LIN bus ruitenwisser motor voor fout 2005 Volvo V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Matthijsvanh
Starter

Hallo,

ik heb een klein probleem met mijn ruitenwisser motor:

soms werken ze, maar vaak ook niet.
Het probleem ontstond dat mijn ruitenwissers spontaan aan gingen zonder ingeschakeld te zijn gingen na een tijdje weer uit, nu doen ze het wel als de auto een tijdje heeft stilgestaan, maar als het wat warmer word buiten willen ze niet meer.
Nu heeft een bevriende monteur met een multimeter de stekker gemeten, wel stroom, maar geen signaal, tot ze ineens wel deden.
Dag later uitgemeten en kreeg dus foutcode DD30 Communicatie met de component ruitenwissermotor geen signaal.
Nu kwam ik bij toeval de website van ETS (Eric Technical Support) tegen die problemen met Volvo electronica oplost en legde hem dit probleem ook uit en kreeg als antwoord "V50 MY05 LIN bus WMM fout".
Betekend dit dat ik de draad van de ruitenwisser motorstekker naar de LIN bus moet vervangen omdat er misschien een breuk in zit? Of is er een anderprobleem?
Hopelijk dat iemand mij hiermee kan helpen
Bob Boiten
2nd Gear member

Op basis van deze informatie durf ik nog geen diagnlse te geven. Het kan een kabelbreuk zijn, zit zou jou vriend met de multimeter moeten kunnen meten. Het kan ook de ruitenwissermotor zelf zijn. Of de module die hem aanstuurt.

Kortom, ik zou adviseren meer onderzoek te (laten) doen voordat je tijd, geld en energie stopt in een reparatie die het probleem niet oplost
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
Matthijsvanh
Starter

ik denk de oorzaak te hebben gevonden.
Gister avond weer de ruitenwissers geprobeerd, deden het ineens weer, maar toen later weer niet, ik wilde op de CEM kijken of alle stekkers wel goed zaten en toen voelde ik dat het relais op de CEM positie R18 erg warm was, die eruit gehaald en op 1 of andere manier gingen de wissers aan.
NU vanochtend stukje rijden en de ruitenwissers werkten weer. Maar na 10 minuten gingen ze weer spontaan aan, auto aan de kant gezet en gevoeld aan het relais, erg warm was het relais weer en nu doen ze het weer niet, ook niet als het relais er uit is.
Ik heb een nieuw relais besteld en ga een nieuwe plaatsen en dan hopen dat dit probleem opgelost is.
Thijs_Rallye
2nd Gear member

Aftermarket xenon wil ook wel eens de wmm slopen heb ik op verschillende plaatsen gelezen.
https://www.theeshadow.com/files/volvo/wmm.html
Matthijsvanh
Starter

het nieuwe relais heeft geen effect.
Het probleem blijft, als het warm weer is willen de ruitenwissers niet aan en slaan na een tijdje rijden op hol.
In de vroege ochtend werken ze normaal, erg frustrerend probleem dit, hoop dat er een oplossing komt
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”