Laatst reed ik op de snelweg en hoorde ik een hard geluid van rechtsachter. Althans, zo klonk het, alsof het van die kant kwam.
De Volvo-dealer suggereerde direct dat het waarschijnlijk de claxon van een vrachtwagen was, maar ik ben er 100% zeker van dat het geluid uit de auto zelf kwam. Ik schrok er ook echt van, zo hard klonk het binnenin. De claxon van een vrachtwagen op de snelweg kan onmogelijk zó luid klinken ín de auto.
Ik heb een dashcam in de auto, en die heeft het incident vastgelegd. Zie de link voor het filmpje.
https://jumpshare.com/s/PQRfDLjw31aXSOXAQ4bg
Heeft toevallig iemand ooit zoiets gehoord/meegemaakt of wat denken jullie dat het kan zijn? Zou het bijv. iets van speakers kunnen zijn? Ik had zoals ook in het filmpje is te horen geen radio oid aanstaan.
Onverklaarbaar hard geluid
-
- 7th Gear member
Claxon
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- WimT5
- 2nd Gear member
Het klinkt wel enigszins als een zogenaamde trainhorn van die Volvo truck, maar ik twijfel of het dat was. Het geluid lijkt me toch niet te corresponderen met wat je dan zou moeten horen. Bovendien had de Volvo chauffeur geen reden om te claxoneren, iedereen zat netjes op hun weghelft en rijstrook. En ik zag niet meteen een collega passeren aan de andere kant, waarvoor hij zou toeteren. Maar ja je weet maar nooit. Zo'n trainhorn is niet standaard op vrachtwagens, liefhebbers ervan moeten volgens mij zoiets op een compressor of het eigen luchtsysteem aansluiten, maar eenmaal in gebruik hoor je die echt wel, en keihard ook. Je zou haast zo'n Amtrak trein op je af zien denderen bij wijze van spreken.
Ik denk toch ook nu dat het van jouw auto zelf komt. Maar waarvan? Goeie vraag
Ik denk toch ook nu dat het van jouw auto zelf komt. Maar waarvan? Goeie vraag
Met vriendelijke groet,
Wim
Volvo XC60 T5 AWD Inscription Onyx Black 2017
- ex Subaru Outback 2.5i AWD 2017 - 2000kg tr. gewicht
- ex Subaru Outback 25i AWD 2011 - 1800kg tr. gewicht
- ex Subaru Forester 2.0i AWD 2007 - 1500kg tr. gewicht
- ex Fiat Stilo......(gelijk vergeten dit)
Nieuwe trekkar voor een 2250kg Speedboot/trailer combinatie
D'r gaat niks boven een 4x4
Wim
Volvo XC60 T5 AWD Inscription Onyx Black 2017
- ex Subaru Outback 2.5i AWD 2017 - 2000kg tr. gewicht
- ex Subaru Outback 25i AWD 2011 - 1800kg tr. gewicht
- ex Subaru Forester 2.0i AWD 2007 - 1500kg tr. gewicht
- ex Fiat Stilo......(gelijk vergeten dit)
Nieuwe trekkar voor een 2250kg Speedboot/trailer combinatie
D'r gaat niks boven een 4x4
-
- 7th Gear member
Of op de andere weghelft. Wat reed daar?
-
- 1st Gear member
Bedankt voor jullie reacties. De melding is doorgegeven aan Volvo Nederland, en zij hebben deze op hun beurt doorgestuurd naar Volvo Zweden. Het is nu even afwachten.
Het geluid is na mijn mening geen claxon of luchthoorn; en komt uit de auto zelf. Als het van buitenaf was gekomen, zou het geluid op de dashcam niet zo hard zijn opgenomen. ik ben ook niet heel erg in de buurt van de Volvo truck.
Wat mij ook opvalt is, is wanneer het geluid zich voordoet de dashcam zich heel lichtjes naar links toe beweegt, wat erop aanduidt dat de auto lichtjes naar rechts (op de dashcam naar links) beweegt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Het geluid is na mijn mening geen claxon of luchthoorn; en komt uit de auto zelf. Als het van buitenaf was gekomen, zou het geluid op de dashcam niet zo hard zijn opgenomen. ik ben ook niet heel erg in de buurt van de Volvo truck.
Wat mij ook opvalt is, is wanneer het geluid zich voordoet de dashcam zich heel lichtjes naar links toe beweegt, wat erop aanduidt dat de auto lichtjes naar rechts (op de dashcam naar links) beweegt.
Ik hou jullie op de hoogte.
XC60 T8 Twin Engine R-Design
-
- 1st Gear member
Ik ben gebeld door de garage en volgens Volvo Zweden is het een probleem van de speaker en moet er een update uitgevoerd worden. Volgende week even langs de Volvo dealer rijden, ik zal dan eens vragen of het specifiek een soft- firmware update is voor de speakers.
XC60 T8 Twin Engine R-Design
- Fulaks
- 6th Gear member
Wel vreemd dat de auto dan naar links beweegt volgens de dashcam, op ben je van het schrikken even afgeweken ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 7th Gear member
Onbewust. Kan ik mij voorstellen.
Fijn dat het herkent is.Rdinh0 schreef: ↑08.08.2025 - 13:24 Ik ben gebeld door de garage en volgens Volvo Zweden is het een probleem van de speaker en moet er een update uitgevoerd worden. Volgende week even langs de Volvo dealer rijden, ik zal dan eens vragen of het specifiek een soft- firmware update is voor de speakers.