(TL;DR onderaan)
Hallo allemaal, ik heb hulp nodig met de V70 '98 10v van mijn ouders (motortype B5252FS, Fenix 5.2 motormanagement).
Ze hebben de auto al sinds mijn jeugd en meer dan 15 jaar heeft hij ons nooit langs de weg laten staan.
Tot net voor de zomer: nadat mijn vader de tank volgooide, wilde hij niet meer starten. Of beter gezegd: hij start wel, maar sloeg direct weer af. Na 20 minuten startte de auto uiteindelijk toch, maar reed slechts een paar honderd meter voordat hij weer uitviel. De wegenwacht zei dat de brandstofpomp kapot was en sleepte de Roffel naar de garage.
De monteur heeft de oude pomp gereviseerd en de auto reed weer. Maar de volgende dag, na meer dan 20 kilometer te hebben gereden, traden dezelfde problemen opnieuw op. Terug bij de monteur verving hij het brandstoffilter (het oude was nog maar een paar maanden oud), maakte een proefrit van > 10 km en zei dat alles in orde was.
Een dag later was het probleem echter nog steeds aanwezig. Ik was het zat en ben naar mijn ouders gegaan om zelf te diagnosticeren. Ik heb een LED-flasher gemaakt om foutcodes uit te lezen van de Siemens Fenix 5.2 ECU. De LED flitst: 1-1-1 dus geen foutcodes opgeslagen. Ik heb bevestigd dat de LED-flasher echt werkt door een sensor los te koppelen, wat inderdaad een flitscode opleverde.
Met Vol-FCR heb ik de overige aanwezige modules uitgelezen:
- Immobilizer: 321 Initiating Signal Absent from ECM
- ABS: 432 Control Module Algemene storing
- ECC: 414 Fan motor pass comp temp sensor, foutief signaal & 135 Motorkoelvloeistoftemperatuursensor (ECT) signaal ontbreekt
We hebben geprobeerd het brandstofpomprelais 103 te vervangen, dat werkte niet. Daarna hebben we geprobeerd het relais te overbruggen. Dat hebben we gedaan met een draadje (met zekering ertussen). De auto start nu en loopt goed; de brandstofpomp draait gewoon zodra het contact aan staat.
Hierna viel me tijdens het rijden op dat het toerentalsignaal soms heel kort wegvalt (1/10 van een seconde ofzo). Het lijkt alsof de teller ineens het signaal verliest, waardoor de naald even inzakt, maar direct daarna weer het juiste signaal oppakt, waardoor de naald terugschiet naar de werkelijke waarde. De naald zakt maar een paar millimeter, maar het gebeurt ongeveer eens in de 20 seconden, soms zelfs vaker. Zie hier dit filmpje (je moet heel goed kijken):
Ik heb in het werkplaatshandboek gekeken en daar staat dat de brandstofpomp wordt uitgeschakeld zodra de ECU het toerentalsignaal verliest. Dus dacht ik: de toerentalsensor vervangen zal het probleem oplossen. Volgens het handboek is dit de krukassensor; die was nog nooit vervangen. Ik heb hem vervangen door een nieuwe, maar het probleem blijft exact hetzelfde.
Sinds het overbruggen van het (103) relais hebben we een paar manden en een paar honderd kilometer probleemloos gereden. Maar ik wil het toch goed oplossen. Het toerentalnaaldje lijkt ook steeds vaker een dipje te nemen.
Hebben jullie een idee wat ik nu het beste kan proberen? Misschien een manier om de bekabeling te controleren? Ik lees ook veel over de nokkenassensor? Bedankt alvast!!!
TL;DR
V70 '98 10v met problemen
random uitval en soms starten met direct weer afslaan
103 relais doorverbinden werkt en motor blijft keurig draaien, rijden al paar maanden en paar honderd km zo rond
103 vervangen haalde niks uit
toerenteller dips soms in signaal, ~1x per 20s
krukassensor vervangen, probleem met toerenteller signaal blijft zelfde
foutcodes: ECU (Fenix 5.2) 1-1-1 (geen), ABS: 432, Immobilizer: 321, ECC: 414 & 135
V70 '98 10v willekeurig afslaan
Voor kenners: de "Roffel"
- OffsetBuffalo
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28.10.2024 - 20:28
- Locatie: Middelburg
OffsetBuffalo
Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors