Hallo....
Misschien een stomme vraag gezien t vermogen...maar is zo'n uitvoering geschikt voor het trekken van een caravan...dus ook in bergen e.d.
Want ik begreep dat het koppel bij een hoger toerental afgegeven wordt..
Ik begrijp dat een d5, 2.4d, 2.5t, 2.4t door het op een lager toerental afgegeven max koppel idealer zijn...
Maar is een t5 dat ook...
Graag u mening...
v70 t5 250pk model caravan trekker?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18
Een T 5 is daar prima voor geschikt. Zoals je kunt zien in deze prestatiegrafieken (ze zijn een beetje wazig jammer genoeg) heeft de T5 erg veel koppel, ook bij lage en middelhoge toeren. Hij zal een stuk beter trekken dan de 2.5 T en minstens zo goed als de TDI.
De TDI en een D5 zijn ook erg goede caravantrekkers. Ik zou de keuze voor een T5 aan de ene kant en een TDI / D5 aan de andere kant af laten hangen van hoeveel kilometers je per jaar rijdt. (dus de afweging diesel of benzine).
Verder is de 2.5 T toch ook wel een beer van een motor, dus met geen van deze motoren ben je slecht af eigenlijk.
De TDI en een D5 zijn ook erg goede caravantrekkers. Ik zou de keuze voor een T5 aan de ene kant en een TDI / D5 aan de andere kant af laten hangen van hoeveel kilometers je per jaar rijdt. (dus de afweging diesel of benzine).
Verder is de 2.5 T toch ook wel een beer van een motor, dus met geen van deze motoren ben je slecht af eigenlijk.
- Dick@Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 22.09.2006 - 20:58
- Locatie: Groningen
Kijk maar eens op deze site; ww.caravantrekker.nl . Hier kun je je auto- en caravangegevens invoeren om vervolgens een overzicht van de trekcapaciteiten van de auto te ontvangen.
Volvo V60 T3 Powershift Momentum/150pk/Power Blue/Pandora 17"/juni 2014/Business Pack/Sensus Connect
Volvo V50 2.4i Geartronic Edition II/170pk/Electric Silver/Cordellia 16"/mrt 2010/High Performance/Leder
Volvo V50 2.4 Geartronic Edition II/140pk/Electric Silver/Caligo 16";/sept 2006/High Performance/Estate-line
Volvo S40 2.4i/170pk/Silver Metallic/Cygnus 16";/mei 2004/Premium Sound
Volvo V50 2.4i Geartronic Edition II/170pk/Electric Silver/Cordellia 16"/mrt 2010/High Performance/Leder
Volvo V50 2.4 Geartronic Edition II/140pk/Electric Silver/Caligo 16";/sept 2006/High Performance/Estate-line
Volvo S40 2.4i/170pk/Silver Metallic/Cygnus 16";/mei 2004/Premium Sound
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij de T5 heb je de beschikking over 330 NM bij 2400 rpm. (of v.a. 2004 350 NM bij 2100 rpm.)
Bij de 2.4T is dat 285NM bij 1800 rpm.
Bij de 2.5T is dat 320NM bij 1500 rpm.
Nou heb ik geen koppelkromme voor de geest, maar het lijkt me dat je met de T5 bij 1800 rpm niet veel onder de 300 Nm zult zitten, dus wat dat betreft weinig verschil. Je hebt bij de T5 nog wat "achter de hand"zeg maar. Zelf rijdt ik veel met de caravan met m'n 170 Pk ongeblazen variant en ook dat is geen straf.
Bij de 2.4T is dat 285NM bij 1800 rpm.
Bij de 2.5T is dat 320NM bij 1500 rpm.
Nou heb ik geen koppelkromme voor de geest, maar het lijkt me dat je met de T5 bij 1800 rpm niet veel onder de 300 Nm zult zitten, dus wat dat betreft weinig verschil. Je hebt bij de T5 nog wat "achter de hand"zeg maar. Zelf rijdt ik veel met de caravan met m'n 170 Pk ongeblazen variant en ook dat is geen straf.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 27.02.2007 - 10:49
Laten we voorop stellen dat het trekken van een caravan met de goed gemotoriseerde volvo altijd een feest is.
