VCN maakt onderdelen wel erg duur

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Afgelopen jaren al eerder gemerkt dat bepaalde onderdelen zoals sensoren en remmen via Volvo flink wat meer kosten dan op de vrije markt.
Nu mag voorraad en snelle levering met een stukje garantie etc. best wat kosten, en ik gun ook de dealer zijn bestaansrecht met wat extra omzet, maar wat is nog realistisch?

Vorige week mijn inlaatdruksensor stuk, wat bleek na een snelle check bij mijn vertrouwde garage. De sensor lag op voorraad, deze meegenomen en vanwege drukte zelf gemonteerd. Alles weer prima in orde, dus niks op aan te merken.

Vandaag de rekening. Kosten van deze bosch druk sensor factor 3 van wat deze kost bij V store / Skandix en factor 4 tov Autodoc etc.
nog even nagevraagd of prijs wel juist was. Helaas had VCN de prijs verder verhoogd naar 157 ex (!!) dus zeg 190 euro
Ik geloof mijn garage, maar vind dit echt buitensporig.

Wat wil men hiermee bereiken? Dat iedereen zelf een diagnose apparaat aanschaft en alle onderdelen elders gaat inkopen?
Met rondom nieuwe remmen heb ik hetzelfde al eens beleefd. Die haal ik volgende keer ook wel zelf, en nee, geen ik wil geen rommel, daar gaat het niet om.
Nogmaals, ik vergelijk geen Ali of Febi oid met deze Bosch.
We lijken wel melkkoeien geworden. Eens product gekocht, dan maar uitmelken.

Foei Volvo.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8406
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Heb hetzelfde ervaren met een startmotor voor de XC70. Deze was elder €180 goedkoper dan bij Volvo. Zelfde merk, onderdeelnummer (OEM), zelfde verpakking.
Daarom kijk ik eerst rond voordat ik wat bestel.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Dat kun je idd doen als je rustig tijd hebt. Vind zelf niet zo netjes om na diagnose elders te gaan shoppen, maar met dit soort verschillen moet je daar mss wel anders over gaan denken.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4018
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De verschillen waren eerder ook al groot maar worden dus nog wat groter.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8406
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

sanco schreef: 31.07.2025 - 19:12 Dat kun je idd doen als je rustig tijd hebt. Vind zelf niet zo netjes om na diagnose elders te gaan shoppen, maar met dit soort verschillen moet je daar mss wel anders over gaan denken.
Snap ik.
Ik laat de auto ook niet bij de dealer uitlezen. Doen we hier zelf.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn D5, ja die V90 kreeg op de autobahn best wel snelheid voor de kiezen..
Remmerij voor kreeg een lip in de schijf en dus toch even gevraagd wat het bij Volvo moest kosten, €675 voor de vooras.
Schuiven van Ate bij winparts doet €90, dat is dus 180, setje remblokken van EBC yellowstuff doet €158, maakt €338..
En monteren kan ik zelf, tja het is wat het i, gauw verdient.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27419
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het is niet alleen Volvo die dat doet, haast ieder merk vraagt wel een factor 3 als het eigen logo erop staat volgens mij.

Laatst van een Focus de remmerij voor vervangen en daar vroeg men net als voor de V90 van Tom 675 euro voor. 375 euro zou voor het materiaal zijn, ik was uiteindelijk voor een setje 300 mm ATE schijven en bijbehorende remblokken 138,nogiets kwijt in Duitsland.

Kan het nog gekker? Jawel!
Ik moest voor de Pajero een keer een nieuwe bracket hebben voor een remklauw aan de achterzijde.
+/- 25 euro via Duitsland maar dat duurde mij te lang, Winparts had hem niet dus Mitsubishi eens gevraagd en die vroegen er rond de 240 euro voor.
Uiteindelijk voor 5 tientjes een remklauw op de sloop gekocht waar het ding bij zat zodat we alsnog weer snel op pad konden.
Kreeg zelfs nog te horen dat er korting op dat bedrag vanuit Mitsubishi zat 🫣
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29625
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Iets met verdienmodel van de autofabrikant.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”