Kreeg net een berichtje van vrouwlief dat er een storingsmelding was met de C70. Melding "Versnellingsbak laag vermogen" en het oranje I lampje is aan. Weet niet of de motor echt minder vermogen had, stond niets van in het bericht. Kan haar niet bereiken in haar late/nachtdienst, dus morgen maar eens navragen en uitlezen met Vida.
Even wat achtergrondinformatie:
De C70 D3 van 2011 (Aisin 6-bak automaat) heeft nu 360.000 km op de klok. Bak is bij 200.000 km geflusht (bij aankoop auto, oktober 2019) bij de Volvo dealer. Bij 270.000 km (augustus 2022) weer geflusht i.v.m. af en toe stoterig terugschakelen bij warm weer. Een tijdje na het flushen was het probleem weg (niet direct). Deze week met warm weer toch weer af en toe een beetje stoterig terugschakelen en vandaag dus de storingsmelding.
Iemand een idee of dezelfde ervaringen gehad? Zelf denk ik dat de bak iets te warm geworden is (het is dik 30 graden) en/of dat de olie weer vervangen moet worden na alweer 90.000 km. Ik heb ook wel het idee dat de bak meer slipt dan vroeger, dus een flush is zeker niet verkeerd. Kan ook zijn dat de oliekoeler van de bak dicht zit met stof en vuil; eens kijken of ik die eenvoudig kan schoonmaken. Bumper eraf?
Melding "Versnellingsbak laag vermogen"
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
De storingscode was TCM-P089500 "Schakeltijd te kort" en dan gaat de bak in noodmodus 2 en zou dan alleen naar versnelling 2, versnelling 3 of versnelling 5 schakelen (afhankelijk van de storing) en blokkeert daarna de overige versnellingen. Daar heeft mijn vrouw niets van gemerkt, de auto reed als normaal.
Ik heb dan wel Vida, maar ben een leek in het gebruik en weet ook niet precies hoe je storingen moet wissen. De storing was in ieder geval weg toen mijn vrouw de auto startte na het werk. Even nog verder gezocht op de foutcode en het kan te maken hebben met te weinig olie of vervuilde olie in de bak. Verder kwam ik een Technical Journal tegen die precies de problemen beschrijft die de bak op dit moment heeft. Hiervoor is een software update, ook daar eens naar kijken en anders de bak nog maar eens een keer laten spoelen, is weer 90.000 km geleden.
Mocht iemand meer info hebben over deze foutcode dan hoor ik het uiteraard graag!
Ik heb dan wel Vida, maar ben een leek in het gebruik en weet ook niet precies hoe je storingen moet wissen. De storing was in ieder geval weg toen mijn vrouw de auto startte na het werk. Even nog verder gezocht op de foutcode en het kan te maken hebben met te weinig olie of vervuilde olie in de bak. Verder kwam ik een Technical Journal tegen die precies de problemen beschrijft die de bak op dit moment heeft. Hiervoor is een software update, ook daar eens naar kijken en anders de bak nog maar eens een keer laten spoelen, is weer 90.000 km geleden.
Mocht iemand meer info hebben over deze foutcode dan hoor ik het uiteraard graag!
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
De symptomen komen me bekend voor.
Ook bij oplopende buitentemperatuur.
Het begon met stoten bij terugschakelen, na een poosje telkens een serieuze schok als je bv bij een rood licht wilde vertrekken. (voelde aan alsof er een auto achterop gereden was).
Daarna begon het schokken ook als je plots veel gas gaf, telkens in noodloop met foutmelding TCM-P089500.
Gelukkig kon ik het telkens resetten en rustig verder rijden.
Dit alles énkel bij hoge buitentemperatuur, ging de temperatuur omlaag, niks aan de hand.
Verschillende revisiebedrijven wisten me te vertellen dat dit in het kleppenblok zat.
Uiteindelijk het blok vervangen en opgelost.
TCM-P089500 Schakeltijd te kort:
Ook bij oplopende buitentemperatuur.
Het begon met stoten bij terugschakelen, na een poosje telkens een serieuze schok als je bv bij een rood licht wilde vertrekken. (voelde aan alsof er een auto achterop gereden was).
Daarna begon het schokken ook als je plots veel gas gaf, telkens in noodloop met foutmelding TCM-P089500.
Gelukkig kon ik het telkens resetten en rustig verder rijden.
Dit alles énkel bij hoge buitentemperatuur, ging de temperatuur omlaag, niks aan de hand.
Verschillende revisiebedrijven wisten me te vertellen dat dit in het kleppenblok zat.
Uiteindelijk het blok vervangen en opgelost.
TCM-P089500 Schakeltijd te kort:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ja , inderdaad dezelfde symptomen en alleen bij hoge buitentemperaturen. In september 2021 op vakantie in Kroatië de eerste keer dat deze problemen zich voor deden: af en toe bonkig terugschakelen, van P naar D of met een bonk, vanuit stilstand wegrijden in D (na bijvoorbeeld wachten voor een stoplicht) met een schok. Na de vakantie geen problemen meer, door waarschijnlijk de veel lagere temperaturen thuis. In 2022 gewoon in NL/B in de zomer ook af en toe dezelfde problemen en toen de bak laten flushen in augustus. Was in eerste instantie geen succes, maar later waren de problemen weg, waarschijnlijk ook door lagere temperaturen. Nu dus weer de problemen met de hoge buitentemperaturen en voor de eerste keer een storingsmelding en noodloop; het wordt er dus niet beter op.
Ik heb al een beetje gegoogeld op kleppenblok en valve body Aisin TF80-SC en inderdaad is een versleten en/of vervuild kleppenblok waarschijnlijk de oorzaak van de problemen. Er zijn verschillende aanbieders voor revisie en losse kleppenblokken (tot AliExpress aan toe!), dus eens kijken wat ik ermee ga doen.
Mag ik vragen waar jij het kleppenblok heb laten vervangen en wat ongeveer de kosten zijn geweest?
Hier het Technical Journal waar dezelfde symptomen worden beschreven en waar een software update met een adaptatie proces de oplossing zou moeten zijn. Ook de moeite waard om daar eerst eens naar te kijken.
Bedankt voor de terugkoppeling!
Ik heb al een beetje gegoogeld op kleppenblok en valve body Aisin TF80-SC en inderdaad is een versleten en/of vervuild kleppenblok waarschijnlijk de oorzaak van de problemen. Er zijn verschillende aanbieders voor revisie en losse kleppenblokken (tot AliExpress aan toe!), dus eens kijken wat ik ermee ga doen.
Mag ik vragen waar jij het kleppenblok heb laten vervangen en wat ongeveer de kosten zijn geweest?
Hier het Technical Journal waar dezelfde symptomen worden beschreven en waar een software update met een adaptatie proces de oplossing zou moeten zijn. Ook de moeite waard om daar eerst eens naar te kijken.
Bedankt voor de terugkoppeling!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Dat Technical Journal had ik toen ook gezien, volgens de dealer hadden alle wagens dealer onderhouden worden die update automatisch gekregen.
Enkel het kleppenblok wilde geen enkele dealer aan beginnen, hele bak of niks...
Ik heb het bij de Volvo specialist laten doen, die deed het binnen 1 dag, revisiebedrijven zouden de auto 3 dagen nodig hebben.
Kosten waren iets meer dan 2200 euro.
Enkel het kleppenblok wilde geen enkele dealer aan beginnen, hele bak of niks...
Ik heb het bij de Volvo specialist laten doen, die deed het binnen 1 dag, revisiebedrijven zouden de auto 3 dagen nodig hebben.
Kosten waren iets meer dan 2200 euro.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Mijn C70 is tot eind 2019 ook dealer-onderhouden (daarna, na aankoop, zelf onderhoud gedaan), dus ik ga er maar vanuit dat de software-update uitgevoerd is. Kan het voor de zekerheid nog even navragen bij de dealer. Bij de dealer monteren ze inderdaad alleen gereviseerde ruilbakken en doen zelf eigenlijk geen deelreparaties aan de automaat.
Zal ook eens informeren bij de automaatbakspecialisten wat de beste oplossing is. Dit weekend met lagere temperaturen geen enkel probleem met de bak, schakelt zoals het hoort. Probleem lijkt pas op te treden als de buitentemperatuur boven de 30 graden komt. De oliekoeler van de bak is eigenlijk alleen een warmtewisselaar tussen olie van de bak en koelvloeistof van de motor. De bak wordt dus indirect gekoeld door het koelsysteem van de motor. Temperatuurmeter bij warme motor staat altijd precies in het midden, ook als het 30+ graden is, maar misschien goed om ook de radiateur eens goed schoon te blazen of te spuiten.
Zal ook eens informeren bij de automaatbakspecialisten wat de beste oplossing is. Dit weekend met lagere temperaturen geen enkel probleem met de bak, schakelt zoals het hoort. Probleem lijkt pas op te treden als de buitentemperatuur boven de 30 graden komt. De oliekoeler van de bak is eigenlijk alleen een warmtewisselaar tussen olie van de bak en koelvloeistof van de motor. De bak wordt dus indirect gekoeld door het koelsysteem van de motor. Temperatuurmeter bij warme motor staat altijd precies in het midden, ook als het 30+ graden is, maar misschien goed om ook de radiateur eens goed schoon te blazen of te spuiten.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1466
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
De motortemperatuurmeter geeft niet de exacte watertemperatuur meer aan, dat was vroeger. Tegenwoordig is dit meer een indicatie of de boel een beetje op bedrijfstemperatuur is, tussen de 70 en 100 staat die in het midden. Als je een OBDFerrari schreef: ↑18.08.2025 - 13:24 Mijn C70 is tot eind 2019 ook dealer-onderhouden (daarna, na aankoop, zelf onderhoud gedaan), dus ik ga er maar vanuit dat de software-update uitgevoerd is. Kan het voor de zekerheid nog even navragen bij de dealer. Bij de dealer monteren ze inderdaad alleen gereviseerde ruilbakken en doen zelf eigenlijk geen deelreparaties aan de automaat.
Zal ook eens informeren bij de automaatbakspecialisten wat de beste oplossing is. Dit weekend met lagere temperaturen geen enkel probleem met de bak, schakelt zoals het hoort. Probleem lijkt pas op te treden als de buitentemperatuur boven de 30 graden komt. De oliekoeler van de bak is eigenlijk alleen een warmtewisselaar tussen olie van de bak en koelvloeistof van de motor. De bak wordt dus indirect gekoeld door het koelsysteem van de motor. Temperatuurmeter bij warme motor staat altijd precies in het midden, ook als het 30+ graden is, maar misschien goed om ook de radiateur eens goed schoon te blazen of te spuiten.
Logger aansluit kan je de daadwerkelijke temperatuur uitlezen, je meter is daar niet geschikt voor.