V90 T8 Rica tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Vinkiejjj
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.10.2022 - 12:27

Hoi alle,

Nieuw hier en ik verwacht in de juiste rubriek te zitten.

Heeft iemand ervaring met de RICA tuning voor de V90 T8?

Je krijgt een hele nieuwe computer welke aardig wat meer vermogen uit je motor perst (52pk en 75Nm). Wel komt daarmee de garantie vanuit Volvo te vervallen, ook als je updates wil moet de computer weer eerst gewisseld worden. Kunnen ze dit niet zien bij de dealer?

Ik overweeg de tuning maar nu het moment dichterbij komt vindt ik het toch een spannende ingreep met een aardige prijs. Onlangs is bijvoorbeeld een aandrijfas vervangen onder garantie, meer vermogen laat dat deel natuurlijk ook meer lijden.

Ik ben benieuwd of mensen hier al ervaringen mee hebben en hoe de auto reageert.
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 933
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als je garantie vervalt. En als je eerst je computer moet wisselen.... kan je dat zelf thuis of moet je daarmee terug?

Aan de andere kant qua belasting, je belast alleen als je het vermogen vraagt, dus rij je altjjd als een sjonnie dan niet aan beginnen.

Al gekeken naar Polestar optimalisatie?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Ebe66
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.04.2025 - 17:43
Locatie: Delft

Als het gaat om de Volvo V90 T8 Ultra Executive Edition (my2026), ik heb die nu sinds 2 weken. Ik heb hem besteld met Polestar optimalisatie (die volgens de specs geen vermogenswinst opleverd trouwens) maar ik kreeg bij de oplevering te horen dat deze optimalisatie nog niet leverbaar is.

Als ik mijn vin op de Polestar site invul krijg ik te zien "Optimalisatie niet gevonden!"
V90 T8 Ultra Executive Edition Polestar 2025 (MY26)

V40 2.0T Europa Prestige 2003
440DL 1.8i
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1476
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Almerev70 schreef: 12.08.2025 - 19:34 Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als je garantie vervalt. En als je eerst je computer moet wisselen.... kan je dat zelf thuis of moet je daarmee terug?

Aan de andere kant qua belasting, je belast alleen als je het vermogen vraagt, dus rij je altjjd als een sjonnie dan niet aan beginnen.

Al gekeken naar Polestar optimalisatie?
Er zijn ook tuners die claimen dat een auto zuiniger wordt na een tune doordat je omdat er meer koppel is je in een hogere versnelling kan rijden. Als je daar in mee gaat ben je je auto al zwaarder aan het belasten als voor de tune.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13921
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Waarmaken doet alleen geen tuner dat ..
Gebruikersavatar
Michel84
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
Locatie: Overijssel

Waarom altijd die drang naar meer? Zelfs als er behoorlijke (financiële) risico’s aan zitten, zoals het vervallen van garantie.
Met een T8 is er toch vermogen genoeg voor handen?
Je geeft aan de je aandrijfas nu al vervangen is. Met een dergelijke tuning gaat er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd meer kapot. Want dat vermogen ga je sowieso willen benutten.
Persoonlijk zou ik het niet doen met een auto in deze prijsklasse en de risico’s.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic, 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY13 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08 Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05 Sold
Volvo 480 2.0S, Aut. MY93 Sold
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1325
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Michel84 schreef: 13.08.2025 - 09:23 Waarom altijd die drang naar meer? Zelfs als er behoorlijke (financiële) risico’s aan zitten, zoals het vervallen van garantie.
Met een T8 is er toch vermogen genoeg voor handen?
Je geeft aan de je aandrijfas nu al vervangen is. Met een dergelijke tuning gaat er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd meer kapot. Want dat vermogen ga je sowieso willen benutten.
Persoonlijk zou ik het niet doen met een auto in deze prijsklasse en de risico’s.
In sommige gevallen ben ik helemaal voor een goede remap die ruim binnen de marges blijft en waarbij de inspuiting optimaal wordt afgesteld (vaak is er gewoon heel veel reserve in een motor), bijv. de Polestar tuning, maar deze tuning van de T8 zou ik ook erg spannend vinden - eens dus met deze post.

