Ervaringen met en wijsheden rondom bandenspanning XC60

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3277
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Mijn XC60T6 van MY24 heeft als zomerbanden de standaard gemonteerde Michelin Primacy 4(vol) banden die inmiddels een kleine 20.000 km gelopen hebben. Deze banden sturen prima, maar zeker van de achterbanden klinkt vrij veel geluid door in de auto. Een ‘ruisend’ geluid wat qua frequentie varieert met het soort asfalt.

Volgen de sticker moet de bandenspanning tussen de 2.3 (licht beladen) en 2.7 (zwaar beladen) zijn. Ik hield als compromis 2.5 aan omdat we er vrijwel altijd met z’n tweeën in rijden zonder veel extra gewicht in de vorm van bagage aan boord.

Nu ben ik met mijn geluidservaring bij de bandenboer hier in de buurt geweest en die stelt vast dat de banden langs de buitenrand licht ge-cupt zijn en zegt dat dat het gevolg is van te lage bandenspanning waardoor de banden in rechtuit-verkeer niet goed op de profielen in langsrichting rollen maar op de dwars-geprofileerde vlakken aan de zijkant van het loopvlak, en die zijvlakken zijn voor het bochtenwerk en niet voor het rechtuit rijden. En het mede rijden op die zijvlakken geeft het geluid zegt hij. Hij vindt dat het advies van Volvo daarom niet goed is en dat de bandenspanning van deze vrij brede banden op een dergelijke zware auto op 2.9 bar zouden moeten staan en dat de banden dan op het centrale deel van het loopvlak rollen en daarmee veel stiller zouden zijn (bij mijn banden is het kwaad al -een beetje- gezaaid).
Harder opgepompte banden geven dan uiteraard wel minder veercomfort, maar zijn verhaal over geluid en het ontstaan van cupping klinkt niet onlogisch.

Wat hanteren jullie voor bandenspanning op de XC60 en wat vinden jullie van het verhaal van deze bandenman?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
VolvoMan1962
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 10.05.2025 - 16:01

Verhaal klopt wel.
Cuppen is ook het gevolg van remmen van deze zware wagen. En het afremmen op de achterwielen tijdens drive in “B” modus.

Ik heb altijd last van cuppen in elke wagen, rem erg laat en sportiever insturen.
Zelfs op de motor zie ik dat terug.

Mijn bandendruk 2,5 rondom. Zelfs met sleurhut erachter. Werkt prima en geen overmatige scheve banden slijtage of warmte ontwikkeling.
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Heb ook de Michelin primacy 4 banden en laatst bij de dealer een kleine beurt laten doen en zag dat de monteur mijn banden op 2,6 bar op pompte .
hij vertelde dat je er gerust 0,3 bar bij mag tellen bij de opgegeven waardes
30.000 km nu mee gereden en ook nergens last van .
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6927
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hier een XC90 T8 en al 170K rondom op 3.0 bar (op advies van de dealer, net als bij mijn D6 hiervoor). 2.9 als advies van de bandenboer lijkt mij dan ook zeer aan te raden voor een zware plug-in. Geen last met cuppen met de zomerbanden, had dat wel met de Michelin Cross Climate's achter maar dat ligt volgens de bandenboeren vooral aan het type profiel van die band. Dus ook merk/type band kan van invloed zijn op wel/niet cuppen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

Met mijn 21” velgen/banden onder mijn xc60 T8 hou ik de economy waardes aan (ik geloof dat dit 2.7 bar is).
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023) Polestar Engineered Optimisation (2024)
David_O
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Ik rijd met 21 inch onder mijn 2021 (MY 22) T6 ook op 2.7 bar rondom.
marsman
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik rij met 2.5 rondom voor normaal gebruik, 2.8 bij zware belading / caravan. Ik heb ook de Michelinbanden en ook mijn banden zijn een beetje aan het cuppen. Ik vind 2.8 bij normaal gebruik echter te hard. Daarom heb ik ze iets zachter staan.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3277
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dank allemaal voor jullie feedback! Sinds mijn eerdere bericht heb ik alvast wat geëxperimenteerd met verschillende bandenspanning en zojuist ca 100 km gereden met 2.7 voor en 2.8 achter. Ik heb wel de indruk dat het rijgeluid achter wat is afgenomen.

Misschien komt het door de luchtvering maar ik ervaar totaal niet waar ik bang voor was, namelijk dat het stuiterig rijdt met de hogere spanning. Misschien dat ik de voorbanden zo laat , want dan voelt goed aan maar ik zal achter ook een tijdje op 2.9 en 3.0 gaan rijden, kijken hoe dat is.

Bijkomend effect van de hogere spanning (denk ik) : ineens was mijn echte elektrische range 83 km, dat was bij mijn nog niet eerder vertoond (zo in de zomer meestal 74 a 75)

Nogmaals dank!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6927
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo adviseert om rondom dezelfde bandenspanning te hanteren, dus niet achter harder dan voor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3277
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Gouwe schreef: 24.08.2025 - 17:02 Volvo adviseert om rondom dezelfde bandenspanning te hanteren, dus niet achter harder dan voor.
Okay…..dat wist ik niet.Waarom zou dat zijn?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6927
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat ze op basis van uitvoerige rijtesten geconcludeerd hebben dat dat het beste weggedrag oplevert? Kan zo anders niets bedenken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30481
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wij rijden met de XC40 ook altijd met de aanbevolen bandenspanning, is de eco waarde.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2444
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

mga1600 schreef: 24.08.2025 - 16:36 Dank allemaal voor jullie feedback! Sinds mijn eerdere bericht heb ik alvast wat geëxperimenteerd met verschillende bandenspanning en zojuist ca 100 km gereden met 2.7 voor en 2.8 achter. Ik heb wel de indruk dat het rijgeluid achter wat is afgenomen.

Misschien komt het door de luchtvering maar ik ervaar totaal niet waar ik bang voor was, namelijk dat het stuiterig rijdt met de hogere spanning. Misschien dat ik de voorbanden zo laat , want dan voelt goed aan maar ik zal achter ook een tijdje op 2.9 en 3.0 gaan rijden, kijken hoe dat is.

Bijkomend effect van de hogere spanning (denk ik) : ineens was mijn echte elektrische range 83 km, dat was bij mijn nog niet eerder vertoond (zo in de zomer meestal 74 a 75)

Nogmaals dank!
Meer range bij hogere bandenspanning is toch logisch? Voor elke voertuig met met lucht- of gasgevulde banden (uitzonderingen en extremen daargelaten) geldt dat de rolweerstand afneemt als de druk in de band hoger is en daarmee gaat het verbruik (of de te leveren inspanning voor voortstuwing) omlaag.
Voor grip is dat andersom, lagere bandenspanning geeft meer grip.
De wegligging (zeg maar de combinatie van beiden) veranderd dus ook door aanpassingen in bandenspanning.
Rij je met te veel verschil in bandenspanning tussen voor en achter (waarbij de bandenmaat bij b.v. een breedset met achter bredere velgen/banden dan voor een rol speelt) heb je voor dus een andere wegligging dan achter. Dat kan een heel anders reagerend voertuig opleveren (zeker in grenssituaties), daar zal b.v. ook een gemiddelde stabiliteitssysteem wel eens moeite mee kunnen hebben.

Voor wat betreft cuppen, dat treed vooral op bij blokprofiel, lengteprofiel (in de rolrichting) is daar minder gevoelig voor. Dat klopt dus met wat de bandenboer zegt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11756
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Jers3n schreef: 24.08.2025 - 19:09 Voor wat betreft cuppen, dat treed vooral op bij blokprofiel, lengteprofiel (in de rolrichting) is daar minder gevoelig voor. Dat klopt dus met wat de bandenboer zegt.
Kun je dat vertalen naar normaal Nederlands? :-)
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2444
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Een band of profieldeel van een band met meer groeven in de lengte cq. in draairichting heeft minder (snel) last van cuppen dan een band/het deel met meer dwars groeven (waarbij profiel meer ‘blokkerig’ is).
Cuppen (ook wel zaagtand-slijtage genoemd) is ook te voelen, als je met hand over band gaat/voelt in rij- of draairichting voel je dat de profielblokjes per stuk heel iets af- of oplopen (afhankelijk in welke richting je voelt). Het ene blokje sluit dus qua hoogte net niet meer mooi aan op het volgende blokje, dat veroorzaakt het extra afrolgeluid.
Cuppen treed in de regel ook sneller op bij niet aangedreven wielen. Maar ook de ene auto is er gevoeliger voor dan de andere en dat geldt ook voor de verschillende type/modellen banden, en dus ook de bandenspanning.
Regelmatig voor en achter wisselen kan cuppen voorkomen/beperken.

