Ik heb al jaren een V50 D2 R-design (2011) en naar volle tevredenheid: rijdt goed niet te groot maar groot genoeg, heerlijk interieur en HP audiosysteem en lage onderhoudskosten.
Alleen helaas 2e keer dat de bak stuk is (schiet uit zn 6e versnelling). Ondanks de revisie van 100K geleden doet hij het weer. Het is niet onoverkomelijk en met 100km/h zelfs zuiniger in zn 5e versnelling, revisie is duurder dan de auto waard is, dus ook eens verder gaan kijken.
Na een proefritje met een D3 R-design met lagere km stand gevallen voor de smeuïge 5 cilinder en het wat strakkere onderstel. Ook met HP audiosysteem, echter deze is uit 2010 en heeft nog geen ingebouwde bluetooth audio(alleen telefoon). Wel USB en AUX, maar met een bluetooth kastje op de AUX haalt het geluid het bij lange na niet bij mn "oude" D2. Het klinkt wel strak, maar vooral veel minder ruimtelijk en levendig/sprankelend. Met CD's is het verschil wel minimaal. Kortom er is sprake van kwaliteitsverlies. Wellicht door de bandbreedte van het bluetooth kastje en/of het omzetten van digitaal naar analoog. Daarnaast kan je op het stuurwiel niet volgend nummer selecteren en staat er AUX in beeld en niet de titelsong van het nummer, minder erg, maar stiekem wel fijn, vooral volgend nummer selecteren.
Op de USB ingang krijg ik niks aan de praat en wat ik lees werkt dat alleen met hele oude telefoons?
Nu heb ik de oude V50 D2 ook nog voor de deur staan en vroeg ik mij af of het niet zo simpel kan zijn als gewoon de middenconsole over te zetten/wisselen? Het lijkt mij dat de AUX module van Volvo daar in gebouwd zit bij de MY2011? Of is dit te simpel gedacht?
Iemand ervaring toevallig, of hoe de kwaliteit van de audio te verbeteren?
Wisselen bluetooth audio dash (MY2012) in ouder model?
-
- 2nd Gear member
Ik loopt al sinds aanschaf van mijn V50 MY2010 met hetzelfde idee rond. Helaas heb ik het antwoord nog niet gevonden. Zal dit topic volgen en hopelijk kan iemand ons verder helpen.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
- vvmark
- 3rd Gear member
Volvo kennende zal dat wel niet werken.
Je kunt als je een aux aansluiting hebt, deze wel vervangen door zoiets. https://vparts.se/nl/bluetoothadapter-t ... MfEALw_wcB
Controle via de knoppen op het stuur heb je dan nog steeds niet, maar wel beter geluid als via zo’n Jack plug bij de aux.
Je kunt als je een aux aansluiting hebt, deze wel vervangen door zoiets. https://vparts.se/nl/bluetoothadapter-t ... MfEALw_wcB
Controle via de knoppen op het stuur heb je dan nog steeds niet, maar wel beter geluid als via zo’n Jack plug bij de aux.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
- laurens8
- 1st Gear member
Tja je zou zeggen dat die middenconsole met bluetooth audio op zichzelf werkt en verder niks anders met de rest van de systemen van doen heeft als de middenconsole zonder bluetooth audio. De waterval installatie beheerst de inkomende signalen en geeft alleen een audio signaal naar de speakers. Zou ik denken;) Helaas geen ervaring met het loshalen van de waterval en hoeveel werk het is. Wellicht moet ik het gewoon proberen.vvmark schreef: ↑17.08.2025 - 13:11 Volvo kennende zal dat wel niet werken.
Ik zat inderdaad zelf ook al te kijken naar andere externe bluetooth modules. De vraag, net zoals met deze van Vparts, is of de kwaliteit beter is dan wat ik nu heb. Uiteindelijk gaan ze allemaal via de analoge aux verbinding en vindt er dus een digitaal/analoog omzetting plaats in die bluetooth modules.
Mbt USB las ik dat dit werkt t/m iphone 5? Wellicht gewoon een oude iphone gebruiken voor spotify?
V50 D2 R-Design 2011 Volvo tune
V50 D3 R-Design 2010 Volvo tune
18' Atreus
18' Atreus
- laurens8
- 1st Gear member
Het schijnt inderdaad niet zo 1,2,3 te gaan als de waterval fysiek overzetten en klaar helaas. Zoveel zelfs dat ik daar geen zin in had.
ECHTER, inmiddels wel USB audio (via Iphone 12 Pro) aan de praat gekregen en WÁT EEN VERSCHIL in geluid!!! Bizar dat het geluid via USB ZOveel beter is dan via bluetooth over aux... Het geluid was heus wel strak, maar is nu zoveel helderder met meer gelaagdheid en diepte. Alsof hij van mono naar stereo of zelfs surround is gegaan! Daarnaast werken de knoppen op het stuur nu wel en zie je de artiest+titelsong in je scherm! Voor mij geen enkel probleem om het kabeltje even weg te werken en erin te drukken voor het rijden. Ik hang hem nu toch ook al meestal aan de lader (nog geen draadloze houder).
Bijna overal las ik dat USB-audio niet zou werken met een moderne Iphone, je nog een oude (tot 6?) iphone moest hebben, etc (hij pakte hem eerst ook niet bij mij). Echter allemaal onzin! Je moet alleen Apple music downloaden (en even een abbo nemen) en een nummertje DOWNLOADEN. Daarna heeft je iphone een nummer in een ipod indeling erop staan en wordt hij zodoende wel herkend als Ipod (wellicht werkt het ook gewoon als je zelf een losse mp3 op je iphone zet). Daarna kun je je abbo meteen weer opzeggen en lekker muziek afspelen via bv Spotify of Youtube, etc.
Mensen die nog blijven werken met bluetoothadapter over aux weten echt niet wat ze missen! Ik zou zeggen, probeer het!
Waar het grote verschil in geluidskwaliteit in zit? Ik weet niet zeker of audio via USB digitaal of analoog gaat, kan allebei namelijk (koptelefoon gaat tenslotte ook analoog via de lightning adapter of usb-c ), maar ik gok digitaal.
Ik vermoed dat de lagere kwaliteit geluid vooral komt door de bluetooth adapter (Marmitek BoomBoom 80 BT5.0). Sowieso heeft bluetooth tov USB een veel lagere bandbreedte en stuurt dus een gecomprimeerd (beperkter) audiosignaal. Daarnaast de omzetting (DAC) van het Digitale (bluetooth) signaal naar Analoog (aux) in die adapter (voor 40,- kan dat natuurlijk ook niet top zijn). Voor mensen die thuis ook een high-end audiosysteem hebben, weten hoe veel een basic tov een goede DAC (chipset) doet. En/of blijkbaar zit er een veel betere DAC in het Volvo High Performance Audio systeem. Volvo werkte vroeger ook altijd met Dolby Pro Logic, dus zou me niks verbazen. Wellicht dat met een duurdere bluetooth 5.3 adapter met AptX HD codec (Android) oid dat het verschil kleiner is (Iphone heeft alleen AAC of de basis SBC (Standard Bluetooth Codec)). Maar je blijft zitten met een heel basic DAC in zo'n adapter. Die betere DAC kun je er ook wel weer los tussen zetten als je een bluetooth adapter met digitale uitgang koopt, maar dan kun je beter gewoon een Mr12Volt inbouwen voor 200,-, welke volgens mij ook gebruikmaakt van de interne Volvo DAC ivm de glasvezel integratie (dus digitaal signaal).
Desalniettemin ben ik ook heel blij met stuurbediening die nu gewoon werkt, dus blijf ik voor nu lekker aan de USB-kabel voor audio.
Ik dacht ik deel het even. Hopelijk maak ik er meer mensen blij mee
ECHTER, inmiddels wel USB audio (via Iphone 12 Pro) aan de praat gekregen en WÁT EEN VERSCHIL in geluid!!! Bizar dat het geluid via USB ZOveel beter is dan via bluetooth over aux... Het geluid was heus wel strak, maar is nu zoveel helderder met meer gelaagdheid en diepte. Alsof hij van mono naar stereo of zelfs surround is gegaan! Daarnaast werken de knoppen op het stuur nu wel en zie je de artiest+titelsong in je scherm! Voor mij geen enkel probleem om het kabeltje even weg te werken en erin te drukken voor het rijden. Ik hang hem nu toch ook al meestal aan de lader (nog geen draadloze houder).
Bijna overal las ik dat USB-audio niet zou werken met een moderne Iphone, je nog een oude (tot 6?) iphone moest hebben, etc (hij pakte hem eerst ook niet bij mij). Echter allemaal onzin! Je moet alleen Apple music downloaden (en even een abbo nemen) en een nummertje DOWNLOADEN. Daarna heeft je iphone een nummer in een ipod indeling erop staan en wordt hij zodoende wel herkend als Ipod (wellicht werkt het ook gewoon als je zelf een losse mp3 op je iphone zet). Daarna kun je je abbo meteen weer opzeggen en lekker muziek afspelen via bv Spotify of Youtube, etc.
Mensen die nog blijven werken met bluetoothadapter over aux weten echt niet wat ze missen! Ik zou zeggen, probeer het!
Waar het grote verschil in geluidskwaliteit in zit? Ik weet niet zeker of audio via USB digitaal of analoog gaat, kan allebei namelijk (koptelefoon gaat tenslotte ook analoog via de lightning adapter of usb-c ), maar ik gok digitaal.
