Olie te vol…

Plaats reactie
Sammmyvannorel
3rd Gear member

Ik begin zo langzamerhand een haat liefdesverhouding met olie te krijgen: dik drie jaar met een v60 d3 150pk oliezuiper rondgereden. Die weggedaan, enerzijds vanwege het olieverbruik en anderzijds vanwege beetje extra ruimte in een v70, dus overgestapt naar een good old 5cilinder d4 (163pk). Geen olieverbruik bij deze motor. Maar wat schetst mijn verbazing, gister gaf de digitale pijlstok (wie dat ding heeft bedacht moet ook heel snel stoppen met verbeteringen bedenken…) geeft dat ding aan ‘te vol’. Ik dacht nog wellicht is het de scheefstand van de auto, maar ook op een andere plek zelfde melding…..
Net toch maar even bij Henk scholten (letterlijk dichtst bijzijnde garage bij mij huis vandaan) daar de boel laten uitlezen, oliepijl op 145% op de vida computer.

Ik blij dat ze zo op stel en sprong tijd voor me hadden, gelijk maar effe een complete oliewissel van gemaakt, deze was op de kop af 20k km en een half jaar oud. Volgende week onder vollast (vouwwagen en fietsen op het dak) de Alpen over, dus nieuwe olie is dan geen gek idee.

Maar ik ben benieuwd hoe dit dossier zich gaat ontwikkelen…. (Gekke is wel dat ik normaal echt heul weinig kleine stukjes rijd, behalve de laatste week, toevallig een paar keer frut stukjes naar de appie, of vouwwagen ophalen uit de stalling. Het zou dus kunnen zijn dat de regeneratie van dpf niet is afgemaakt en dat in het charter is getuft)
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Fredhead
Geartronic member

Je laatste zin is wel de meest waarschijnlijke aangezien er niet zomaar olie bij komt.

Ook met lange ritten kan het zijn dat de regeneratie af wordt gebroken aangezien je er geen invloed op hebt wanneer deze starten en eindigen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
EVV
5th Gear member

Ik blijf het bijzonder vinden hoe er diesel in de olie komt als gevolg van niet afgemaakte regeneraties. Dit kan nooit van één afgebroken regeneratie zijn, zoveel diesel wordt daar ook weer niet voor gebruikt.
Als we uit gaan dat het verschil tussen 0% en 100% oliepeil één liter is, zou er dus bijna een halve liter teveel in zitten.
Bij mijn vorige auto’s was het meerverbuik tijdens een regeneratie ongeveer 2-4 liter diesel per 100 kilometer, maar duurde bij 120 km/u ongeveer 20 tot 10 km. In die afstand is er dus ongeveer 0,4 liter diesel verbruik, over de hele afstand. Dat wordt niet in één keer ergens bewaard en bij uitzetten in één keer in het carter gedumpt bij afbreken van een regeneratie. Dat gaat om dusdanig kleine hoeveelheden, dan moet je echt heel vaak de regeneratie afgebroken hebben.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Frits V70
5th Gear member

Koelvloeistof nog op niveau?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
stinus
2nd Gear member

Zat er diesel in de olie?
20.000km op 6 maanden lijkt mij de ideale dieselrijder. Op 6 maanden tuf je toch nooit zoveel erbij, zeker als je lange stukken rijdt.
Ik zou eerder denken aan de vorige beurt... niet alles eruit, teveel erbij..
Sammmyvannorel
3rd Gear member

EVV schreef: 18.07.2025 - 07:42 Ik blijf het bijzonder vinden hoe er diesel in de olie komt als gevolg van niet afgemaakte regeneraties. Dit kan nooit van één afgebroken regeneratie zijn, zoveel diesel wordt daar ook weer niet voor gebruikt.
Als we uit gaan dat het verschil tussen 0% en 100% oliepeil één liter is, zou er dus bijna een halve liter teveel in zitten.
Bij mijn vorige auto’s was het meerverbuik tijdens een regeneratie ongeveer 2-4 liter diesel per 100 kilometer, maar duurde bij 120 km/u ongeveer 20 tot 10 km. In die afstand is er dus ongeveer 0,4 liter diesel verbruik, over de hele afstand. Dat wordt niet in één keer ergens bewaard en bij uitzetten in één keer in het carter gedumpt bij afbreken van een regeneratie. Dat gaat om dusdanig kleine hoeveelheden, dan moet je echt heel vaak de regeneratie afgebroken hebben.
Toen ik meekeek in vida, stond daar wel een fout over het dpf en niet afgemaakte regeneratie. Een oude ervaren knakker in de werkplaats (ik had zelf een wat minder ervaren die dacht via de charterplug wel even een half litertje eruit te laten lopen en de plug weer terug te stoppen :) afzuigen had ie blijkbaar nog nooit van gehoord) die keek ook mee en begon daar ook gelijk over.
Frits V70 schreef: 18.07.2025 - 08:07 Koelvloeistof nog op niveau?
Ja was ook mijn eerste check, dus scheur in cilinderwand is onwaarschijnlijk.
stinus schreef: 18.07.2025 - 08:09 Zat er diesel in de olie?
20.000km op 6 maanden lijkt mij de ideale dieselrijder. Op 6 maanden tuf je toch nooit zoveel erbij, zeker als je lange stukken rijdt.
Ik zou eerder denken aan de vorige beurt... niet alles eruit, teveel erbij..
Hij stond vanaf het begin wel op max, dus daar hoop ik voorlopig ook op. De substantie die er uitkwam zag er gewoon egaal zwart uit.
EVV
5th Gear member

