Henry82: Bedankt voor de tip. Ik heb hem bij een dealer gekocht en zal dat eens proberen...
Raspaardje: een second opinion ga ik zeker vragen. (En heb dat al van jullie, waarvoor dank) Als de turbo nog goed is moet daar toch een mouw aan te passen zijn.
EVV: Inderdaad een beetje off topic, mijn excuses, ik ben nog maar net lid en zal daar in het vervolg op letten. Bedankt voor de uitleg van de functie van de wastegate. De wastegate werkt dus ook al bij lage toeren. Daar zal ik de dealer eens mee om de oren slaan. Weet je wat is de oorzaak van de speling die er op de wastgate zit en leidt de speling tot schade aan de motor?
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
- raspaardje
- 6th Gear member
Al vorderingen gemaakt hier, V60B5AGO?V60B5AGO schreef: ↑24.07.2025 - 14:21 Henry82: Bedankt voor de tip. Ik heb hem bij een dealer gekocht en zal dat eens proberen...
Raspaardje: een second opinion ga ik zeker vragen. (En heb dat al van jullie, waarvoor dank) Als de turbo nog goed is moet daar toch een mouw aan te passen zijn.
EVV: Inderdaad een beetje off topic, mijn excuses, ik ben nog maar net lid en zal daar in het vervolg op letten. Bedankt voor de uitleg van de functie van de wastegate. De wastegate werkt dus ook al bij lage toeren. Daar zal ik de dealer eens mee om de oren slaan. Weet je wat is de oorzaak van de speling die er op de wastgate zit en leidt de speling tot schade aan de motor?
Garantiekwestie, garage gesproken?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- V60B5AGO
- Starter
Niet echt Raspaardje,
Vandaag bij een dealer geweest bij mij in de buurt. (De dealer waar ik hem gekocht heb is in Duitsland). Volgens de baliemedewerker is de garantie maar 2 jaar geldig en voor coulance kom ik niet in aanmerking. Toen ik de situatie aankaartte van de riem van de oliepomp beaamde hij dat de riem inderdaad na verloop van tijd oplost. De kosten voor het vervangen van de riem van de oliepomp wist hij niet maar schatte hij op €3000,-. Toen ik zei dat dat samen met het vervangen van de turbo dus op €5700,- komt en ik daar niet blij mee was, bewoog hij geen millimeter mijn kant op. Helaas pindakaas. Dus dat kan ik vergeten. Verder zei hij nog dat de materialen van een nieuwe turbo beter tegen de enorme hitte kunnen en daarom een langere levensduur hebben en op de ketting van de nieuwe oliepomp zou een levenslange garantie zitten.
Misschien een verkeerde gedachte, maar je zou bijna denken dat Volvo niet alleen uit kostenbesparing voor goedkopere onderdelen bij de productie van de wastegate en oliepomp gekozen heeft. Als ze net even langer meegaan dan 2 jaar en de garantie eraf is, levert dat weer behoorlijk wat inkomsten op voor de dealers... Win win situatie! Voor de klant is het helaas wat minder. Maar goed, misschien laat ik me leiden door mijn frustratie en is dat te negatief gedacht.
Met een second, (third of forth ha ha) opinion ga ik volgende week mee aan de slag.
Vandaag bij een dealer geweest bij mij in de buurt. (De dealer waar ik hem gekocht heb is in Duitsland). Volgens de baliemedewerker is de garantie maar 2 jaar geldig en voor coulance kom ik niet in aanmerking. Toen ik de situatie aankaartte van de riem van de oliepomp beaamde hij dat de riem inderdaad na verloop van tijd oplost. De kosten voor het vervangen van de riem van de oliepomp wist hij niet maar schatte hij op €3000,-. Toen ik zei dat dat samen met het vervangen van de turbo dus op €5700,- komt en ik daar niet blij mee was, bewoog hij geen millimeter mijn kant op. Helaas pindakaas. Dus dat kan ik vergeten. Verder zei hij nog dat de materialen van een nieuwe turbo beter tegen de enorme hitte kunnen en daarom een langere levensduur hebben en op de ketting van de nieuwe oliepomp zou een levenslange garantie zitten.
Misschien een verkeerde gedachte, maar je zou bijna denken dat Volvo niet alleen uit kostenbesparing voor goedkopere onderdelen bij de productie van de wastegate en oliepomp gekozen heeft. Als ze net even langer meegaan dan 2 jaar en de garantie eraf is, levert dat weer behoorlijk wat inkomsten op voor de dealers... Win win situatie! Voor de klant is het helaas wat minder. Maar goed, misschien laat ik me leiden door mijn frustratie en is dat te negatief gedacht.
