Goedemorgen,
Ik rij in een Volvo V70 D3 laatste serie en overweeg de komende jaren gewoon door te rijden. Weinig woon-werk verkeer maar wel regelmatig lange afstanden. Tot nu toe heb ik het onderhoud altijd bij de Volvo dealer in de buurt laten doen.
Echter de laatste paar keren, merk ik stijgende kosten, teruglopende service en fouten bij werkzaamheden.
Daarom zit ik na te denken hoe nu verder: ik heb een bedrijfshal met brug en zou makkelijk de olie zelf kunnen verversen. Moelijkere werkzaamehden zou ik kunnen uitbesteden aan een Volvo specialist.
Volgens mij geeft het onderhoud bij de Volvo dealer wel recht op Volvo Assistance (voor het geval je een keer ech pecht hebt). Wat zijn jullie ervaringen? Welke werkzaamheden zijn goed zelf uit te voeren?
Goed weekend!
Volvo v70 onderhoud dealer/specialist/zelfdoen?
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Met een brug kun je de kleine beurt (olie+filter, luchtfilters) heel makkelijk zelf doen! Ook remmen is dan prima te doen. Ik heb dat jaren gedaan zonder eigen brug (vrienden of brug huren) en ik ben zeker geen monteur. Let even op de termijn van je bougies, distributieriem, remvloeistof.
Volvo V90 Cross Country T5 MY2018
Volvo V70 2.5T 2008
Volvo 945 2.3 LPT 1997
Volvo V70 2.5T 2008
Volvo 945 2.3 LPT 1997
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27725
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die heeft een diesel niet dus dat scheelt er alvast een

Verder zeker mee eens, een onderhoudsbeurt, remmen wisselen en afhankelijk van de handigheid en probleem kan er een hoop zelf gedaan worden.
Indien de pechhulp belangrijk is de ANWB nemen en dan heb je ook als je met een andere auto rijd recht op hulp.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Ja gewoon de tijd nemen lekker zelf proberen, op YouTube zijn allerlei goede filmpjes te vinden en voor dit soort standaard onderhoud is er genoeg beschikbaar. Kwalitatief goed gereedschap is wat mij betreft ook essentieel - koop zelf steeds wat bij.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9386
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Met een brug is die keuze toch vrij makkelijk. Even de tijd voor nemen en lekker zelf doen. Als je de smaak eenmaal te pakken hebt...
Welk modeljaar is de auto? Je kan zelf nog Vida installeren en de auto zelf uitlezen, handleidingen, onderdeelnummers, onderdelen inleren.
Eventueel iemand met ervaring vragen om mee te kijken.
Welk modeljaar is de auto? Je kan zelf nog Vida installeren en de auto zelf uitlezen, handleidingen, onderdeelnummers, onderdelen inleren.
Eventueel iemand met ervaring vragen om mee te kijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1353
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Kijk ook naar alternatieven voor de ANWB/Wegenwacht.
De dekking bij de ANWB is al jaren geleden fors verminderd.
Wie zijn auto niet bij dealers laat onderhouden zal tot zijn schrik merken dat transport slechts wordt uitgevoerd naar de dichtst bijzijnde universele garage. Voor de pechvogels onder ons is het aantal transporten beperkt tot 3 per jaar.
Met de komst van diagnose apparatuur heeft de Wegenwacht monteur ook geen vuile handen meer.
De kwaliteit van de dienstverlening is flink achteruit gegaan.
Mijn Volvo specialist biedt CarProf pech hulp aan. Dekking is op kenteken, geen beperkingen voor auto's die in onderhoud
zijn bij de specialist. Een onderhoudsbeurt per jaar is voldoende voor de pech hulp.
De kosten zijn laag, 45 euro per auto per jaar. Wie er in de auto rijdt is niet belangrijk voor de dekking.
Geen toeslag voor woonplaats service en standaard Europa dekking.
De dekking bij de ANWB is al jaren geleden fors verminderd.
Wie zijn auto niet bij dealers laat onderhouden zal tot zijn schrik merken dat transport slechts wordt uitgevoerd naar de dichtst bijzijnde universele garage. Voor de pechvogels onder ons is het aantal transporten beperkt tot 3 per jaar.
Met de komst van diagnose apparatuur heeft de Wegenwacht monteur ook geen vuile handen meer.
De kwaliteit van de dienstverlening is flink achteruit gegaan.
Mijn Volvo specialist biedt CarProf pech hulp aan. Dekking is op kenteken, geen beperkingen voor auto's die in onderhoud
zijn bij de specialist. Een onderhoudsbeurt per jaar is voldoende voor de pech hulp.
De kosten zijn laag, 45 euro per auto per jaar. Wie er in de auto rijdt is niet belangrijk voor de dekking.
Geen toeslag voor woonplaats service en standaard Europa dekking.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het werkplaatshandboek van haynes gevonden (rechtsgestuurde tekeningen) maar zal niet zoveel verschillen
Olie verversen net als luchtfilter, oliefilter en remvloeistof lijken me practisch en uitvoerbaar.
Welke andere klusjes aan de V70 doen jullie zelf?
De auto (D3 164 pk) heeft nu net 100.000 gelopen en heeft vorig jaar een nieuwe waterpomp en riem gekregen. Welk ander onderhoud is aan te bevelen voor een lang leven?
Ik heb het werkplaatshandboek van haynes gevonden (rechtsgestuurde tekeningen) maar zal niet zoveel verschillen

Olie verversen net als luchtfilter, oliefilter en remvloeistof lijken me practisch en uitvoerbaar.
Welke andere klusjes aan de V70 doen jullie zelf?
