Ik ben bezig met de zorgvuldig voorbereidde distributieriem vervanging. Heb zo een beetje alle (Duits- en Engels-talige internet filmpjes bekeken). Toch stuit ik op een probleem. Hopelijk heeft iemand hier ervaring met distributieriem vervanging(!!?). Maar gewoon sleutelkennis kan ook tot de oplossing leiden. Zie hier:
De rechter motor mount (ophanging) heb ik afgenomen. Alleen komen er op mijn V40 phase III benzine bj2003 dan twee draadeinden te voorschijn. Waarvan het linker draadeind bijna recht voor een bout zit die ik eruit wil draaien om de "bracket" af kunnen te nemen. Zie de foto's.
Is er iemand met een idee hoe we die bout achter dat draadeind los kunnen krijgen? Een lage dop... of een cardan scharnier dop?? Er is slechts 16mm ruimte tussen draadeind en het bracket. Ik ben bang dat deze bout muurvast zit. (Steeksleuteltje no.13 al geprobeerd...)
Optie 2: Het draadeind verwijderen door twee moeren tegen elkaar aan te draaien en het draadeind uit te draaien; De draad op die draadeinden vind ik eigenaardig. Ik ben niet echt een sleutelaar maar zal morgen proberen met een draadkam uit te vinden wat voor draad dat is.
Hopelijk hebben jullie goede ideeën om deze reparatie vlot te trekken! Bij voorbaat dank voor je moeite en tijd!
Distributieriem - Draadeind Motor Ophanging
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8503
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Is die bout wel zo lang dat deze tegen het draadeindje loopt. Al geprobeerd?
Ander eerst de rest er uit draaien en deze als laatste. Dan komt de grondplaat vanzelf los en kan je deze vrij meebewegen naar voren.
Ander eerst de rest er uit draaien en deze als laatste. Dan komt de grondplaat vanzelf los en kan je deze vrij meebewegen naar voren.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45
Er valt niets te proberen. Want een dop past er niet op omdat het draadeind in de weg zit (slechts 16mm clearance). Met een steeksleutel krijg je dit waarschijnlijk niet los (lukte mij niet, maar prober nu met kruipolie). Maar met de steeksleutel zit die lip aan het bracket vlak boven de schroef ook in de weg.
Draadeind lossen met twee moeren (deze truc was nieuw voor mij...): Het is oppassen geblazen met veel kracht zetten. Want als het draadeind afbreekt ben ik veel verder van huis. Ook mag de draad niet beschadigen. De twee M10x1.25 moeren die ik nu tegen elkaar aan op het draadeind heb gedraaid slippen. (De bovenste moer draait mee los i.p.v. dat hij de losdraai moer tegen houdt). Lastig probleem...
Draadeind lossen met twee moeren (deze truc was nieuw voor mij...): Het is oppassen geblazen met veel kracht zetten. Want als het draadeind afbreekt ben ik veel verder van huis. Ook mag de draad niet beschadigen. De twee M10x1.25 moeren die ik nu tegen elkaar aan op het draadeind heb gedraaid slippen. (De bovenste moer draait mee los i.p.v. dat hij de losdraai moer tegen houdt). Lastig probleem...
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9334
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
En met zo'n buigbare ringsleutel dan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Dat lijkt me ook...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45
Allereerst aan allen hierboven héél veel dank voor de goede ideën. Eerst het goede nieuws: Hij is eraf! "Stay tuned for more action", ter lering, maar ook omdat ik verwacht nog wel wat hulp te kunnen gebruiken. Vooral van mensen die dit vaker hebben gedaan.
Hij moest er ook af, omdat anders mijn eerder zelf bedachte locking (rubberen) tool niet gebruikt kan worden (kijk maar naar de foto). Volgens mij een tool dat beter is dan wat ik gezien heb in de winkels. De nokkenasrollen blokkeren. Zonder dat deze aan de achterzijde met veel extra werk en een dure tool geblokkeerd moeten worden. Of zie ik nog iets over het hoofd? Misshien de tool maar heel licht aandraaien zodat de nokkenassen niet verbuigen? Ik ben benieuwd naar jullie visie. In de (zeer goede) YT filmpjes van "Diesel Bricks" zag ik wat een drama het is zonder locking tool.
Het draadeind verwijderen is toch gelukt met de twee schroeven tegen elkaar methode en veel kracht op de steeksleutel. Maar nu komt ie... De rechter "motor mount" (ophanging) zat zowel aan de carrosseriezijde als aan de motorzijde helemaal niet op een hoog aantrekmoment. Met een 60cm breaker bar ging hij erg makkelijk los (deze momenten kon ik in Vida wél vinden). De vier bouten van de bracket daarentegen zaten met ongeveer 110Nm in het aluminium motorblok aangetrokken (?!?!). Ik heb mijn momentsleutel op de bouten gezet en stapsgewijs het moment opgedraaid en gekeken waar de bout ging draaien, 110Nm dus. Dit terwijl filmpjes steeds meldingen maken als "Pasop het motorblok is van alu dus niet te hard aanzetten". Ik kan in VIDA geen moment vinden, maar ik ben wel nieuw met VIDA...
Misschien kan iemand ergens vinden wat dit moment-voorschrift van de vier "motor mount bracket" schroeven op het motorblok is? De distributieriem van mijn V40 is nog nooit vervangen. Ja... is niet echt een V40 zoals de andere die ik nog rond zie rijden. Ik rijd zelden thuis in mijn auto. De auto is wel 20 jaar oud maar in feite is hij vrijwel nieuw (150.000km op de teller, staat binnen, onderhoud door mijzelf etc...). De riem die er af komt ziet er nog nieuw uit.
Hij moest er ook af, omdat anders mijn eerder zelf bedachte locking (rubberen) tool niet gebruikt kan worden (kijk maar naar de foto). Volgens mij een tool dat beter is dan wat ik gezien heb in de winkels. De nokkenasrollen blokkeren. Zonder dat deze aan de achterzijde met veel extra werk en een dure tool geblokkeerd moeten worden. Of zie ik nog iets over het hoofd? Misshien de tool maar heel licht aandraaien zodat de nokkenassen niet verbuigen? Ik ben benieuwd naar jullie visie. In de (zeer goede) YT filmpjes van "Diesel Bricks" zag ik wat een drama het is zonder locking tool.
Het draadeind verwijderen is toch gelukt met de twee schroeven tegen elkaar methode en veel kracht op de steeksleutel. Maar nu komt ie... De rechter "motor mount" (ophanging) zat zowel aan de carrosseriezijde als aan de motorzijde helemaal niet op een hoog aantrekmoment. Met een 60cm breaker bar ging hij erg makkelijk los (deze momenten kon ik in Vida wél vinden). De vier bouten van de bracket daarentegen zaten met ongeveer 110Nm in het aluminium motorblok aangetrokken (?!?!). Ik heb mijn momentsleutel op de bouten gezet en stapsgewijs het moment opgedraaid en gekeken waar de bout ging draaien, 110Nm dus. Dit terwijl filmpjes steeds meldingen maken als "Pasop het motorblok is van alu dus niet te hard aanzetten". Ik kan in VIDA geen moment vinden, maar ik ben wel nieuw met VIDA...
Misschien kan iemand ergens vinden wat dit moment-voorschrift van de vier "motor mount bracket" schroeven op het motorblok is? De distributieriem van mijn V40 is nog nooit vervangen. Ja... is niet echt een V40 zoals de andere die ik nog rond zie rijden. Ik rijd zelden thuis in mijn auto. De auto is wel 20 jaar oud maar in feite is hij vrijwel nieuw (150.000km op de teller, staat binnen, onderhoud door mijzelf etc...). De riem die er af komt ziet er nog nieuw uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2815
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Houdt er wel rekening mee dat een losbreekmoment hoger ligt dan het aanhaalmoment, dus ik zou wel op zoek gaan naar de juiste aanhaalmomenten, en niet het losbreekmoment als aanhaalmoment gebruiken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45
Ik heb de bracket bout aangehaald. En gekeken bij welk moment deze ging draaien. Maar ik denk nu dat ik hem op 100Nm (10Nm lager) wil terug plaatsen. Tenzij iemand het momentvoorschrift weet?... Maar, zo ver is het helaas nog lang niet;
Vandaag ben ik verder gegaan en heb ik mijn locking tool heel zachtjes aangezet omdat ik bang ben de nokkenassen met mijn tool te verbuigen. Op dit forum schreven leden dat de nokkenasrollen toch niet zouden verdraaien. Helaas! De rechter VVT inlaat-nokkenas verschoof ineens schoksgewijs een heel stuk met de klok mee bij het erop leggen v/d riem.
