Beste Allemaal,
Ik heb een tijdje terug een Volvo V40 T2 gekocht, ben er op een paar probleempjes/eigenaardigheden na best tevreden mee. Een van de dingen die mij opvalt is dat op de snelweg er af en toe een lichte trilling in het stuur zit. Ik heb al een hoop nagekeken, wielophanging is niets aan te zien, en er lijkt nergens speling in te zitten, banden heb ik al laten vervangen en de wielen laten balanceren. Misschien is het gewoon een 'feature' van de auto, misschien omdat hij strakker stuurt dan m'n Passat. Ik kan mij herinneren dat bij een BMW 3 series die ik een tijd geleden had ook het idee had dat het stuur af en toe trilde, maar naar mijn idee is het bij de Volvo erger. Iemand soortgelijke bevindingen / oplossingen?
Groet, Cem.
Trilling stuur/chassis op snelweg V40 T2
-
- 2nd Gear member
Mijn ervaring is dat de V40 erg gevoelig is voor trillingen in het stuur. Ik heb na een paar jaar zoeken de bodemplaat onder de motor vast laten zetten met een paar extra zelftappers. Dat was de oplossing van het trillen in het stuur, de bodemplaat was aan het klapperen vanaf 110/120 km/uur.
-
- 1st Gear member
Ah, dat is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht, dat ga ik ook eens checken, dank!GS_Kes schreef: ↑01.09.2025 - 13:39 Mijn ervaring is dat de V40 erg gevoelig is voor trillingen in het stuur. Ik heb na een paar jaar zoeken de bodemplaat onder de motor vast laten zetten met een paar extra zelftappers. Dat was de oplossing van het trillen in het stuur, de bodemplaat was aan het klapperen vanaf 110/120 km/uur.
-
- 1st Gear member
Ja, denk dat vooral autos die wat 'strakker' sturen er eerder last van hebben, misschien is het wel gewoon een 'feature'. M'n vorige auto (Passat B8) stuurde niet erg strak en had er geen last van, maar auto daarvoor (325d) stuurde juist wel weer strak, en daar had ik ook het idee dat het stuur af en toe wat trilde. Ik ga in elk geval de bodemplaat eens checken zoals iemand anders hier suggereerde.
-
- 1st Gear member
-
- 5th Gear member
Het is vaak inderdaad het gevolg van strakkere onderstellen. De kleine oneffenheden worden minder goed weggefilterd, vaak gaat dit samen met laagprofiel banden die natuurlijk met minder rubber ook minder dempen. Wat soms nog wat uithaalt is de banden roteren op de velg (dmv. roadforce balanceren). Vaak is krachtvariatie nog een bron van wat extra trillingen. Verder is het een kwestie van wennen aan de wat stuggere rit.