zaterdag was ik onderweg naar ede en na een uur ging t lampje van de lambasonde branden.. ik verwachtte geen grote gevolgen dus ben door gereden.. en opde terug weg naar huis ging hij ook niet branden!
volvo 440 1.8i 186000km
maaar ik be wel nieuwsgierig wat dit is?! en watde ernst is?
alvast bedankt!
Sytse
lampje vande lambasonde
- sytzos
- 2nd Gear member
- Contacteer:
ehmm ben je standaard rijd je een VW heb je smaak rij je een Volvo 

-
- 4th Gear member
Reed je toevallig in een parkeergarage of ergens waar veel uitlaatgassen in de lucht zitten? Ik hoorde dat de lambdasonde namelijk verkeerde waarden kan meten als de inlaatlucht erg vervuild is...
Mocht het vaker voorkomen zou ik de foutcodes even uitlezen, als het niet meer voorkomt zou ik me geen zorgen maken en lekker doorrijden.
Ps. als je een Volvo en een VW hebt, wat heb je dan? Smaak standaard?
Mocht het vaker voorkomen zou ik de foutcodes even uitlezen, als het niet meer voorkomt zou ik me geen zorgen maken en lekker doorrijden.
Ps. als je een Volvo en een VW hebt, wat heb je dan? Smaak standaard?

Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 1st Gear member
Hallo Sytse, het door jou beschreven probleem klinkt mij bekent in de oren.
Ik had het zelfde probleem bij een 2l. , waar bij vochtig weer het lampje ook af en toe ging branden. De wagen had rond de 170 d km op de teller.
Mijn tip is hou je brandstof verbriuk eens in de gaten, daar ik maar ongeveer 400 km kon rijden op een tank vol benzine 60 l.
Bij mij is de lambdasonde vervangen, waarbij werdt gemeld dat deze levenduur van ongeveer 100 d km hebben en ik rij nu ogeveer 700 km op een tank vol.
Ik had het zelfde probleem bij een 2l. , waar bij vochtig weer het lampje ook af en toe ging branden. De wagen had rond de 170 d km op de teller.
Mijn tip is hou je brandstof verbriuk eens in de gaten, daar ik maar ongeveer 400 km kon rijden op een tank vol benzine 60 l.
Bij mij is de lambdasonde vervangen, waarbij werdt gemeld dat deze levenduur van ongeveer 100 d km hebben en ik rij nu ogeveer 700 km op een tank vol.
-
- 4th Gear member
Is wel mogelijk, als de lambdasonde verkeerde gegevens doorgeeft zal de motor de inspuiting aanpassen, waarbij de verhouding benzine / lucht veranderd. Het kan als gevolg hebben dat de motor slechter gaat lopen.
Overigens kun je de lambdasonde ook doormeten, of deze nog in orde is. Die moet een bepaalde waarde geven. De stekker waarmee de lambdasonde aangesloten zit, zit volgens mij onder de accubak, daar kun je hem ook doormeten. Overigens weet ik zo niet meer welke waarde de sonde door moet geven...
Overigens kun je de lambdasonde ook doormeten, of deze nog in orde is. Die moet een bepaalde waarde geven. De stekker waarmee de lambdasonde aangesloten zit, zit volgens mij onder de accubak, daar kun je hem ook doormeten. Overigens weet ik zo niet meer welke waarde de sonde door moet geven...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
-
- 1st Gear member
Er moet op de enkele draad gemeten worden en de spanning moet tussen de 0,1 tot 1 volt zijn bij draaiende op bedruifstemperatuur zijnde motor. Tevens moet de voorverwarming worden gocontroleerd door de zekering te verwijderen en de doorlaat te meten. Dit moet ongeveer 1 amp zijn.
Bij mij gaf de sonde boordspanning door, zonder dat de motor slechter liep.
Bij mij gaf de sonde boordspanning door, zonder dat de motor slechter liep.