Volvo XC60 met "nieuwe" bak wil niet meer in 6 tijdens rijden, wel bij stilstand

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
paulusk99
Starter

Goedemiddag Volvo liefhebbers.

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, excuses als dit bericht (te) lang is, ik probeer de achtergrond en alle reeds genomen stappen helder op te schrijven.
Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Paul en trotse bezitter van een XC60 2.4d D5 AWD uit 2009 met ruim 290k op de teller. Vorig jaar gekocht en was de lang verwachte opvolger van onze 850; al heeft het enige jaren geduurd.

De XC60 is bij de vorige eigenaar zes jaar lang gebruikt voor het slepen van een forse caravan (geladen 1700kg) door Europa. Wij hebben het setje van auto en caravan overgenomen en met veel plezier begin dit jaar naar midden Spanje gereden, nadat we de auto eerst stage 2 hadden laten tunen bij Rica Waalwijk. Op de terugweg echter werd schakelen van 5 naar 3, 4 en 6 lastiger, alsof er een obstakel in de weg kwam te zitten. Bij terugkomst Volvo Hedin in Almere eea laten onderzoeken, conclusie: versnellingsbak moest worden vervangen of gereviseerd. Het reviseren hebben we laten doen bij Autrans in Tilburg. Het advies was om gelijk de koppeling en vliegwiel te vervangen, deze zaten er pas 50k kilometer in, echter toch maar voor gekozen om gelijk te vervangen als het open ligt.

Het reviseren leek goed te zijn gegaan echter kreeg Autrans het niet meer voor elkaar om de auto bij rijden in de 6e versnelling te krijgen. Bij stilstand wel. Na weken van “trial en error” met diverse keren in- en uitbouwen van de versnellingsbak werd besloten ook de schakelkabels te vervangen. Nog steeds geen succes met de 6. Uiteindelijk heeft Autrans een andere bak eronder gezet en schakelt de Volvo als een zonnetje, echter nog steeds geen 6 bij rijden. Bij (nagenoeg) stilstand kan de bak in 6 en achteruit, vanaf 5-10km per uur of harder blokkeert (terecht) de achteruit en lijkt het dat de 6 gelijk mee gaat in de blokkade. Autrans heeft voor nu even de handdoek in de ring gegooid en weet niet waar het probleem zit. Ik heb Nordicar gebeld en nogmaals Volvo Hedin in Almere maar ook daar gaat niet gelijk een lichtje branden; dit kan uiteraard op nacalculatie wel worden onderzocht maar dat is niet goedkoop en het probleem ligt primair nog bij Autrans.

Wie o wie heeft hier ervaring mee? Of gezien het verhaal van de afgelopen vier maanden hierboven een suggestie waar we samen met Autrans verder kunnen zoeken?

De service van alle genoemde bedrijven is tot heden prima, echter zonder 6e versnelling is de bak nog steeds niet volledig gerepareerd na vier maanden.

Bij voorbaat dank en groeten, Paul
RZA
5th Gear member

Succes ermee, hopelijk kan iemand je verder op weg helpen hier.

Wat ik me afvraag: Is de stage 2 binnen de vermogens limieten van de bak gebleven? Zat misschien tegen de rand aan van max koppel?
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Jelmer de Jong
6th Gear member

De blokkade(pin) voor achteruit zit onder de schakelpook. Mogelijk dat die een beetje scheef zit en ook 6 blokkeert.
paulusk99
Starter

Dankjewel voor jullie reacties. Op 22 augustus halen we voor de zekerheid de tuning eraf, zou inderdaad kunnen dat we de bak net aan de rand van het max koppel hebben gebracht, met name in de bergen.
Ik zal met Autrans overleggen rondom het mogelijk scheef zitten van de blokkade(pin), zou top zijn als het hiermee is opgelost.

Fijne avond!
paulusk99
Starter

Goedemorgen, om het topic te sluiten, het laatste zetje bleek met afstelling van de nieuwe schakelkabels mogelijk te zijn. Eindelijk, na vier maanden weer alle versnellingen!
Fredhead
Geartronic member

Gelukkig toch een simpele oplossing! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
RZA
5th Gear member

Top, geniet van je wagen!
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
EVV
5th Gear member

Dan zou ik me af vragen of dit niet het oorspronkelijk probleem was en dat de bak voor niets gereviseerd is. Uiteindelijk was je klacht dat schakelen niet meer ging.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
lint
Geartronic member

Dat is mooi, probleem opgelost.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
kawazxr
5th Gear member

Heel fijn dat alles weer werkt zoal het hoort, en nu lekker genieten van je mooie XC60.
S60 T8 R-Design Hybride
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”