Ik vermoed dat de lagere kwaliteit geluid vooral komt door de bluetooth adapter (Marmitek BoomBoom 80 BT5.0). Sowieso heeft bluetooth tov USB een veel lagere bandbreedte en stuurt dus een gecomprimeerd (beperkter) audiosignaal. Daarnaast de omzetting (DAC) van het Digitale (bluetooth) signaal naar Analoog (aux) in die adapter (voor 40,- kan dat natuurlijk ook niet top zijn). Voor mensen die thuis ook een high-end audiosysteem hebben, weten hoe veel een basic tov een goede DAC (chipset) doet. En/of blijkbaar zit er een veel betere DAC in het Volvo High Performance Audio systeem. Volvo werkte vroeger ook altijd met Dolby Pro Logic, dus zou me niks verbazen. Wellicht dat met een duurdere bluetooth 5.3 adapter met AptX HD codec (Android) oid dat het verschil kleiner is (Iphone heeft alleen AAC of de basis SBC (Standard Bluetooth Codec)). Maar je blijft zitten met een heel basic DAC in zo'n adapter. Die betere DAC kun je er ook wel weer los tussen zetten als je een bluetooth adapter met digitale uitgang koopt, maar dan kun je beter gewoon een Mr12Volt inbouwen voor 200,-, welke volgens mij ook gebruikmaakt van de interne Volvo DAC ivm de glasvezel integratie (dus digitaal signaal).
Desalniettemin ben ik ook heel blij met stuurbediening die nu gewoon werkt, dus blijf ik voor nu lekker aan de USB-kabel voor audio.
Ik dacht ik deel het even. Hopelijk maak ik er meer mensen blij mee

18' Atreus
18' Atreus
-
- 2nd Gear member
Dus als ik het goed begrijp heb je nu een lightning kabel naar USB gedaan en als de bestanden aanwezig zijn op je iPhone gaat het afspelen wel goed? Lijkt wel digitaal te gaan, immers de nummerinfo zie je ook. En gewoon Spotify via de iPhone naar USB wil dus niet, begrijp ik?
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
C30 T5 aut. 2007
- vvmark
- 3rd Gear member
Mooi dat dit werkt.
Ben wel benieuwd wat voor een bluetooth kastje je op de aux had.
Met de aux to ad2p van volvotech (nu swedesolutions) was het gewoon goed geluid via bluetooth.
Via de usb/ipod aansluiting in de v50 kon ik ook spotify bedienen (op de ipod touch) via het stuur.
Ben wel benieuwd wat voor een bluetooth kastje je op de aux had.
Met de aux to ad2p van volvotech (nu swedesolutions) was het gewoon goed geluid via bluetooth.
Via de usb/ipod aansluiting in de v50 kon ik ook spotify bedienen (op de ipod touch) via het stuur.
- laurens8
- 1st Gear member
Yes USB-Lightning kabel in een Iphone 12 Pro.Tien schreef: ↑24.08.2025 - 12:07 Dus als ik het goed begrijp heb je nu een lightning kabel naar USB gedaan en als de bestanden aanwezig zijn op je iPhone gaat het afspelen wel goed? Lijkt wel digitaal te gaan, immers de nummerinfo zie je ook. En gewoon Spotify via de iPhone naar USB wil dus niet, begrijp ik?
Hij herkent hem als ipod, maar je kunt ook Spotify(youtube etc) openen en aanzetten, dat speelt dan ook via de USB. Kortom Spotify over USB werkt ook.
18' Atreus
18' Atreus
- laurens8
- 1st Gear member
Had ik hierboven al getypt, maar is een Marmitek BoomBoom 80. Deze is 40,- in de winkel en heeft bluetooth 5.0 (Dus al de hogere kwaliteit chip). Echter volgens mij ondersteund hij alleen SBC codec, wat de meesten doen.
Zoals gezegd dus wel strak klinkende audio (prima speakers natuurlijk), maar het klinkt vooral veel vlakker en minder dynamisch/ruimtelijk dan als je via USB afspeelt. Dat zit echt in de lagere bandbreedte van bluetooth vermoed ik, waardoor audiogegevens die dus veel beperkter zijn en je dus veel details mist. Gek genoeg klinkt ons 2011 model V50 met origineel ingebouwd bluetooth audio wel nagenoeg net zo goed als USB. Wellicht zit er ergens in het aux circuit ook aan beperking?
18' Atreus
18' Atreus
- vvmark
- 3rd Gear member
Bij die marmitek gebruik je zo te zien nog steeds de 3,5 mm jackplug om geluid van bluetooth over te brengen naar de aux aansluiting.
Bij die adapter van swedesolutions komt de Bluetooth adapter i.p.v. de aux aansluiting. Wellicht dat daar dan het verschil in ziy
Bij die adapter van swedesolutions komt de Bluetooth adapter i.p.v. de aux aansluiting. Wellicht dat daar dan het verschil in ziy