V60 (1e gen) aanschaffen - waar op letten?

Plaats reactie
Sneeuwpop
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.07.2018 - 21:20

Ik ben voornemens mijn 20 jaar oude trouwe V50 te gaan vervangen, en zit nu naar een 1e generatie V60 te kijken, uit het eerste of tweede modeljaar. Mijn budget is niet gigantisch (max 10K) en ik heb een paar exemplaren gevonden, allemaal 1.6 T3 motoren. Eentje ervan is een geïmporteerde Duitse auto (in 2020 geïmporteerd) en dat vind ik altijd spannend; ik ken zoveel verhalen over fraude met import...

Verder ben ik een soort neuroot als het gaat om kilometerstanden: ik wil per se niet boven de 200K gaan, en zelfs boven de 190 denk ik al van "poeh nou eh ja moet dat nou", maar het blijven Volvo's natuurlijk...

Waar moet ik bij deze auto's op letten? Ik lees dingen over dat de 150 pk in de T3 "een beetje geknepen" of "net te weinig" zou zijn, maar mijn V50 heeft minder vermogen, weegt ongeveer hetzelfde en daar kom ik ook niks tekort.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Bij een goede motor is een hoge kilometerstand geen probleem. Ik rijd zelf mijn XC60 (3.2, dus 6 cilinder) met 290.000 km op de klok. Geen enkel probleem. Geen olieverbruik, bak is goed: echt geen issue.
Misschien geluk, wie zal 't zeggen.
Ik denk wel dat het scheelt dat dit een vrij grote motor is die rustig loopt. Geen turbo ook.
Nadeel van een heel hoge kilometerstand kan wel zijn dat de rest van de auto langzaam gaar wordt :-)
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 430
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Die 1.6 (een Ford EcoBoost) heeft een prima reputatie. Met goed onderhoud moet 300.000km geen probleem zijn. Een sluitende onderhoudshistorie is belangrijk. Net als vroege direct ingespoten motoren van andere merken kan er wel eens een injector kapot gaan. Doorrijden kan ernstige motorschade opleveren. De automaat liever vermijden. Die geeft regelmatig problemen. Je zou een v70 met 2.4 140pk uit 2005-2007 kunnen overwegen. Die motor is legendarisch qua robuustheid en heeft wat meer kans ook goed te blijven bij wat minder punctueel onderhoud.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1615
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Onderhoud is key. Ik zie T3 modellen staan met 3ton+ op de teller.. mooi voorbeld is deze:

https://www.autowereld.nl/volvo/v60/1-6 ... /foto.html

Regelmatige olie-/filterwissel is altijd aan te raden ( ik doe dit zelf om de 5000km ) of elke 6 maanden.
ga voor de MMT6. geen powershift.

voor de rest is het altijd "geluk" ik heb in den beginne pech gehad. koppeling, lekkenduitlaat spruitstuk kapotte turbo defecte aircopomp en onlangs een defecte interieurfan. Laatste zelf gedaan dit scheelde mij +€2200,-

Succes met de zoektocht en als het goed voelt, gewoon doen. ze rijden heerlijk!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Sneeuwpop
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.07.2018 - 21:20

Thanks voor de tips mensen! Daar kan ik zeker wat mee. Zit nu even in de lappenmand met een botbreuk maar hoop over een maandje ofzo weer verder te snuffelen op internet.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”