Ervaring EX90
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Je herkent een organisatie aan de manier waarop ze met fouten omgaan. Op dat vlak maakt Volvo hier een hele slechte beurt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1348
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
De kans dat Volvo reageert is niet zo groot.
Wie geschoren wordt kan beter stil blijven zitten.
Het algemeen belang, informatie geven aan auto kopers, weegt zwaarder dan het belang van Volvo.
Wie geschoren wordt kan beter stil blijven zitten.
Het algemeen belang, informatie geven aan auto kopers, weegt zwaarder dan het belang van Volvo.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
De website https://www.myvolvoex90.com/ is van een andere EX90 eigenaar dan degene van het reddit bericht.
Deze (inmiddels teleurgestelde) EX90 eigenaar schrijft onder meer:
I've written three times to Volvo Canada's Managing Director, Matt Girgis (LinkedIn), who has been completely silent and unresponsive. This speaks volumes about the type of organization he's running in Canada: completely disconnected from reality and customer concerns. The leadership's indifference mirrors the overall disappointing experience with the Volvo brand.
Deze (inmiddels teleurgestelde) EX90 eigenaar schrijft onder meer:
I've written three times to Volvo Canada's Managing Director, Matt Girgis (LinkedIn), who has been completely silent and unresponsive. This speaks volumes about the type of organization he's running in Canada: completely disconnected from reality and customer concerns. The leadership's indifference mirrors the overall disappointing experience with the Volvo brand.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Het lukt ze dus niet, het product blijkt n misser, terugnemen en geld teruggeven.. dan heb je ballen..
Laatst gewijzigd door OGA244 op 25.07.2025 - 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8648
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Er zijn inmiddels wel gevallen bekend waarbij de koop ontbonden is en het volledige bedrag terugbetaald is.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Denk dat je als fabrikant geen keus hebt..Urbexpeditie schreef: ↑25.07.2025 - 15:40 Er zijn inmiddels wel gevallen bekend waarbij de koop ontbonden is en het volledige bedrag terugbetaald is.
- Conradi
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25
Ik heb 'mijn' EX90-bestelling, die in Mei geleverd zou worden, gecanceld, dat kon ik gelukkig. De dealer heeft 'm ondertussen verkocht. Nu een paar uitgebreid met de auto gereden, en het rijdt fantastisch. Ook geen enkel probleem gehad, afgezien van de slechte herkenning van verkeersborden.
Ik wacht nu op MY26 omdat er dan veel gaat veranderen. Er komt een nieuwe NVIDIA computer, een 800 Volt accu, allerlei nieuwe opties, en een berg verbeteringen. MY26 is ook ruim een half jaar uitgesteld, en gaat pas eind dit jaar in productie. Ik hoop echt dat Volvo dan de boel onder controle heeft.
Ik wacht nu op MY26 omdat er dan veel gaat veranderen. Er komt een nieuwe NVIDIA computer, een 800 Volt accu, allerlei nieuwe opties, en een berg verbeteringen. MY26 is ook ruim een half jaar uitgesteld, en gaat pas eind dit jaar in productie. Ik hoop echt dat Volvo dan de boel onder controle heeft.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34
Goedendag,Conradi schreef: ↑12.08.2025 - 18:13 Ik heb 'mijn' EX90-bestelling, die in Mei geleverd zou worden, gecanceld, dat kon ik gelukkig. De dealer heeft 'm ondertussen verkocht. Nu een paar uitgebreid met de auto gereden, en het rijdt fantastisch. Ook geen enkel probleem gehad, afgezien van de slechte herkenning van verkeersborden.
Ik wacht nu op MY26 omdat er dan veel gaat veranderen. Er komt een nieuwe NVIDIA computer, een 800 Volt accu, allerlei nieuwe opties, en een berg verbeteringen. MY26 is ook ruim een half jaar uitgesteld, en gaat pas eind dit jaar in productie. Ik hoop echt dat Volvo dan de boel onder controle heeft.
Weet je ook of V2H oftewel van batterij naar huis beschikbaar wordt met MY26? Voor mij wordt het pas echt interessant als hij tevens als thuisbatterij gebruikt kan worden.
Groet
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 05.03.2020 - 09:31
Wij zijn in het bezit van deze EX90 sinds eind juni 2025. In de eerste week hebben we de pechdienst moeten bellen omdat de deuren niet open of dicht gingen. De deur blijf deels openstaan, zat niet volledig in slot en trok zichzelf niet verder dicht. Opendoen lukte ook niet, niet met de key-tag, niet met de sleutelkaart, niet met de app.