Met een second, (third of forth ha ha) opinion ga ik volgende week mee aan de slag.
- raspaardje
- 6th Gear member
Je zei eerder nog dat je de auto vorig maand in Duitsland gekocht had; heb je geen garantie bij de verkopende garage in Duitsland?V60B5AGO schreef: ↑01.08.2025 - 00:20 Niet echt Raspaardje,
- EVV
- 5th Gear member
Waarop zou er garantie gegeven moeten worden? De riem is niet stuk en preventie vervangen gaan ze ook niet doen. De rammelende wastegate zat er bij aanschaf al op en leidt niet tot problemen (dat heeft de dealer gezegd). Tot zover is er voor de dealer of verkoop geen enkele reden iets te vervangen onder garantie.raspaardje schreef: ↑01.08.2025 - 10:16Je zei eerder nog dat je de auto vorig maand in Duitsland gekocht had; heb je geen garantie bij de verkopende garage in Duitsland?V60B5AGO schreef: ↑01.08.2025 - 00:20 Niet echt Raspaardje,
De riem vervangen omdat op internet geroepen wordt dat die stuk gaat is niet zo snel een reden. Ondanks dit topic heeft nog niemand hier een foto laten zien van een defecte riem.
Er rijden genoeg EcoBoost motoren rond met hogere kilometerstanden waarbij de riem nog heel is:
- raspaardje
- 6th Gear member
Nou, een rammelende wastegate is niet zoals het hoort. Of het nu zgn. wel of niet (mening garage) tot problemen kan leiden.
Dus zou je dit onder garantie moeten kunnen claimen.
-
- Starter
Afgelopen vrijdag stond ik met mijn Volvo V60 B3 uit 2021 helaas met pech langs de weg. De oorzaak: de tandriem van de oliepomp is gebroken.
Wat het extra wrang maakt:
- Een maand geleden is bij onderhoud de distributieriem vervangen, maar de riem van de oliepomp niet.
- De dealer bevestigt dat dit komt omdat er voor deze riem géén onderhoudsinterval geldt, in tegenstelling tot de distributieriem.
- Dat betekent dat dit onderdeel in de praktijk pas wordt aangepakt als het fout gaat – met alle gevolgen (en kosten) van dien.
Mijn vragen aan jullie:
Zijn er meer leden die dit hebben meegemaakt, misschien zelfs kort ná een distributieriemwissel?
Is er iemand die bij Volvo of de dealer coulance heeft gekregen?
Voor mijn gevoel is dit een ontwerpfout die onnodig veel risico én kosten bij de klant legt. Dit was voor mij de eerste keer een Volvo – maar ook de laatste keer.
SAA
- Een maand geleden is bij onderhoud de distributieriem vervangen, maar de riem van de oliepomp niet.
- De dealer bevestigt dat dit komt omdat er voor deze riem géén onderhoudsinterval geldt, in tegenstelling tot de distributieriem.
- Dat betekent dat dit onderdeel in de praktijk pas wordt aangepakt als het fout gaat – met alle gevolgen (en kosten) van dien.
Mijn vragen aan jullie:
Zijn er meer leden die dit hebben meegemaakt, misschien zelfs kort ná een distributieriemwissel?
Voor mijn gevoel is dit een ontwerpfout die onnodig veel risico én kosten bij de klant legt. Dit was voor mij de eerste keer een Volvo – maar ook de laatste keer.
SAA
- raspaardje
- 6th Gear member
Vervelend voor je en dit zou toch wel een ding voor me zijn als ik er vanaf zou weten en ik een dergelijke motor zou rijden...
Distributieriemwissel heeft iig niets te maken met de oliepomptandriem, dat is echt puur toeval.
Hopelijk kan je met dit topic (en op andere internationale fora zal er ook vast iets over te vinden zijn) naar de dealer toestappen en coulance afdwingen. De dealer weet gewoon van dit issue en verschuilt zich erg gemakkelijk achter het feit dat er geen onderhoudsinterval voor de tandriem geldt. Proberen straatje schoon te vegen, heet dat.
Hopelijk is de schade te overzien en heb je de motor op tijd uit gezet?
Distributieriemwissel heeft iig niets te maken met de oliepomptandriem, dat is echt puur toeval.
Hopelijk kan je met dit topic (en op andere internationale fora zal er ook vast iets over te vinden zijn) naar de dealer toestappen en coulance afdwingen. De dealer weet gewoon van dit issue en verschuilt zich erg gemakkelijk achter het feit dat er geen onderhoudsinterval voor de tandriem geldt. Proberen straatje schoon te vegen, heet dat.
