Volvo 960: Lage spanning op 1 van de 6 bobines

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Daan Vlaar
Starter

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Het gaat hierom:

Afgelopen week heb ik een Volvo 960 uit '95 gekregen! Uiteraard zal niemand zo gek zijn om zomaar zo'n auto cadeau te doen natuurlijk: koppakking stuk. Kop laten vlakken, nieuwe klephoedjes, kleppen in laten slijpen (door een vriend) en afgelopen zondag in elkaar gesleuteld. Na 2 keer ronddraaien met de startmotor sloeg hij aan!

Maar nu het probleem. De 3e cilinder (het is een 2.5 24v op lpg) doet het dan weer wel, dan weer niet. Ik heb de bobines van de 2e en derde cilinder verwisseld maar dat helpt niks (het is dus niet de bobine). Toen liet ik de bobine van de slechte cilinder op het kleppendeksel liggen en startte de motor. De vonk die eruit komt is maar zwak en een beetje rood. Elke andere bobine knettert met een luide KNET! als je dat doet, en is helblauw. Alleen de derde dus niet.

Ik vermoed dus dat het signaal naar de bobine toe te zwak is. De draad waarmee hij is verbonden verdwijnt echter in de kabelboom en ik heb geen idee waar hij mee verbonden is. Ik heb geen instructieboekjes dus ik kan het niet opzoeken ook. Wie kan mij vertellen wat dit probleem is OF waar de signaalgevers voor de bobines verstopt zitten?
JW240
2nd Gear member

volgens mij zitten de ontstekings-eindtrappen onder het inlaatspruitstuk.
Jou analyse lijkt me correct, het zit niet in de bobine (lijkt mij).

Kan dus alles 'voor' de specifieke bobine zijn, dus ook de eindtrap van de desbetreffende bobine (meerdere bobines gebruiken een eindtrap module, wel verschillende kanalen d8 ik)
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Daan Vlaar
Starter

Aha! Onder het spruitstuk zou goed kunnen. Daar gaan de kabels ook heen... Dat word weer een lekker klusje voor zaterdag.
snk
1st Gear member

Er zitten twee einttrappen voor de bobine's op.
één voor cil. 1-3 en één voor cil'4-6.
Ze zitten onderaan op je inlaatspruitstuk ongeveer bij de gasklep aan de voor en achterkant.
Daan Vlaar
Starter

Jongens,

Hardstikke bedankt voor de tips. Maar het was TOCH een draadbreuk. Ik heb de kabels naar de bobine toe vervangen zo ver als ik hem kon afknippen om er nog bij te kunnen en hij loopt nu *perfect*! 29 maart afspraak met de RDW om hem op kenteken te zetten (hij was uitgevoerd naar Polen maar dat ging toch niet door)

Ik kan hem laten uitlezen bij een garage voor gratisj. Het Lambda lampje brand omdat ik mijn luchtmassameter heb losgehaald. Het schijnt zo te zijn dat het lampje pas weer uitgaat als de computer wordt gereset of zoiets.

Hij lekt ook nog een beetje olie ergens vandaan maar ik kan niet zien precies van waar.

Weet iemand trouwens waarvoor dat gekke ding is wat links naast de motor is opgehangen en met een buisje op de cilinderkop zit verbonden? Ik heb hem wel eens gestart zonder dat ding en dan knettert er een enorm lawaai uit de cilinderkop waar het buisje moet worden aangesloten. Uitlaatgassen? Carterdruk? Het is een zwarplastik waaierpomp. hij wordt electrisch aangedreven (of hij wekt het juist op) want er zitten snoeren aan en een stekker. Wat er door het buisje wordt aangevoerd gaat zo de open lucht in via een uitlaatbuis nadat het in het ding is geweest. Wie oh wie begrijpt deze omschrijving en kan dit mysterieuze ding een naam geven?
JW240
2nd Gear member

volgens mij is het de secundaire luchtpomp waar jij het over hebt. die pompt lucht in de uitlaatkanalen als de motor koud voor het emissie systeem.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”