Paar weken nadien lukte het ook niet om de achterste zetelrij omhoog te zetten. En we hadden net afgesproken om met 5 uit te gaan. Heel vervelend! Ondertussen hebben ze in de garage de knopjes vervangen.
Dan de andere probleempjes die ik ook al heb zien voorbijkomen: snelheidsborden moeilijk herkenbaar waardoor je continu geluidjes krijgt dat je te snel rijdt, google die niet altijd zin heeft om bereikbaar te zijn, telefoon die niet altijd wil koppelen, ontgrendelen lukt niet altijd meteen tot hij zin heeft om wakker te worden, idem voor de kofferklep met de voetenzwaai.
Voor de rest rijdt de auto wel heel fijn
Wij hebben de 6-zitter gekocht, en hebben ook een extra hoedenplank besteld om de ruimte achteraan te bedekken als de achterste rij zetels naar onder is geklapt. Maar beseffen nu wel dat deze overbodig is. We laten de zetels meestal rechtop, en gebruiken de korte versie. Daarom een vraag hier: kan iemand de lange versie hoedenplank wel gebruiken?
Paar weken nadien lukte het ook niet om de achterste zetelrij omhoog te zetten. En we hadden net afgesproken om met 5 uit te gaan. Heel vervelend! Ondertussen hebben ze in de garage de knopjes vervangen.
Dan de andere probleempjes die ik ook al heb zien voorbijkomen: snelheidsborden moeilijk herkenbaar waardoor je continu geluidjes krijgt dat je te snel rijdt, google die niet altijd zin heeft om bereikbaar te zijn, telefoon die niet altijd wil koppelen, ontgrendelen lukt niet altijd meteen tot hij zin heeft om wakker te worden, idem voor de kofferklep met de voetenzwaai.
Voor de rest rijdt de auto wel heel fijn

Wij hebben de 6-zitter gekocht, en hebben ook een extra hoedenplank besteld om de ruimte achteraan te bedekken als de achterste rij zetels naar onder is geklapt. Maar beseffen nu wel dat deze overbodig is. We laten de zetels meestal rechtop, en gebruiken de korte versie. Daarom een vraag hier: kan iemand de lange versie hoedenplank wel gebruiken?
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23.07.2025 - 07:52
Ik heb de EX90 aankomende donderdag 3 weken. Het rijdt echt geweldig, heb wel 1 probleem, de airco werkte niet naar behoren, warme lucht bij warm weer, het is ook net alsof er warmte uit het dak komt. Ben de auto een hele dag kwijt geweest voor een oplossing, de dealer vond wat punten die dit probleem veroorzaakt zouden kunnen hebben en gaf aan deze opgelost te hebben. Er is echter helaas geen verschil, koude lucht, warme lucht er is geen constante ingestelde temperatuur voor de inzittenden, er is geen peil op te trekken. Ik ben benieuwd wat EX90 rijders vinden van de afstand die ze kunnen rijden. Vandaag heb ik 242 km gereden, met volle batterijen (100%) en er zit nog maar 44% capaciteit in. Ik lijk dan niet eens 500km te halen, in de winter zal dit zelfs lager zijn. Ik hoop dat ze de airco kunnen oplossen, verder geen problemen, zoals ik al zei, het rijdt geweldig.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zijn dit snelweg kilometers bij continu 130 km/uur of alleen stadsverkeer of juist allemaal b-wegen met max 85?
Daadwerkelijke range is mede afhankelijk van hoe zwaar je rechtervoet is.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7048
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
We moeten niet vergeten dat de EX90 rond de 2700 kg weegt. En dat de fabrikant de consument altijd een gunstige actieradius voorhoud, om zoveel mogelijk klanten te lokken. Natuurlijk is de manier van rijden, (het gebruik van de rechtervoet) bepalend op het totaal verbruik. Dat geldt bij een EV, PIH, benzine, of diesel uitvoering. Maar de WLTP waarde, ligt soms wel heel ver van de realiteit. En die fabrieksgegevens, mogen voor zo'n dure Volvo, toch wel wat nauwkeuriger zijn, dunkt me.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zo werkt dat niet Hans. Die fabrieksgegevens worden bepaald o.b.v. een Europese WLTP norm. Die worden door de EU bepaald (i.o.m. allerlei belanghebbenden, waaronder de fabrikanten).Hans Eilander schreef: ↑28.08.2025 - 09:58 ....En die fabrieksgegevens, mogen voor zo'n dure Volvo, toch wel wat nauwkeuriger zijn, dunkt me.
