V70 '98 10v willekeurig afslaan

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
OffsetBuffalo
Starter

(TL;DR onderaan)

Hallo allemaal, ik heb hulp nodig met de V70 '98 10v van mijn ouders (motortype B5252FS, Fenix 5.2 motormanagement).

Ze hebben de auto al sinds mijn jeugd en meer dan 15 jaar heeft hij ons nooit langs de weg laten staan.
Tot net voor de zomer: nadat mijn vader de tank volgooide, wilde hij niet meer starten. Of beter gezegd: hij start wel, maar sloeg direct weer af. Na 20 minuten startte de auto uiteindelijk toch, maar reed slechts een paar honderd meter voordat hij weer uitviel. De wegenwacht zei dat de brandstofpomp kapot was en sleepte de Roffel naar de garage.

De monteur heeft de oude pomp gereviseerd en de auto reed weer. Maar de volgende dag, na meer dan 20 kilometer te hebben gereden, traden dezelfde problemen opnieuw op. Terug bij de monteur verving hij het brandstoffilter (het oude was nog maar een paar maanden oud), maakte een proefrit van > 10 km en zei dat alles in orde was.

Een dag later was het probleem echter nog steeds aanwezig. Ik was het zat en ben naar mijn ouders gegaan om zelf te diagnosticeren. Ik heb een LED-flasher gemaakt om foutcodes uit te lezen van de Siemens Fenix 5.2 ECU. De LED flitst: 1-1-1 dus geen foutcodes opgeslagen. Ik heb bevestigd dat de LED-flasher echt werkt door een sensor los te koppelen, wat inderdaad een flitscode opleverde.
Met Vol-FCR heb ik de overige aanwezige modules uitgelezen:
- Immobilizer: 321 Initiating Signal Absent from ECM
- ABS: 432 Control Module Algemene storing
- ECC: 414 Fan motor pass comp temp sensor, foutief signaal & 135 Motorkoelvloeistoftemperatuursensor (ECT) signaal ontbreekt

We hebben geprobeerd het brandstofpomprelais 103 te vervangen, dat werkte niet. Daarna hebben we geprobeerd het relais te overbruggen. Dat hebben we gedaan met een draadje (met zekering ertussen). De auto start nu en loopt goed; de brandstofpomp draait gewoon zodra het contact aan staat.

Hierna viel me tijdens het rijden op dat het toerentalsignaal soms heel kort wegvalt (1/10 van een seconde ofzo). Het lijkt alsof de teller ineens het signaal verliest, waardoor de naald even inzakt, maar direct daarna weer het juiste signaal oppakt, waardoor de naald terugschiet naar de werkelijke waarde. De naald zakt maar een paar millimeter, maar het gebeurt ongeveer eens in de 20 seconden, soms zelfs vaker. Zie hier dit filmpje (je moet heel goed kijken):

Ik heb in het werkplaatshandboek gekeken en daar staat dat de brandstofpomp wordt uitgeschakeld zodra de ECU het toerentalsignaal verliest. Dus dacht ik: de toerentalsensor vervangen zal het probleem oplossen. Volgens het handboek is dit de krukassensor; die was nog nooit vervangen. Ik heb hem vervangen door een nieuwe, maar het probleem blijft exact hetzelfde.

Sinds het overbruggen van het (103) relais hebben we een paar manden en een paar honderd kilometer probleemloos gereden. Maar ik wil het toch goed oplossen. Het toerentalnaaldje lijkt ook steeds vaker een dipje te nemen.

Hebben jullie een idee wat ik nu het beste kan proberen? Misschien een manier om de bekabeling te controleren? Ik lees ook veel over de nokkenassensor? Bedankt alvast!!!

TL;DR
V70 '98 10v met problemen
random uitval en soms starten met direct weer afslaan
103 relais doorverbinden werkt en motor blijft keurig draaien, rijden al paar maanden en paar honderd km zo rond
103 vervangen haalde niks uit
toerenteller dips soms in signaal, ~1x per 20s
krukassensor vervangen, probleem met toerenteller signaal blijft zelfde
foutcodes: ECU (Fenix 5.2) 1-1-1 (geen), ABS: 432, Immobilizer: 321, ECC: 414 & 135
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”