Mijn ervaring met een V70 2.5T is dat terugschakelen voor inhalen en langdurig met hoge toeren (3.500 tot 4.000) in de bergen rijden, wel zeer soepeltjes verloopt en soms ontlaadt de turbo daarbij ook zeer hoorbaar. Overigens is wegrijden op hellingen een kunst, TRACS uit!
Volgens www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel gaat het ook niet om (krukas-)draaimoment maar om kracht aan de wielen. Daarbij laten ze een voorbeeld zien tussen twee dezelfde gemotoriseerde auto’s, de een met diesel, de ander met benzine. Zelf kun je, je eigen auto invullen met bijbehorende caravan om er achter te komen welke prestaties geleverd kunnen worden.
Mijn ervaring met een V70 2.5T is dat terugschakelen voor inhalen en langdurig met hoge toeren (3.500 tot 4.000) in de bergen rijden, wel zeer soepeltjes verloopt en soms ontlaadt de turbo daarbij ook zeer hoorbaar. Overigens is wegrijden op hellingen een kunst, TRACS uit!
Volgens www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel gaat het ook niet om (krukas-)draaimoment maar om kracht aan de wielen. Daarbij laten ze een voorbeeld zien tussen twee dezelfde gemotoriseerde auto’s, de een met diesel, de ander met benzine. Zelf kun je, je eigen auto invullen met bijbehorende caravan om er achter te komen welke prestaties geleverd kunnen worden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
En als ik dan op die site ga kijken en wat gegevens invul, kom ik bij het merk volvo op een top 6 van beste caravantrekkers waar naast een V50 T5 AWD alleen maar D5's (huidige en vorige) in staan.
Maar als ik zie dat mijn buurman met een pruts-renault 1.8 ook een dikke knaus naar Portugal trekt, zit je met iedere volvo vijfcilinder wel snor...
Maar als ik zie dat mijn buurman met een pruts-renault 1.8 ook een dikke knaus naar Portugal trekt, zit je met iedere volvo vijfcilinder wel snor...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een T5 is veel onstuimiger dan een 2.4T/2.5T, zeker met een caravan heb je als het iets nat op de weg is (of op de camping) veel meer wielspin en dan ineens veel minder tractie, ik zou zelf (als deze beschikbaar zou zijn) voor een 2.4T AWD gaan
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Die buurman met zijn "pruts-renault 1.8" krijgt dat wel voor elkaar. Maar is waarschijnlijk een slak heuvelop en een gevaar op de Autoroute. En daarnaast hoogstwaarschijnlijk niet goed beladen voor kritieke situaties maar daarom hoef jij niet zo onverantwoord bezig te zijn.Keesjan36 schreef:En als ik dan op die site ga kijken en wat gegevens invul, kom ik bij het merk volvo op een top 6 van beste caravantrekkers waar naast een V50 T5 AWD alleen maar D5's (huidige en vorige) in staan.
Maar als ik zie dat mijn buurman met een pruts-renault 1.8 ook een dikke knaus naar Portugal trekt, zit je met iedere volvo vijfcilinder wel snor...
Maar zonder gekheid.
Kijk eens op www.caravan-forum.nl en lees wat daar over auto's en caravan combinaties wordt gezegd.
En ik moet zeggen, een T5 is natuurlijk een leuke vermogens en koppelfabriek maar ik zou er niet gauw een caravan achter hangen, hoewel het natuurlijk geen probleem hoeft te geven als je met beleid chauffeurt.
BTW
Ik zelf heb ook graag wat gewicht en vermogen in de trekauto over, mocht ik in noodsituaties terecht komen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Op vlak en droog asfalt ga je met een T5 + caravan desgewenst wel lekker weg (soms sneller dan een auto zonder caravan) maar als het nat is vind ik hem teveel wielspin geven
Volvo for life