Let ook op verzekering; vaak staat in polis dat auto niet meer dan x % meer vermogen mag hebben wil je gedekt zijn (vaak rond de 20% dacht ik, maar verschilt per verzekeraar).
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21303
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb met mijn T6 nu niet bepaald het idee dat ik vermogen te kort kom, sterker nog in power krijg je een dusdanige schop onder de kont tijdens inhalen dat je er past achter komt hoe hard het op korte stukjes gaat als je de snelheid er weer uit moet remmen.
Met een wagengewicht van 2ton en voor de T8 een 0tot100 onder de 5seconden is het niet echt behelpen.
De automaat is al veel beter bij de les qua schakeltijden dan de vorige met sensus en D5.
De Vmax van 185 is dan weer een ander verhaaltje maar omdat ook bij deze de garantie stopt als je het er af laat halen houdt het voor mij ook al op.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Mijn T8 shortrange had P* tuning hij ging er prettiger van schakelen met de V90T8 LR heb ik niet getuned omdat de erad een stuk sterker is en het dan weinig toevoegt naar mijn mening. Wat was de oorzaak van de schade aan de aandrijfas? heb nog nooit van zo'n schade gehoord bij de V90
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4209
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Vinkiejjj schreef: 12.08.2025 - 16:55 Hoi alle,

Nieuw hier en ik verwacht in de juiste rubriek te zitten.

Heeft iemand ervaring met de RICA tuning voor de V90 T8?

Je krijgt een hele nieuwe computer welke aardig wat meer vermogen uit je motor perst (52pk en 75Nm). Wel komt daarmee de garantie vanuit Volvo te vervallen, ook als je updates wil moet de computer weer eerst gewisseld worden. Kunnen ze dit niet zien bij de dealer?

Ik overweeg de tuning maar nu het moment dichterbij komt vindt ik het toch een spannende ingreep met een aardige prijs. Onlangs is bijvoorbeeld een aandrijfas vervangen onder garantie, meer vermogen laat dat deel natuurlijk ook meer lijden.

Ik ben benieuwd of mensen hier al ervaringen mee hebben en hoe de auto reageert.
Welkom op het forum.
De tuning bij Rica is pas zeer recent mogelijk, dus er hebben zich nog geen ervaringsdeskundigen gemeld op dit forum.
Van welk bouwjaar is je V90? De V90 T8 kent 2 versies vwb elektromotor, een 87 pk en een 145 pk variant. De nieuwste 145 pk variant lijkt een erg goede aandrijflijn te geven terwijl de zwakkere variant niet altijd het gebrek aan koppel van de brandstofmotor lijkt te kunnen compenseren.

Uit je zinsnede dat het moment nu dichterbij komt heb je de auto dus nog niet? Of heb je reeds een afspraak bij Rica staan?
Polestar tuning is iig altijd een optie en zorgt voor meer vermogen en koppel in het middentoerengebied.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3179
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Almerev70 schreef: 12.08.2025 - 19:34 Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als je garantie vervalt. En als je eerst je computer moet wisselen.... kan je dat zelf thuis of moet je daarmee terug?
Zit tussen koplamp en voorwiel. Stuur volledig indraaien. Spatbord van binnen los (paar schroeven), afdekkapje los (weer een paar schroeven) en daarna de stekkers ontkoppelen. Na de 3e keer kan je dit blind in vijf minuten.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 855
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik lees nergens dat ze je ECU unit vervangen.
Volvo V90 / V90 CC [2018 -] T8 Recharge / Twin engine 390 hp - +52 pk / +75 nm

Mijn vermoeden is dat je een apparaat erbij krijgt (koopt) waarop zowel de originele file als de getunde variant staan.
Dan kan jezelf via de OBD poort de originele weer terugzetten als je naar de dealer gaat.
Zo kunnen die dus niet zien of je auto gechipped is.
Als je de auto terug hebt van de dealer, dan laadt je de aangepaste variant weer.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 855
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Overigens gaan aandrijfassen eigenlijk nooit stuk of je moet er echt hele gekke dingen mee uithalen.
Mijn vermoeden is dat er een homokineet stuk is geweest.
Ik race al jaren met een 500+ pk Corsa en daarvan is nog nooit een aandrijfas gesneuveld, homokineten wel (zwakste punt in de aandrijflijn en het goedkoopste te vervangen).
Overigens zijn deze homokineten waar ik mee rijdt normaal voor een auto met 204pk origineel.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6896
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

corsa_gsi schreef: 29.08.2025 - 14:55 Ik lees nergens dat ze je ECU unit vervangen....Mijn vermoeden is dat je een apparaat erbij krijgt (koopt) waarop zowel de originele file als de getunde variant staan.
Dan kan jezelf via de OBD poort de originele weer terugzetten als je naar de dealer gaat.
Zo kunnen die dus niet zien of je auto gechipped is.
Kennelijk wel fysiek wisselen van ECU, in ieder geval voor een T6: .....Daarna nog even staan babbelen met Roel van Rica en nog een korte uitleg gehad waar de ECU verstopt zit en hoe je hem moet omwisselen. Deze zit dus inderdaad bij het linker voorwiel en niet direct achter het voorscherm zoals in de handleiding stond die ik eerder deelde.....
Bron: viewtopic.php?t=98465&start=60
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 855
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Kijk dat schrijven ze dus niet op hun website!
Dat verklaart ook wel de prijs die ze vragen van 1800.

Goed dat iemand zich meldt met dezelfde auto en de ervaring bij Rica.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”