Sammmyvannorel schreef: 18.07.2025 - 08:26
EVV schreef: 18.07.2025 - 07:42 Ik blijf het bijzonder vinden hoe er diesel in de olie komt als gevolg van niet afgemaakte regeneraties. Dit kan nooit van één afgebroken regeneratie zijn, zoveel diesel wordt daar ook weer niet voor gebruikt.
Toen ik meekeek in vida, stond daar wel een fout over het dpf en niet afgemaakte regeneratie. Een oude ervaren knakker in de werkplaats (ik had zelf een wat minder ervaren die dacht via de charterplug wel even een half litertje eruit te laten lopen en de plug weer terug te stoppen :) afzuigen had ie blijkbaar nog nooit van gehoord) die keek ook mee en begon daar ook gelijk over.
Wat ik bedoel is dat als dit door het afbreken van een regeneratie is gebeurd, dit nooit maar één of een paar keer kan zijn. Zoveel extra brandstof wordt daar niet voor gebruikt. Het gaan om nog geen halve liter over de hele tijd dat die regeneratie plaats vindt, die wordt niet in één keer in je carter gedumpt.
Hoe zit je normale rijpatroon er uit, je geeft aan langere stukken te rijden, hoe lang zijn die? Een regeneratie duurt bij mij V90 ongeveer 20 km maar begint pas als de motor op temperatuur is. Dat kan ook de nodige kilometers duren.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Sammmyvannorel
3rd Gear member

EVV schreef: 18.07.2025 - 08:51
Sammmyvannorel schreef: 18.07.2025 - 08:26
Wat ik bedoel is dat als dit door het afbreken van een regeneratie is gebeurd, dit nooit maar één of een paar keer kan zijn. Zoveel extra brandstof wordt daar niet voor gebruikt. Het gaan om nog geen halve liter over de hele tijd dat die regeneratie plaats vindt, die wordt niet in één keer in je carter gedumpt.
Hoe zit je normale rijpatroon er uit, je geeft aan langere stukken te rijden, hoe lang zijn die? Een regeneratie duurt bij mij V90 ongeveer 20 km maar begint pas als de motor op temperatuur is. Dat kan ook de nodige kilometers duren.
Stukken van 150km aan een stuk zijn heel normaal ( in 30 weken 20k km en ongeveer (soms iets vaker): 1 keer in de week naar Sneek voor werk is 150k enkele reis = 300*30 = 9000k alleen al met dat soort stukken, en verder nog een vakantie naar Denemarken: in de basis doen we alles binnen 5km op de bakfiets, tenzij het regent en laat het nou een droog voorjaar zijn geweest)
De keren dat de motor niet warm wordt maar wel wordt aangezet zijn denk ik op twee handen te tellen. En daarbij vind ik, een auto is om te gebruiken ook voor korte stukken....

En het kan natuurlijk ook nog een combinatie van factoren zijn geweest: ietsie olie van de vorige wissel erin gelaten, goed 'afgetopt' met nieuwe olie, goede schraapveren die alles weer terug in het charter duwen, en een klein beetje diesel die het net over de drempelwaarde gooide ( ik kreeg nog geen melding van oliepeil te hoog, alleen als ik het digitaal peilde stond die op te hoog). Wellicht als ik geen digitale peilstok had gehad had ik er nooit achter gekomen, er zijn tijden geweest dat ik olie niet pijlde (Ford tijdperk, die goede oude fiesta had ik nooit weg moeten doen, maar ja einde lease en kinderen op komst bleken een ideale combi ;) )

Of zou het na 200k km toch de inloopolie zijn geweest die er nu toch echt uit mocht :)
Almerev70
4th Gear member

Volgens mij kan je bij dit blok nog handmatig peilen, zit aan de voorkant van het blok onderaan het carter een klein peilstokje. Kan je handmatig peilen, zou dat checken want zoveel diesel met regeneratie is volgens mij zeldzaam bij deze blokken.
Mss is je digitale peilmeter van slag?

Ik had ook een 5 cil D3 163pk 2012 en heb nooit last gehad, is natuurlijk geen garantie voor een ander....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”