Ik probeerde de auto te starten, de startmotor draaide veel te licht, er was dus geen compressie.
Vervolgens is de auto bij een autobedrijf neer gezet. Daar is gekeken wat de oorzaak kon zijn.
Aan de distributieriem ontbreken ongeveer 5 tanden. De distributieriem is bij een kilometerstand van 225000 vervangen en momenteel staat de kilometerteller ongeveer 250000 km. Alle assen die moeten draaien kunnen draaien, ook is de aandrukrol voor de distributieriem ook goed. De nokkenas draait niet vrij maar dat is niet zo vreemd.
Omdat de distributieriem door een andere garage vervangen was heb ik met hen contact opgenomen. Deze garage wilde de reparatie zelf uitvoeren voor het geval dat het hier om een garantie zaak gaat.
Bij deze garage werd geconstateerd dat naast de distributieriem ook een rand van een stoterbus beschadigd is en dat een stelplaat gebroken is.
er wordt aangegeven dat de kop vervangen moet worden omdat deze gescheurd is.
De chef van deze werkplaats dat eerst de stelplaat en de stoterbus kappot zijn gegaan en dat vervolgens de distributieriem kappot is gegaan. Dit kan ik niet rijmen met het geluid dat ik vlak voor het stilvallen van de motor hoorde.
Ik heb over dit voorval heb ik gesproken met:
Twee autobedrijven die veel Volvo's in onderhoud hebben. Zij hebben iets dergelijks nog nooit mee gemaakt.
Een revisiebedrijf gaf aan het een onlogisch verhaal te vinden
Via de telefoon heb ik contact gehad met een schade expert hij geeft aan dat hij graag het stelplaatje zal willen zien. Maar het in eerste instantie een raar verhaal vind.
Heb je met iets dergelijks ervaring laat het dan even weten?
In verband met de mindervaliditeit van mijn vrouw kan ik de auto slecht missen en kan ik bovendien een rekening voor herstel van 1600 euro niet echt gebruiken.