Doel van een uniforme norm en meetmethode is dat op die manier de verbruikscijfers vergelijkbaar zijn. Zou je geen uniforme norm/meetmethode hebben dan kan iedere fabrikant helemaal maar wat roepen en heb je als consument dus helemaal geen vergelijkingsmogelijkheid meer.
Het nadeel van normen is dat ze gebaseerd zijn op modellen die vaker niet dan wel overeenkomen met de werkelijkheid en daar zit dan ook de afwijking o.a. in.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 23.07.2025 - 07:52
Ik had de auto 100% geladen, ik reed ook weg met 100%, het was primair snelweg en 130 niet aangetikt, tussen de 100km en 120km. Ik heb het idee dat de airco heel veel stroom trekt. In mijn vorige XC60 T8 Hybryde kon ik 35km km electrisch rijden met de airco uit, met de airco aan werd dat 35% minder.Hans Eilander schreef: ↑28.08.2025 - 09:58We moeten niet vergeten dat de EX90 rond de 2700 kg weegt. En dat de fabrikant de consument altijd een gunstige actieradius voorhoud, om zoveel mogelijk klanten te lokken. Natuurlijk is de manier van rijden, (het gebruik van de rechtervoet) bepalend op het totaal verbruik. Dat geldt bij een EV, PIH, benzine, of diesel uitvoering. Maar de WLTP waarde, ligt soms wel heel ver van de realiteit. En die fabrieksgegevens, mogen voor zo'n dure Volvo, toch wel wat nauwkeuriger zijn, dunkt me.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7048
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Klopt helemaal. Dat is zelfs bij een benzine Volvo, zoals de mijne het geval. De airco gebruikt namelijk veel energie. Daarom zet ik hem alleen aan , als het nodig is. Voor de levensduur en de smering van onderdelen van de airco, in ieder geval wel elke week een keer, en dan zeker 15 minuten ingeschakeld.micrijn schreef: ↑28.08.2025 - 11:57 Ik had de auto 100% geladen, ik reed ook weg met 100%, het was primair snelweg en 130 niet aangetikt, tussen de 100km en 120km. Ik heb het idee dat de airco heel veel stroom trekt. In mijn vorige XC60 T8 Hybride kon ik 35km km elektrisch rijden met de airco uit, met de airco aan werd dat 35% minder.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20812
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Heel simpel, in tegenstelling tot bij een benzinewagen die op de auto(snel)weg gemiddeld relatief zuiniger rijdt dan in de stad is dit bij een volelektrische auto anders. Door het ontbreken van regeneratie wordt de accu niet meer bijgeladen zoals in stadsverkeer en bij veel remmen op buitenwegen wel gebeurt. Dus veel snelweg verlaagt helaas de actieradius. (Eigen ervaring en bij mijn leasert is het echt heel extreem.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Primair snelweg met 120 betekent significant meer verbruik, zeker met het frontaal oppervlak van de EX90. Heeft een ICE ook last van en is zo maar 30% meer dan bij 100 km/uur.micrijn schreef: ↑28.08.2025 - 11:57 Ik had de auto 100% geladen, ik reed ook weg met 100%, het was primair snelweg en 130 niet aangetikt, tussen de 100km en 120km. Ik heb het idee dat de airco heel veel stroom trekt. In mijn vorige XC60 T8 Hybryde kon ik 35km km electrisch rijden met de airco uit, met de airco aan werd dat 35% minder.
Jou airco kost zeker vermogen en dus range, maar op het bereik van 500km+ en op een Nederlandse zomerdag zeker geen 35%, hooguit een paar procent (tenzij het buiten 35 graden is en jij de temperatuur instelt op 16).
Even googlen: https://topgear.nl/autonieuws/zoveel-ac ... n-warm-is/
Voor wat een dergelijk onderzoek waard is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- iHansz
- 3rd Gear member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
- Locatie: Utrecht
Ik heb het al veel gedeeld op deze site, maar hier heb je een handige tool van Volvo zelf: Range calculator voor elektrische Volvo's. Voor de EX30 is die iig aardig accuraat.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dank voor de link. Die kende ik nog niet.
Wel bijzonder dat je bij gemengd gebruik een range hebt van 480 (20 graden) en 500 (35 graden) bij ingeschakelde ECC. Dat lijkt me bijzonder.....
Wel bijzonder dat je bij gemengd gebruik een range hebt van 480 (20 graden) en 500 (35 graden) bij ingeschakelde ECC. Dat lijkt me bijzonder.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor