Chiptuning

Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

sunnyfunny schreef: 06.08.2025 - 16:17 Interessant, RICA tuning voor een T6 met 340 pk geeft een flinke toename naar 442 pk en van 590 nm naar 715 nm. De winst komt zo te zien volledig uit de ICE, is een elektromotor niet ook op te voeren?
Zou deze ECU verandering gevolgen hebben voor OTA updates? Ik heb het RICA gevraagd, maar nog geen antwoord.
Maar dan gaat het nog steeds om de "oude" T6 toch? Op de site staat alleen de oude T6/T8 en de nieuwe T8 als "tune-baar".
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Met de nieuwe T6 zou ik over een week of 4 terecht moeten kunnen gaven ze aan…… Met een nieuwe ECU zal er tussen T6 en T8 geen verschil zijn denk ik.
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
sunnyfunny
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 16.10.2022 - 22:53

Ik kan op de website ook de Volvo V90/V90CC T6 recharge/twin engine selecteren.(340pk versie)
Dus t/m model jaar 2022. Daarna kwam de extended range met andere turbo’s.
V60 zou dus denk ik ook moeten kunnen lijkt mij. Maar ik heb een V90
V90 T6 Recharge Aaos. (met "luchtwokkels")
ex : Citroen C5 Tourer HDI200 exclusive (bollen dus, geen wokkels)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er bestaat helemaal geen V90CC Recharge maar Rica kan hem tunen..,
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Vorige week heeft mijn T6 2 dagen bij Rica gestaan, helaas (nog) zonder resultaten. De ECU die ze hadden gekocht kregen ze niet werkend in mijn V60. Ze hebben nu een andere besteld die waarschijnlijk volgende week binnen is, dan gaan we een nieuwe poging wagen.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Morzail
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01.08.2025 - 16:46
Locatie: Rijswijk

kistigun schreef: 13.08.2025 - 18:28 Vorige week heeft mijn T6 2 dagen bij Rica gestaan, helaas (nog) zonder resultaten. De ECU die ze hadden gekocht kregen ze niet werkend in mijn V60. Ze hebben nu een andere besteld die waarschijnlijk volgende week binnen is, dan gaan we een nieuwe poging wagen.
Ik had contact gehad met ze voor een afspraak, en ze vertelde me inderdaad dat de ECU op een andere T6 niet werkte, hoop volgende week meer te horen.
Weet je toevallig of die ECU makkelijk is uit te wisselen (wanneer je voor een onderhoudsbeurt naar de Volvo gaat)?
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1568
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik denk dat ik maar eens bij mijn Saab tuner Dion ga kijken wat hij met mijn T5 kan doen. Hij geeft aan dat het kan. De huidige afstelling bij 100 km/h is mij te laag qua toeren. Zal voor milieu goed zijn, maar voor de motor?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Morzail schreef: 14.08.2025 - 17:10
kistigun schreef: 13.08.2025 - 18:28 Vorige week heeft mijn T6 2 dagen bij Rica gestaan, helaas (nog) zonder resultaten. De ECU die ze hadden gekocht kregen ze niet werkend in mijn V60. Ze hebben nu een andere besteld die waarschijnlijk volgende week binnen is, dan gaan we een nieuwe poging wagen.
Ik had contact gehad met ze voor een afspraak, en ze vertelde me inderdaad dat de ECU op een andere T6 niet werkte, hoop volgende week meer te horen.
Weet je toevallig of die ECU makkelijk is uit te wisselen (wanneer je voor een onderhoudsbeurt naar de Volvo gaat)?
Nog niet zelf gedaan maar vond dit: https://hd.rica.nl/wp-content/uploads/2 ... oval-1.pdf

Dus lijkt me niet echt moeilijk
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

En zoiets is niet te zien in de logging? Want dan is het wel interessant om even terug te zetten alvorens je naar de dealer moet :)
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

kistigun schreef: 14.08.2025 - 19:31
Morzail schreef: 14.08.2025 - 17:10
kistigun schreef: 13.08.2025 - 18:28 Vorige week heeft mijn T6 2 dagen bij Rica gestaan, helaas (nog) zonder resultaten. De ECU die ze hadden gekocht kregen ze niet werkend in mijn V60. Ze hebben nu een andere besteld die waarschijnlijk volgende week binnen is, dan gaan we een nieuwe poging wagen.
Ik had contact gehad met ze voor een afspraak, en ze vertelde me inderdaad dat de ECU op een andere T6 niet werkte, hoop volgende week meer te horen.
Weet je toevallig of die ECU makkelijk is uit te wisselen (wanneer je voor een onderhoudsbeurt naar de Volvo gaat)?
Nog niet zelf gedaan maar vond dit: https://hd.rica.nl/wp-content/uploads/2 ... oval-1.pdf

