robuuste software. Kost een vermogen aan gemiste verkoop, een vermogen aan IT-personeel om het ding op orde te krijgen en een vermogen om betere systemen te ontwikkelen voor nieuwe auto's. Hopelijk wordt de ES90 ook niet zo'n drama. Om nog niet over de EX60 te spreken. Iedereen die in de markt is voor die auto's is inmiddels afgeschrikt en zal minstens afwachten. Early adopters zijn de beta-testers.
Ik vind dit erg sneu, want Volvo is "mijn merk".
Ik vind dit erg sneu, want Volvo is "mijn merk".
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Toegevoegd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)