De auto (D3 164 pk) heeft nu net 100.000 gelopen en heeft vorig jaar een nieuwe waterpomp en riem gekregen. Welk ander onderhoud is aan te bevelen voor een lang leven?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
grappig, ik zit met hetzelfde 'dilemma', maar denk er zelf sterk over om beurten om het jaar te laten doen door een specialist (en dan een grote beurt) en dan het andere jaar zelf de olie en lucht- en interieurfilter te doen. Bij de grote beurt dan ook gelijk de remvloeistof (das een gedoetje en moet officieel elke 2 jaar, maar de ford van mijn vrouw doet al jaren met dezelfde vloeistof, komt ook nooit verder dan 20 kilometer van huis, en heeft nog nooit 45 graden op de buitentemperatuur meter gehad) en airco service. Voor pechhulp zou je ook nog bij je autoverzekeraar kunnen kijken: de mijne doet dat er voor iets van 7 euro in de maand bij (dus 100 euro per jaar) voor nederland, onbeperkt aantal pechgevallen.
Blokken en schijven heb ik nog nooit zelf gedaan (nog maar een keer zelf voor betaald hiervoor lease gereden) maar dat gaat ik vanaf nu zeker zelf doen.
Verder 'kijkt' een dealer allleen maar hoe mooi je auto is en wast hij hem voor je, volvo pechhulp is alleen voor nederland relevant, in het buitenland krijg je bij standaard max 3 dagen vervangend vervoer. Dat wordt hem in het algemeen bij grote pech niet in een ver zuidelijk land.
Blokken en schijven heb ik nog nooit zelf gedaan (nog maar een keer zelf voor betaald hiervoor lease gereden) maar dat gaat ik vanaf nu zeker zelf doen.
Verder 'kijkt' een dealer allleen maar hoe mooi je auto is en wast hij hem voor je, volvo pechhulp is alleen voor nederland relevant, in het buitenland krijg je bij standaard max 3 dagen vervangend vervoer. Dat wordt hem in het algemeen bij grote pech niet in een ver zuidelijk land.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Tav de wegenwacht; van mij zeker ook credits naar hen, ze hebben 2x mijn band geplakt op de oprit en vorig jaar een gebarsten koelvloeistofslangklem (was een kunststof knelring!) vervangen, ook op de oprit!
Was aardig klusje maar hij deed het maar wel mooi. Accu eruit, motorkap kabel los gelegd en nog wat en toen kon ie erbij.
(Hij gaf wel aan jaren bij de Volvodealer gewerkt te hebben en dat was te merken aan het tempo waarmee ie het opgelost heeft!)
Maar dan nog, ik vond het heel netjes opgelost. Enige kosten die ik had was een flesje koelvloeistof voor ik meen €7,50!
Gr. Edwin.
Was aardig klusje maar hij deed het maar wel mooi. Accu eruit, motorkap kabel los gelegd en nog wat en toen kon ie erbij.
(Hij gaf wel aan jaren bij de Volvodealer gewerkt te hebben en dat was te merken aan het tempo waarmee ie het opgelost heeft!)
Maar dan nog, ik vond het heel netjes opgelost. Enige kosten die ik had was een flesje koelvloeistof voor ik meen €7,50!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27725
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hier door de jaren heen ook wel eens de wegenwacht nodig gehad.
S60 met gebarsten turbo slang, vastgelopen remklauw en gebarsten brandstof filter behuizing (deel waar het filter aan vast schroeft) en alle keren netjes geholpen.
Afgelopen winter de misses met de Renault en vast gevroren handrem net zo (alhoewel die monteur iets aangemoedigd moest worden.
Wat betreft onderhoud, er staan schema's online en met die bij de hand kan je goed vooruit kijken wat er al dan niet moet gebeuren.
Daarmee kan je dan ook een aardige inschatting maken van wat je wel of niet zelf kan of wil doen.
S60 met gebarsten turbo slang, vastgelopen remklauw en gebarsten brandstof filter behuizing (deel waar het filter aan vast schroeft) en alle keren netjes geholpen.
Afgelopen winter de misses met de Renault en vast gevroren handrem net zo (alhoewel die monteur iets aangemoedigd moest worden.
Wat betreft onderhoud, er staan schema's online en met die bij de hand kan je goed vooruit kijken wat er al dan niet moet gebeuren.
Daarmee kan je dan ook een aardige inschatting maken van wat je wel of niet zelf kan of wil doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08
De V70 is nu 10 jaar oud en heeft rond 100 kkm gereden, zijn er andere slijtage delen die verstandig zijn om te vervangen of te laten vervangen?
De distributieriem is vorig jaar al gedaan.
Ik zal in iedergeval naar de remmen en blokken kijken
De distributieriem is vorig jaar al gedaan.
Ik zal in iedergeval naar de remmen en blokken kijken
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27725
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Je kan nog eens kritisch naar de rubbers in de ophanging kijken maar zolang die nog goed zijn mooi laten zitten.
Van de schokdempers is het nieuwe ook wel af ondanks de relatief lage kilometerstand, maar ook die zou ik nog niet direct vervangen als de demping nog goed is en ze niet lekken.
Ga je ze vervangen merk je weldegelijk verschil.
Van de schokdempers is het nieuwe ook wel af ondanks de relatief lage kilometerstand, maar ook die zou ik nog niet direct vervangen als de demping nog goed is en ze niet lekken.
Ga je ze vervangen merk je weldegelijk verschil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30439
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb toendertijd bij onze C70 de veren en schokdempers rondom vervangen bij 100.000 km. Was echt een grote verbetering.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976