Dus lijkt me niet echt moeilijk
Vandaag weer bij Rica geweest, deze keer met meer succes. ECU was al voorbereid dus ze hadden nog een 2 uur nodig voordat ik een proefrit kon maken. Bij de eerste keer optrekken had ik direct een dikke glimlach op mijn gezicht. Het was goed te merken dat er flink wat meer vermogen beschikbaar was en ook de gaspedaal respons is stukken beter. Daarna nog even staan babbelen met Roel van Rica en nog een korte uitleg gehad waar de ECU verstopt zit en hoe je hem moet omwisselen. Deze zit dus inderdaad bij het linker voorwiel en niet direct achter het voorscherm zoals in de handleiding stond die ik eerder deelde. Ik krijg als het goed is hem ook nog digitaal aangeleverd maar het omwisselen stelt niet veel voor. Na het afrekenen ben ik wat verder gaan testen op de snelweg in performance mode en hybride mode. In beide is het een genot om in te rijden, vond wel het verschil wat groter geworden(in hybride mode voelt hij wat tammer aan). Voor de gein ook nog een 0-100 km/h test gedaan met de flitsmeiser app(weet niet hoe betrouwbaar de is), deze klokte af op 4,99 seconde. Ik ga zo meteen nog de polestar maping voor de bak configureren via Orbit, kijken wat dat nog een grote glimlach oplevert. Op het eerste gezicht ben ik in ieder geval zeer tevreden met de tuning!
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Morzail
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 01.08.2025 - 16:46
Locatie: Rijswijk

kistigun schreef: 20.08.2025 - 16:58
kistigun schreef: 14.08.2025 - 19:31
Morzail schreef: 14.08.2025 - 17:10 Ik had contact gehad met ze voor een afspraak, en ze vertelde me inderdaad dat de ECU op een andere T6 niet werkte, hoop volgende week meer te horen.
Weet je toevallig of die ECU makkelijk is uit te wisselen (wanneer je voor een onderhoudsbeurt naar de Volvo gaat)?
Nog niet zelf gedaan maar vond dit: https://hd.rica.nl/wp-content/uploads/2 ... oval-1.pdf

Dus lijkt me niet echt moeilijk
Vandaag weer bij Rica geweest, deze keer met meer succes. ECU was al voorbereid dus ze hadden nog een 2 uur nodig voordat ik een proefrit kon maken. Bij de eerste keer optrekken had ik direct een dikke glimlach op mijn gezicht. Het was goed te merken dat er flink wat meer vermogen beschikbaar was en ook de gaspedaal respons is stukken beter. Daarna nog even staan babbelen met Roel van Rica en nog een korte uitleg gehad waar de ECU verstopt zit en hoe je hem moet omwisselen. Deze zit dus inderdaad bij het linker voorwiel en niet direct achter het voorscherm zoals in de handleiding stond die ik eerder deelde. Ik krijg als het goed is hem ook nog digitaal aangeleverd maar het omwisselen stelt niet veel voor. Na het afrekenen ben ik wat verder gaan testen op de snelweg in performance mode en hybride mode. In beide is het een genot om in te rijden, vond wel het verschil wat groter geworden(in hybride mode voelt hij wat tammer aan). Voor de gein ook nog een 0-100 km/h test gedaan met de flitsmeiser app(weet niet hoe betrouwbaar de is), deze klokte af op 4,99 seconde. Ik ga zo meteen nog de polestar maping voor de bak configureren via Orbit, kijken wat dat nog een grote glimlach oplevert. Op het eerste gezicht ben ik in ieder geval zeer tevreden met de tuning!
Gaaf dat het nu wel gelukt is.
Zit die "Polestar maping"op die nieuwe ECU, of had jij die er al standaard bij staan?
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Morzail schreef: 20.08.2025 - 18:13
kistigun schreef: 20.08.2025 - 16:58
kistigun schreef: 14.08.2025 - 19:31 Nog niet zelf gedaan maar vond dit: https://hd.rica.nl/wp-content/uploads/2 ... oval-1.pdf