Hopelijk is de schade te overzien en heb je de motor op tijd uit gezet?
- R-driver
- 2nd Gear member
Bij melding ben je al te laat, de motor en turbo draaien dan al even zonder olie
Binnenkort een V60 T8 Polestar (22) Thunder Grey 
Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -

Huidig V60CC B5 (21)
V50 2.0d 2008 -
-
- 1st Gear member
Hoeveel kilometer heb je op de teller? Ikzelf rij ook al weer geruime tijd een V60 B3 uit 2021 met 147000 kilometer op de teller. Fantastische wagen, maar hier word ik niet blij van en heb het gevoel in een tikkende tijdbom te rijden.SAA schreef: ↑21.08.2025 - 10:16 Afgelopen vrijdag stond ik met mijn Volvo V60 B3 uit 2021 helaas met pech langs de weg. De oorzaak: de tandriem van de oliepomp is gebroken.
Mijn vragen aan jullie:
SAA
- R-driver
- 2nd Gear member
Wellicht een mail naar je dealer sturen t.a.v. Volvo waarin je advies vraagt gezien er diverse praktijk voorbeelden zijn uit de markt, de vraag is of deze klacht erkend wordt, en of hier dan aanspraak op gedaan kan worden als dit fenomeen voorkomt op een termijn x?JohnW schreef: ↑22.08.2025 - 12:38Hoeveel kilometer heb je op de teller? Ikzelf rij ook al weer geruime tijd een V60 B3 uit 2021 met 147000 kilometer op de teller. Fantastische wagen, maar hier word ik niet blij van en heb het gevoel in een tikkende tijdbom te rijden.SAA schreef: ↑21.08.2025 - 10:16 Afgelopen vrijdag stond ik met mijn Volvo V60 B3 uit 2021 helaas met pech langs de weg. De oorzaak: de tandriem van de oliepomp is gebroken.
Mijn vragen aan jullie:
SAA
Binnenkort een V60 T8 Polestar (22) Thunder Grey 
Huidig V60CC B5 (21)
V50 2.0d 2008 -

Huidig V60CC B5 (21)
V50 2.0d 2008 -
- RZA
- 5th Gear member
Kan me dat gevoel van een tikkende tijdbom wel voorstellen (want lijkt ook terecht), zou ik denk ik ook hebben.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- The Mechanic
- 5th Gear member
Ik ben van mening dat hier toch wel degelijk sprake is van een non-conformiteit kwestie. Volvo zou klanten moeten compenseren en hier gewoon een terugroepactie van maken.
Dit zou misschien eens wat meer onder de aandacht gebracht moeten worden bij de ANWB of een programma zoals Kassa.
Dit zou misschien eens wat meer onder de aandacht gebracht moeten worden bij de ANWB of een programma zoals Kassa.
- raspaardje
- 6th Gear member
Dit issue leent zich hier idd prima voor; de gevolgen kunnen groot zijn en Volvo weet ervan.The Mechanic schreef: ↑22.08.2025 - 21:05 Dit zou misschien eens wat meer onder de aandacht gebracht moeten worden bij de ANWB of een programma zoals Kassa.
- Fredhead
- Geartronic member
Je kan de riem tussentijds altijd laten vervangen voor de gemoedsrust.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- EVV
- 5th Gear member
Bij BMW heb je kettingen die uitrekken, geleiders die breken, kettingen aan de kant van de versnellingsbak waardoor je voor vervanging de bak er af moet halen, dus niet heel veel rooskleuriger.BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 09:58 Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
- raspaardje
- 6th Gear member
Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 09:58 Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
- EVV
- 5th Gear member
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat Volvo voor de B varianten blijkbaar een compleet nieuwe motor gemaakt hebben, en nu beiden varianten nog produceert . Je zou denken dat de motor niet veel zou hoeven verschillen tussen mild en full hybrid.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 10:24Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 09:58 Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
- diesel01
- Geartronic member
Dit is zo'n gevalletje van distributieriem vervangen maar de waterpomp niet omdat hij pas bij 10 jaar of 250k km moet.
En Volvo vervangt hem dus ook niet als je er niet expliciet om vraagt, terwijl die pomp maar 5 tientjes doet, loopt hij stuk kost het een "beetje" meer.
In het geval van nieuwe distributie riem en de boel ligt los dan neem je toch ook direct riem van de oliepomp mee.
En Volvo vervangt hem dus ook niet als je er niet expliciet om vraagt, terwijl die pomp maar 5 tientjes doet, loopt hij stuk kost het een "beetje" meer.
In het geval van nieuwe distributie riem en de boel ligt los dan neem je toch ook direct riem van de oliepomp mee.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]