Overigens heeft bandenspanning m.i. geen invloed op het veercomfort van een auto, hooguit op de demping en dan zal dat bij korte oneffenheden zijn. Maar ik vraag me af of de gemiddelde bestuurder een verschil van 0,3 bar merkt bij een toch best wel zware Volvo/T6.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3277
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

arnoud schreef: 24.08.2025 - 21:54
Jers3n schreef: 24.08.2025 - 19:09 Voor wat betreft cuppen, dat treed vooral op bij blokprofiel, lengteprofiel (in de rolrichting) is daar minder gevoelig voor. Dat klopt dus met wat de bandenboer zegt.
Kun je dat vertalen naar normaal Nederlands? :-)
Ik denk dat ik wel wat Jers3n bedoelt, het klopt met wat de bandenman zei. Deze Michelin banden hebben een vrij glad middendeel met maar een paar groeven in langsrichting. Daarop moet de auto rollen bij recht uitrijden. Aan de randen van het loopvlak zit een aan totaal ander profiel (dwarse groeven, dus blokjes) wat dient voor grip in de bochten.

Wat mijn bandenboer me vertelde is dat de banden bij de door volvo voorgeschreven bandenspanning niet op het middenstuk lopen maar door ‘puilen’ ook op de randen van het loopvlak.
Die diepe profielen aan de rand veroorzaken rijgeluid en geven weerstand en vervormen daardoor tijdens het rijden en slijten daardoor niet rond af maar als een zaagtand (overdreven natuurlijk) en dat veroorzaakt dan weer ‘onrust’ en zo verstrekt het verschijnsel zichzelf. De remedie: harder oppompen dan voorgeschreven om het te vermijden.

De bandenboer is dus van mening dat in ieder geval specifiek deze Michelin types harder moeten worden opgepompt dan de door Volvo genoemde max.waarde van 2.7 bar omdat ze ook bij die spanning nog niet volledig op het midden van het loopvlak lopen .Hetzelfde ziet hij ook bij andere zware auto’s met relatief grote wielen.
Het kan goed zijn dat andere bandentypes prima bij de opgegeven waardes gedijen.

Edit: ik zag bij het plaatsen van het bovenstaande dat er al op gereageerd was ….
XC60 T6 Ultimate Dark my24
marsman
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Jers3n schreef: 24.08.2025 - 23:23 Overigens heeft bandenspanning m.i. geen invloed op het veercomfort van een auto, hooguit op de demping en dan zal dat bij korte oneffenheden zijn. Maar ik vraag me af of de gemiddelde bestuurder een verschil van 0,3 bar merkt bij een toch best wel zware Volvo/T6.
Dat klopt wel, want ik vind met name op drempels en korte oneffenheden dat een hogere bandenspanning niet fijn is. Met 2.5 rondom voel je dat gewoon minder. Ik heb trouwens geen luchtvering maar normale veren en rij met 20 inch. Winterbandenset is een 19 inch, dat is ook een stukje comfortabeler. Het geeft allemaal wel een merkbaar verschil.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4226
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Klopt, ook hier op korte oneffenheden vooral verschil merkbaar tussen verschillende bandenspanningen.

Nu probeer ik sowieso om verlaagde/verhoogde putdeksels en gaten te rijden maar aansluitingen steen op asfalt bij op- of afrijden van drempels zijn niet te vermijden...:)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
David_O
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Andere vraag, wel i.r.t. de bandenspanning: hoe lang doen jullie met een set banden? Mijn 21 inch Michelins zien er met 47k km (i.m.o.) nog prima uit en dat is de eerste set banden.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2444
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

David_O schreef: 26.08.2025 - 22:05 Andere vraag, wel i.r.t. de bandenspanning: hoe lang doen jullie met een set banden? Mijn 21 inch Michelins zien er met 47k km (i.m.o.) nog prima uit en dat is de eerste set banden.
dat is een erg moeilijk te beantwoorden vraag of vergelijk.
Voor die vergelijking zijn er nogal wat variabelen van toepassing. Naast het type band, merk band, type auto en motorisering, etc speelt ook rijstijl, bandenspanning, gebruik auto (vooral lange ritten of juist korte ritten, bijna lege auto of vaker met belading), regelmatig voor en achter wissel, etc., daarin een rol. Wat een ander aan Km haalt is hooguit een grove indicatie.

Zo heb ik met de MY07 XC70 D5 AWD ruim 100K km met een set nieuwe Michelin Latitude Tour HP banden gedaan (en die waren toen nog niet op, maar auto ingeruild). Met de MY15 V70 T5 met nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden had ik dat nooit gehaald met een nagenoeg vergelijkbare rijstijl. Heb er bij de V70 aan moeten wennen dat 254 Pk op alleen de voorwielen behoorlijk snel spint (zeker op niet droog wegdek). Maar dus een haal andere auto, heb ca. 30K km mee deze set gereden (tot inruil) maar ik geloof niet dat ik daar de 50K km mee gehaald had.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”