Kromme remschijf, advies gevraagd

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1064
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dat blijft een fabeltje. Van de rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht, trekken je schijven echt niet krom.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

volvo440special schreef:Dat blijft een fabeltje. Van de rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht, trekken je schijven echt niet krom.
Dat dacht ik ook. Ik houd altijd de rem in, en heb nog nooit kromme schijven gehad in 30 jaar tijd
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3193
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je vier keer achter elkaar afremt naar nul vanaf 200 en bij de laatste keer blijft staan lukt het krom trekken wel.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28031
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zware aanhanger achter de auto helpt ook een hoop om je remmen wat warmer te krijgen ;)
Zijn genoeg mensen die met minder gek doen een schijf op een manier krom hebben gekregen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1064
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Jelmer de Jong schreef: 01.09.2025 - 11:13 Als je vier keer achter elkaar afremt naar nul vanaf 200 en bij de laatste keer blijft staan lukt het krom trekken wel.
Dat zijn natuurlijk weer eens extreme situaties. Sowieso niet aan te raden met stalen schijven.
Ook heeft dat punt niets meer met een automaat te maken. De auto's waarmee je 4x achter elkaar een 200-0 remming inzet, zijn veelal ook helemaal niet uitgerust met stalen schijven.

Met een normale rijstijl en zelfs wat sportiever, trekken je schijven echt niet krom bij een verkeerslicht.
Kijk maar eens rond hoeveel automaten er al jaren op deze wereld rondrijden. Dan zouden al die wagens geregeld kromme remschijven hebben, want ik word onderaan iedere afrit getrakteerd op een hoop rode lampjes.
Gebruikersavatar
V70ivo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 30.08.2025 - 20:34

volvo440special schreef: 31.08.2025 - 07:38 Dat blijft een fabeltje. Van de rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht, trekken je schijven echt niet krom.
Nee, maar er moet daarvoor ook wel wat anders gebeurd zijn. Door stevig te remmen, je schijven flink op te stoken en dan je blokken tegen de schijven te houden
kun je wel degelijk de structuur van het materiaal veranderen. Mensen in een automaat zijn meer geneigd de voet op de rem te houden.
Deze plaatselijke veranderingen zorgen dan weer voor een ander slijtage patroon. Het 'fabeltje' is dat mensen dan praten over kromme schijven, dat is niet altijd het geval.
Kwaliteit van het materiaal van de schijven spelen hierin ook een grote rol.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7122
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kromme remschijven is m.i. meer een begrip in de volksmond voor trillingen bij het remmen. Als je klokje rond kijkt zul je zien dat in bijna alle gevallen er een opmerking wordt gemaakt over (licht) trillen bij het remmen, automaat én hand bak. Reden die dan regelmatig wordt opgegeven is dat de berijder een rustige rijder is en er te weinig echt wordt geremd, of dikke roestranden en vastzittende/moeilijk lopende onderdelen van de remmerij. Blokken en schijven zijn dan onvoldoende op elkaar ingesleten. Kortom, af en toe even lekker remmen is het devies en zorgen dat alles gangbaar blijft. Kromtrekkende schijven agv van voet op de rem is ook naar mijn bescheiden mening een fabel. Rijd hier al ca. 25 onafgebroken een automaat en nooit last van gehad.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Wat wel een reden kan zijn van kromtrekken.
Met loeihete remschijven, bv na veel en lang remmen, bv in bergachtig gebied door een hele grote plas water rijden.
Of mensen die constant met de voet op de rem zitten, en die zijn er genoeg, dan willen die schijven wel heet worden.
En "krom" is ook een begrip, een minieme slingering kan al trillingen geven.
Met de montage is het ook belangrijk dat de flens echt schoon is en er geen roest ec op zit, anders zitten de de schijven niet vlak en dan zullen ze dus ook raar af gaan slijten wat de onbalans erger maakt.
Maar met normaal gebruik kan je echt de voet wel op de rem houden bij het stoplicht.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”