Volvo schrijft in VIDA dat je de krukas en de nokkenassen met de markeringen omhoog moet tornen. Dan moet je een kwart slag door tornen met de klok mee. En vervolgens een kwart slag terug tornen. Daarna zette ik dus de locking tool erop. Maar bij het riem erop leggen schiet de inlaat-nokkenas ineens een stuk met de klok mee. Ik heb een T55 torx op de inlaat-nokkenas gezet en deze tegen de klok in weer met de markering naar boven proberen te draaien, maar de inlaat-nokkenas schiet steeds wel 90 graden heen en weer. Dat komt door de veer in de VVT. Nu heb ik de inlaatnokkenas wel met de markering omhoog staan. De locking tool heb ik harder aangedraaid. Maar kan dit zo wel?? Want de VVT veer is niet meer zoals het moet lijkt me. Geen idee of hij gespannen is of niet en ook niet hoe die eigenlijk zou moeten zijn. Weet iemand hier misschien meer?
Vandaag ben ik verder gegaan en heb ik mijn locking tool heel zachtjes aangezet omdat ik bang ben de nokkenassen met mijn tool te verbuigen. Op dit forum schreven leden dat de nokkenasrollen toch niet zouden verdraaien. Helaas! De rechter VVT inlaat-nokkenas verschoof ineens schoksgewijs een heel stuk met de klok mee bij het erop leggen v/d riem.
Volvo schrijft in VIDA dat je de krukas en de nokkenassen met de markeringen omhoog moet tornen. Dan moet je een kwart slag door tornen met de klok mee. En vervolgens een kwart slag terug tornen. Daarna zette ik dus de locking tool erop. Maar bij het riem erop leggen schiet de inlaat-nokkenas ineens een stuk met de klok mee. Ik heb een T55 torx op de inlaat-nokkenas gezet en deze tegen de klok in weer met de markering naar boven proberen te draaien, maar de inlaat-nokkenas schiet steeds wel 90 graden heen en weer. Dat komt door de veer in de VVT. Nu heb ik de inlaatnokkenas wel met de markering omhoog staan. De locking tool heb ik harder aangedraaid. Maar kan dit zo wel?? Want de VVT veer is niet meer zoals het moet lijkt me. Geen idee of hij gespannen is of niet en ook niet hoe die eigenlijk zou moeten zijn. Weet iemand hier misschien meer?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45
Update: Voor wie het interesseert... Distributieriem met rollen en multieriem zijn succesvol vervangen. De bracket heb ik uiteindelijk met 80Nm + 10 graden aangezet). Ik heb enkele geslaagde proefritten gemaakt. In Vida zag ik een lijst met alle momenten, ik kon deze niet meer weder vinden... Maar het bracket moment ontbrak sowieso op die lijst.
Wel vraag ik mij af hoe het kon dat de VVT unit tijdens het blokkeren kon gaan draaien. Ik ben overtuigd van mijn eigen gereedschap. Het principe van dit locking tool is beter dan al het andere dat te koop is. Ik moest hem alleen iets harder aanzetten.
Ik heb meer met scheepvaart.. Hoe kan bij een Volvo bovenstaande situatie met de VVT zich voordoen (zie vorige bericht)? Want in de VVT unit zit normaliter een veer die, na afnemen van de d-riem, het tandwiel in een positie laat terugschieten. Bij mij schoot deze dus (ik schat +/- 60 graden) heen en weer. De markering was van zijn plaats. Ik heb de markering met een torx55 en mijn tooltje weer center gebracht.
p.s. Volvo geeft in Vida dus aan dat je 90 graden voorbij de markeringen moet tornen, En dan 90 graden terug. Ik neem aan dat dat is om de VVT te laten "locken" in een vaste positie. Omdat anderen aangaven vooral niet tegen de klok in te tornen heb ik misschien niet ver genoeg getornd en is de lock niet geactiveerd?? Hopelijk weet iemand meer en komen we met gecombineerde kennis verder?...
Wel vraag ik mij af hoe het kon dat de VVT unit tijdens het blokkeren kon gaan draaien. Ik ben overtuigd van mijn eigen gereedschap. Het principe van dit locking tool is beter dan al het andere dat te koop is. Ik moest hem alleen iets harder aanzetten.
