EGR schoon, was nodig (zie foto's! :-D)

De eerste generatie XC60
EVV
5th Gear member

C30BlackStone schreef: 19.07.2025 - 09:06
Urbexpeditie schreef: 19.07.2025 - 00:13
Rene64 schreef: 18.07.2025 - 23:31
Kom je dan nog door de APK (deeltjesmeting) ?
Ik woon niet in Nederland (woon in Zweden). Hier meten ze geen uitstoot, geen CO² enz.
Nee, dat is niet correct. Zweden meet wel degelijk de uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2, en heeft ambitieuze klimaatdoelen. Ze streven er zelfs naar om in 2045 klimaatneutraal te zijn, en nemen daarbij ook de uitstoot van geïmporteerde goederen mee in hun nationale klimaatdoelstellingen. Zweden is een van de meest ambitieuze landen in Europa als het gaat om klimaatbeleid en heeft als doel om in 2045 klimaatneutraal te zijn.
Broeikasgassenuitstoot wordt niet negatief beïnvloed door het uitschakelen van EGR en roetfilter. Die zijn voor NOx en roetuitstoot. De CO2 uitstoot gaat juist omlaag door het uitschakelen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
C30BlackStone
4th Gear member

EVV schreef: 19.07.2025 - 12:30
C30BlackStone schreef: 19.07.2025 - 09:06
Urbexpeditie schreef: 19.07.2025 - 00:13 Ik woon niet in Nederland (woon in Zweden). Hier meten ze geen uitstoot, geen CO² enz.
Nee, dat is niet correct. Zweden meet wel degelijk de uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2, en heeft ambitieuze klimaatdoelen. Ze streven er zelfs naar om in 2045 klimaatneutraal te zijn, en nemen daarbij ook de uitstoot van geïmporteerde goederen mee in hun nationale klimaatdoelstellingen. Zweden is een van de meest ambitieuze landen in Europa als het gaat om klimaatbeleid en heeft als doel om in 2045 klimaatneutraal te zijn.
Broeikasgassenuitstoot wordt niet negatief beïnvloed door het uitschakelen van EGR en roetfilter. Die zijn voor NOx en roetuitstoot. De CO2 uitstoot gaat juist omlaag door het uitschakelen.
Volgens mij heeft het uitschakelen van de EGR-klep en het roetfilter wel een negatieve invloed op de broeikasgasuitstoot, specifiek CO2. Hoewel EGR en het roetfilter primair bedoeld zijn om respectievelijk NOx en roetuitstoot te verminderen, heeft hun uitschakeling indirect invloed op de CO2-uitstoot. Het roetfilter filtert roetdeeltjes uit de uitlaatgassen, die ook broeikasgassen zijn. Door het roetfilter uit te schakelen, worden deze roetdeeltjes direct in de atmosfeer uitgestoten, wat bijdraagt aan de broeikasgasuitstoot. Hoewel het uitschakelen van EGR en het roetfilter op korte termijn kan leiden tot een iets hogere efficiëntie van de motor, is het op lange termijn schadelijk voor het milieu. De hogere verbrandingstemperatuur en de verminderde filtering van schadelijke stoffen leiden tot een verhoogde CO2-uitstoot en een grotere bijdrage aan klimaatverandering.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
EVV
5th Gear member

C30BlackStone schreef: 19.07.2025 - 12:38
EVV schreef: 19.07.2025 - 12:30
C30BlackStone schreef: 19.07.2025 - 09:06 Nee, dat is niet correct. Zweden meet wel degelijk de uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2, en heeft ambitieuze klimaatdoelen. Ze streven er zelfs naar om in 2045 klimaatneutraal te zijn, en nemen daarbij ook de uitstoot van geïmporteerde goederen mee in hun nationale klimaatdoelstellingen. Zweden is een van de meest ambitieuze landen in Europa als het gaat om klimaatbeleid en heeft als doel om in 2045 klimaatneutraal te zijn.
Volgens mij heeft het uitschakelen van de EGR-klep en het roetfilter wel een negatieve invloed op de broeikasgasuitstoot, specifiek CO2. Hoewel EGR en het roetfilter primair bedoeld zijn om respectievelijk NOx en roetuitstoot te verminderen, heeft hun uitschakeling indirect invloed op de CO2-uitstoot. Het roetfilter filtert roetdeeltjes uit de uitlaatgassen, die ook broeikasgassen zijn. Door het roetfilter uit te schakelen, worden deze roetdeeltjes direct in de atmosfeer uitgestoten, wat bijdraagt aan de broeikasgasuitstoot. Hoewel het uitschakelen van EGR en het roetfilter op korte termijn kan leiden tot een iets hogere efficiëntie van de motor, is het op lange termijn schadelijk voor het milieu. De hogere verbrandingstemperatuur en de verminderde filtering van schadelijke stoffen leiden tot een verhoogde CO2-uitstoot en een grotere bijdrage aan klimaatverandering.
Invloed van fijnstof op opwarmen klimaat. Voor het regeneren van het roetfilter wordt diesel gebruik, waarbij het roet verbrand wordt en over gaat in CO2.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
V60RK
2nd Gear member

Gelukkig compenseren we hier thuis deze 'slechte' diesel met een 'schone' elektrische Renault E5 ;-) Al is maar de vraag hoe schoon deze geproduceerd én in gebruik is. Maar daarmee loopt dit topic toch een beetje uit de hand. Het doel van de foto's in eerste instantie was mijn vreugde delen dat de XC weer lekker schoon is :-D
Volvo XC60 D3 Summum | 492 Savile Grey Metallic | G161 Sport Leather with Charcoal Headlining |
Verkocht: Volvo V70 2.4 D3 163 pk | 2008 | AUT6 | 426 Mystic Silver Metallic | Sandstone Beige leder |
Verkocht: Volvo V70 2.4 170PK Comfort Line | 2000 | AUT5 | 443 Moondust Metallic | Wieldop i.p.v. lichtmetaal 🤘🏻 | Blue Velours |
Verkocht: Volvo V60 D4 | 2014 | GT8 | 492 Savile Grey Metallic | Beechwood Brown Leather | High Perfomance Audio | 18" Titania | CarPro CQuartz Ceramic |
Rene64
2nd Gear member

Het ging mij eerst niet over de co uitstoot en dergelijke, maar om de roetdeeltjes.
Met de deeltjesmeting in NL en BE is afkeur snel het geval.
Mijn V70 D3 Euro 5 ( 5 pitter) is vorig jaar vet afgekeurd met de meting.
"Gelukkig" kan je in NL dat dan - tot bouwjaar 2017- afkopen met het uitschrijven van de DPF bij de RDW.
Gewoon wat extra mrb betalen , hoezo millieu, het gaat alleen om de centen.
Mijn XX60 D4 2016 ( Vea Euro 6) die ik met 278.000 kocht in februari moest in juni aan de Apk en teller, 0,0 uitstoot.
Zonder goed werkende DPF haal je dat nooit, en dat bedoel ik met een uitgeschakelde DPF .
TS heeft dat probleem blijkbaar niet in Zweden.

En als "men 'wereldweid zo graag die Co en fijnstof wil verminderen, laten ze dan bij voorbeeld het roken verbieden... dan zijn de problemen grotendeeels opgelost.
Maar ook dat gaat alleen om geld, stel dat die mooie accijnzen wegvallen...
Met de hypocriete regeringen blijf ik gewoon diesel rijden, dan verdienen ze nog wat aan mij met ruim 40K per jaar O)
De XC staat al weer op 293.000, dus 15K verder intussen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”