Nieuwe Volvo C70 rijder (T5 Geartronic, 2006, Summum)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 25.10.2023 - 07:57
Rammel opgelost…. Geen idee, maar vanmiddag even met het dak open gereden (lekker hoor! En geen gerammel) en meteen even gekeken of ik het gerammel kon vinden met het dak in de “service” stand omdat nu vast stond dat het uit het dak kwam. Niets gevonden, dak dicht en sindsdien geen rammel meer! Vaag…
Volvo C70 II T5 Geartronic, 2006, Summum
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 25.10.2023 - 07:57
Als sinds ik mijn Volvo C70 2006 heb (sinds november 2023) heb ik regelmatig het probleem dat ik tijdens het rijden de melding "STOP AUTO, DAK KAN BESCHADIGEN" krijg.

Sindsdien al veel aan laten doen om de boel proberen te repareren, maar helaas. Tot nu toe de lijst:

Dit wist de vorige eigenaar (of eigenaren en handelaren!) dus *)(!&#)(* waarschijnlijk ook al dat dit een hopeloze zaak was!!! Ze hebben er zelfs een tie-wrap doorheen gejast zodat je de zekering makkelijk kan verwijderen...
Conclusie... dak was rot, is rot en blijft rot, heeft mij teveel geld gekost en als ik cabrio wil rijden druk ik de zekering er wel weer in... Inruilen is geen optie want hij levert niks meer op alhoewel hij nog jaren mee kan.

Sindsdien al veel aan laten doen om de boel proberen te repareren, maar helaas. Tot nu toe de lijst:
- Sensoren reinigen
- Alle kabels doormeten
- Dak calibreren
- Dak computer vernieuwd (CRM module)
- Klein onderhoud zoals rubbertjes, moertjes en touwtjes nalopen en reparatie/modificatie waar nodig

Dit wist de vorige eigenaar (of eigenaren en handelaren!) dus *)(!&#)(* waarschijnlijk ook al dat dit een hopeloze zaak was!!! Ze hebben er zelfs een tie-wrap doorheen gejast zodat je de zekering makkelijk kan verwijderen...
Conclusie... dak was rot, is rot en blijft rot, heeft mij teveel geld gekost en als ik cabrio wil rijden druk ik de zekering er wel weer in... Inruilen is geen optie want hij levert niks meer op alhoewel hij nog jaren mee kan.
Volvo C70 II T5 Geartronic, 2006, Summum
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Welke storingscode(s) krijg je als je de auto uitleest met Vida? Aan de hand van de storingscode(s) moet er wellicht achter te komen zijn wat de werkelijke oorzaak is van deze melding.
Lees ook dit eens: viewtopic.php?t=91955
Lees ook dit eens: viewtopic.php?t=91955
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 25.10.2023 - 07:57
Nee dat is het hele vervelende. Hij schrijft geen foutmeldingen weg, dus geen idee welke sensor een fout geeft.
Ook de hoofdverdachten zijn bekeken zoals de kabels in de kofferbak waar deze scharniert, maar geen breukjes o.i.d. te vinden.
Die piep komt tijdens het rijden gewoon op en verdwijnt ook zomaar weer, soms binnen 1 seconde, soms pas na een half uur... soms weken niet, soms dagen achter elkaar. Heel vaag in ieder geval.
Ook de hoofdverdachten zijn bekeken zoals de kabels in de kofferbak waar deze scharniert, maar geen breukjes o.i.d. te vinden.
Die piep komt tijdens het rijden gewoon op en verdwijnt ook zomaar weer, soms binnen 1 seconde, soms pas na een half uur... soms weken niet, soms dagen achter elkaar. Heel vaag in ieder geval.
Volvo C70 II T5 Geartronic, 2006, Summum
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Meest waarschijnlijke is een hydraulische cilinder die lekt, inwendig of uitwendig, degene die ook verantwoordelijk is voor de vergrendeling.
Eigenlijk moet je kijken met Vida, op het moment van de melding, welke hall sensor er van "actief" naar "passief" is gegaan.
Eigenlijk moet je kijken met Vida, op het moment van de melding, welke hall sensor er van "actief" naar "passief" is gegaan.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Het lijkt er op dat de auto denkt dat het dak niet volledig dicht is, terwijl je aan het rijden bent. Rijden met een dak dat niet helemaal dicht (of open) is kan inderdaad schade aan het dak opleveren.
Zoals The Mechanic zegt zou je, als de melding actief is, moeten kijken wat de stand van de cilinders / uitlezing hall sensors is. Bij een gesloten dak moeten de cilinders of helemaal uit of helemaal in zijn en dat wordt door de hall sensoren gecheckt. Er moet dus dan een hall sensor zijn die aangeeft dat een bepaalde cilinder niet volledig in of uit staat. Kan zijn door lekkage van de cilinder, maar ook bijvoorbeeld een kritische afstelling van de hall sensor of toch een kabelbreuk die af en toe het signaal van de hall sensor onderbreekt.
ik snap wel dat je er een beetje klaar mee bent als je al veel tijd en geld erin gestoken hebt, zonder resultaat. Zekering eruit is dan een werkbare oplossing.
Als je met het dak open rijdt, dan nooit deze melding?
Zoals The Mechanic zegt zou je, als de melding actief is, moeten kijken wat de stand van de cilinders / uitlezing hall sensors is. Bij een gesloten dak moeten de cilinders of helemaal uit of helemaal in zijn en dat wordt door de hall sensoren gecheckt. Er moet dus dan een hall sensor zijn die aangeeft dat een bepaalde cilinder niet volledig in of uit staat. Kan zijn door lekkage van de cilinder, maar ook bijvoorbeeld een kritische afstelling van de hall sensor of toch een kabelbreuk die af en toe het signaal van de hall sensor onderbreekt.
ik snap wel dat je er een beetje klaar mee bent als je al veel tijd en geld erin gestoken hebt, zonder resultaat. Zekering eruit is dan een werkbare oplossing.
Als je met het dak open rijdt, dan nooit deze melding?
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 25.10.2023 - 07:57
Met dak open is de auto foutloos.
Wat ik begrepen heb van mijn volvo specialist is dat zodra de melding er is de volledige CRM uitviel. Vandaar dat de CRM is vervangen, maar dat hielp niet. Laatst zelf ook vida er aan gehangen tijdens de melding, maar toen stond de helft van de modules in het rood alsof de halve defect was (was niet zo).
Bij geen melding lijkt alles te doen zoals het hoort.
Mijn specialist is in ieder geval einde raad
Wat ik begrepen heb van mijn volvo specialist is dat zodra de melding er is de volledige CRM uitviel. Vandaar dat de CRM is vervangen, maar dat hielp niet. Laatst zelf ook vida er aan gehangen tijdens de melding, maar toen stond de helft van de modules in het rood alsof de halve defect was (was niet zo).
Bij geen melding lijkt alles te doen zoals het hoort.
Mijn specialist is in ieder geval einde raad
Volvo C70 II T5 Geartronic, 2006, Summum