Ik heb meer met scheepvaart.. Hoe kan bij een Volvo bovenstaande situatie met de VVT zich voordoen (zie vorige bericht)? Want in de VVT unit zit normaliter een veer die, na afnemen van de d-riem, het tandwiel in een positie laat terugschieten. Bij mij schoot deze dus (ik schat +/- 60 graden) heen en weer. De markering was van zijn plaats. Ik heb de markering met een torx55 en mijn tooltje weer center gebracht.
p.s. Volvo geeft in Vida dus aan dat je 90 graden voorbij de markeringen moet tornen, En dan 90 graden terug. Ik neem aan dat dat is om de VVT te laten "locken" in een vaste positie. Omdat anderen aangaven vooral niet tegen de klok in te tornen heb ik misschien niet ver genoeg getornd en is de lock niet geactiveerd?? Hopelijk weet iemand meer en komen we met gecombineerde kennis verder?...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27516
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mooi werk!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9334
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
VVT heeft mij ook koppijn bezorgd bij mijn motor vorig jaar. Heeeel veel over gelezen en video's bekeken, maar uiteindelijk gewoon mee bezig en dan kom je er een beetje achter hoe het werkt.
Ja dat ding zit inderdaad vrij los, tenminste de mijne kon ik ook met de hand draaien ten opzichte van de nokkenas.
Trucje was om hem achter de nokkenas te blokkeren (wat jij niet gedaan hebt toch?) en dan de VVT helemaal naar rechts (meen ik) te draaien. Riem er om en klaar.
60 graden had ik volgens mij niet. Hoe het ding precies werkt en waarom hij die vrijheid heeft weet ik ook niet.
Maar mooi dat alles er weer werkend in zit
Ja dat ding zit inderdaad vrij los, tenminste de mijne kon ik ook met de hand draaien ten opzichte van de nokkenas.
Trucje was om hem achter de nokkenas te blokkeren (wat jij niet gedaan hebt toch?) en dan de VVT helemaal naar rechts (meen ik) te draaien. Riem er om en klaar.
60 graden had ik volgens mij niet. Hoe het ding precies werkt en waarom hij die vrijheid heeft weet ik ook niet.
Maar mooi dat alles er weer werkend in zit

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 17.12.2024 - 23:45
Dank voor jullie reacties! Ja het blijft een raadsel hé? Volgens mij locked de VVT automatisch als de motor stopt. Dit gaat d.m.v. een lockpin. Als je de motor start trekt die terug en kan de nokkenasrol draaien. (Denk ik...). Bij mij was hij niet in lock stand lijkt me. En Volvo geeft ook geen verklaring in VIDA waarom je 90 graden met de klok mee moet tornen en dan weer 90 graden terug. Tsjaa...
Ik kon hem met de hand niet draaien. Maar hij schoot dus ineens van de ene uitterste positie (veel te ver linksom) naar het andere uiterste (veel te ver rechtsom). Met een ratel en Torx 55 heb ik in de ene hand de nokkenasrol weer on center gebracht. Met de andere hand heb ik mijn reeds aangebrachte eigen tool aangezet. Dit maal toch maar iets harder. Waarschijnlijk kan die nokkenas dat heel makkelijk hebben. Maar je bent toch voorzichtig...
Al met al weer een leerzame vervangingsreparatie, die nog veel leerzamer kan worden zodra iemand ook de laatsate puzzelstukjes weet. We zijn benieuwd!!
JeroenSpock schreef: ↑20.07.2025 - 20:01 Ja dat ding zit inderdaad vrij los, tenminste de mijne kon ik ook met de hand draaien ten opzichte van de nokkenas.
Trucje was om hem achter de nokkenas te blokkeren (wat jij niet gedaan hebt toch?)
Ik kon hem met de hand niet draaien. Maar hij schoot dus ineens van de ene uitterste positie (veel te ver linksom) naar het andere uiterste (veel te ver rechtsom). Met een ratel en Torx 55 heb ik in de ene hand de nokkenasrol weer on center gebracht. Met de andere hand heb ik mijn reeds aangebrachte eigen tool aangezet. Dit maal toch maar iets harder. Waarschijnlijk kan die nokkenas dat heel makkelijk hebben. Maar je bent toch voorzichtig...
Al met al weer een leerzame vervangingsreparatie, die nog veel leerzamer kan worden zodra iemand ook de laatsate puzzelstukjes weet. We zijn benieuwd!!