Dus lijkt me niet echt moeilijk
Vandaag weer bij Rica geweest, deze keer met meer succes. ECU was al voorbereid dus ze hadden nog een 2 uur nodig voordat ik een proefrit kon maken. Bij de eerste keer optrekken had ik direct een dikke glimlach op mijn gezicht. Het was goed te merken dat er flink wat meer vermogen beschikbaar was en ook de gaspedaal respons is stukken beter. Daarna nog even staan babbelen met Roel van Rica en nog een korte uitleg gehad waar de ECU verstopt zit en hoe je hem moet omwisselen. Deze zit dus inderdaad bij het linker voorwiel en niet direct achter het voorscherm zoals in de handleiding stond die ik eerder deelde. Ik krijg als het goed is hem ook nog digitaal aangeleverd maar het omwisselen stelt niet veel voor. Na het afrekenen ben ik wat verder gaan testen op de snelweg in performance mode en hybride mode. In beide is het een genot om in te rijden, vond wel het verschil wat groter geworden(in hybride mode voelt hij wat tammer aan). Voor de gein ook nog een 0-100 km/h test gedaan met de flitsmeiser app(weet niet hoe betrouwbaar de is), deze klokte af op 4,99 seconde. Ik ga zo meteen nog de polestar maping voor de bak configureren via Orbit, kijken wat dat nog een grote glimlach oplevert. Op het eerste gezicht ben ik in ieder geval zeer tevreden met de tuning!
Gaaf dat het nu wel gelukt is.
Zit die "Polestar maping"op die nieuwe ECU, of had jij die er al standaard bij staan?


Die Polestar mapping staat al in de computer van je bak en kun je via de configuratie aan te passen activeren(met Orbit). Dit is alleen de mapping van de versnellingsbak, niet van het motormanagement
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Gaaf kistigun! De eerste echte tuning zo lijkt, voor de T6... Heb je toevallig ook gevraagd of het voor de huidige T6 motoren ook kan?
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

J33Bee schreef: 20.08.2025 - 23:40 Gaaf kistigun! De eerste echte tuning zo lijkt, voor de T6... Heb je toevallig ook gevraagd of het voor de huidige T6 motoren ook kan?


Niet specifiek over gehad, wel over het feit dat de T6 in feite een software matige terug getunede T8 is. Dus ik denk dat het wel mogelijk is.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Sebastiaan11
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 09.03.2024 - 17:10

J33Bee schreef: 20.08.2025 - 23:40 Gaaf kistigun! De eerste echte tuning zo lijkt, voor de T6... Heb je toevallig ook gevraagd of het voor de huidige T6 motoren ook kan?
Als dat zo is zitten ze toch op een kleine goud mijn zou je zeggen!
V60 PE Black Stone ‘23
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1179
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Sebastiaan11 schreef: 25.08.2025 - 22:09 Als dat zo is zitten ze toch op een kleine goud mijn zou je zeggen!
Denk je? 1800 Euro, geen garantie en je moet elke keer je ecu wisselen als je naar de dealer gaat. Nu zijn de T6 en T8 al geen trage auto's, dus ik vraag me ook wel een beetje af wanneer je die 50 pk extra gaat gebruiken. Elke keer met een stoplichtsprint? Dan kun je alvast gaan sparen voor een nieuwe ERAD. Op het circuit?
En straks gaat er ergens wat mis met je getunede auto, op vakantie bijvoorbeeld, ver van huis waar je originele ecu ligt. De plaatselijke Volvo dealer gaat dan niks doen en je mag alle kosten om 'm in NL te krijgen zelf gaan betalen. En die dealer zet ook nog in het systeem dat er geen originele ecu in zit. Succes met uitleggen aan je eigen dealer. Ik schets het misschien wat negatief, maar dit zijn wel scenario's die kunnen voorkomen.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Je schetst het des Volvo's :D Braaf blijven allemaal ;)
Gebruikersavatar
hnsclmns
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 27.03.2025 - 16:18
Locatie: omg. Eindhoven

Of gewoon meteen een T8 kopen. Verschil moet er zijn…😉👌
Volvo V60 Ultra, dark T8, Forest lake (my2026)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Die kun je ook tunen?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6839
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alles kan....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”