Wel of niet openbaar laden

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
rna
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 24.12.2019 - 15:31

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en mening mbt laden. Zelf laad ik de XC60 alleen thuis op, dat is gratis (zonnestroom) of tegen "voordelig" tarief. Gemiddeld kan ik zo'n 65km volledig elektrisch rijden.

Als ik verder rijd dan 65km, laad ik de auto tussendoor eigenlijk nooit op bij een openbare laadpaal. Naar mijn idee zijn de kosten per km in dat geval hoger dan wanneer ik alleen op benzine rijd. Vaak minimaal 45ct per kWh + starttarief. Kortom: heenreis is deels elektrisch, maar de terugreis volledig op benzine.

Hoe doen jullie dit? Zijn er mensen die wel buiten hun huis laden op langere ritten en waarom? (Ik tel de mensen die zakelijk rijden even niet mee)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30237
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wij laden hoofdzakelijk thuis op. Wel eigen laadpaal en zonnepanelen. Voor langere vakantie ritten gebruiken wij de snelladers.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6855
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

In jou geval lijkt mij de rekensom (getallen afgerond) ongeveer als volgt: Jij hebt een bruto 18,8 kWh accu. Als die helemaal leeg zou zijn dan zal er ongeveer een 16-17 kWh (incl. laadverliezen) ingaan. 17x0.45 + 60 cent starttarief = dan 8,25 euro
Daar kom jij dan 65 km ver mee. Wil je die 65 km rijden op benzine dan zal jou verbruik, afhankelijk van het traject, rond de 1:11 liggen. Stadverkeer wat hoger, alleen provinciaal haal je misschien wel 1:14.
Bij een prijs per liter van 1,85 en een verbruik van 1:11 zijn de kosten over 65 kilometer (65/11*1,85) dan 11 euro. Openbaar laden is dus 25% goedkoper in dit voorbeeld.
Zelf reken ik niet op deze manier per laadbeurt, maar bekijk ik het overall per jaar. Ook hier zonnepanelen thuis en een gemiddelde variabele kostprijs van 12,5 cent.
Met laden haal ik met onze T8 tegenwoordig ruim 1:30, zonder laden wordt dat 1:11. Dus zou ik af en toe duurder openbaar moeten laden, dan ben ik per saldo over een heel jaar nog steeds veel goedkoper uit.
Verder houd ik er rekening mee dat elektrisch rijden met een PIH vooral in de bebouwde kom veel efficiënter is dan een benzinemotor (je mag bij zijn als je dan de 1:7-8 haalt) en dat boven de 100 de benzinemotor juist veel efficiënter (lees goedkoper) wordt.
M.a.w. als ik naar Parijs zou rijden heeft het niet veel zin om dat op de snelweg elektrisch te doen (en dan onderweg te moeten laden). Ik bewaar de accu dan liever voor de stad Parijs zelf en rijdt op de snelweg elektrisch. Best of both worlds.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
rna
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 24.12.2019 - 15:31

Thanks, interessante gedachtegang. Zo zie je dat iedereen er anders naar kijkt.
Wat ik op de snelweg overigens heel fijn vind, is wanneer je navigatie gebruikt de auto zelf de meest efficiente mix van elektrisch en benzine hanteert tot aan de bestemming. Hij rijdt zo wel een stuk "zuiniger" op de lange afstand.

@lint waarom zou je langs de snelweg willen laden? Het gaat hier om een hybride auto, geen full electric
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1019
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik heb sinds dec '23 de short range. Thuis heb ik zonnestroom "over" en op mijn werk hebben we ook zonnestroom "over". W-W kan ik volledig elektrisch rijden en daarbuiten heb ik eigenlijk nog maar 2 of 3 keer aan een openbare laadpaal gestaan.

Toen we de auto net hadden was ik meer mee bezig en ben ik aan het rekenen geweest; mijn bereik is ongeveer 4,5 - 5 km per kWh, op brandstof (met accu op Hold) zit ik zo rond de 1:13 - 1:15. Voor mijn beeldvorming ben ik gaan rekenen met factor 3; 1 ltr brandstof komt overeen met 3 kWh stroom. Met een tarief van € 0,60/kWh + een starttarief maakt het dan niet zoveel uit en dan telt voor mij het gemak.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6855
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

rna schreef: 04.09.2025 - 08:03 ...Wat ik op de snelweg overigens heel fijn vind, is wanneer je navigatie gebruikt de auto zelf de meest efficiente mix van elektrisch en benzine hanteert tot aan de bestemming. Hij rijdt zo wel een stuk "zuiniger" op de lange afstand.
Die functie heb ik niet (in de eerste Sensus modellen niet beschikbaar en ik gebruik de Sensus navi ook niet). Of het zuiniger is weet ik niet. Zo houdt het systeem geen rekening met de terugreis en/of je bijvoorbeeld op de plaats van bestemming wel/niet gaat laden en hoe lang. Ik doe dat zelf dus wel.
In de praktijk zul je dus op de bestemming aankomen met een lege accu? Die accu opladen met de motor kost je vervolgens zo een 30-40% meer brandstof tijdelijk.
Ik noem het meer de rijstand voor luie mensen :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
rna
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 24.12.2019 - 15:31

Klopt Gouwe! Hij gaat er vanuit dat je op bestemming weer gaat laden, je komt doorgaans leeg op bestemming aan (of met nog 1km over).
Overigens maakt het, uitgaande van dezelfde terugreis, natuurlijk niet uit of je je accu op de heenweg leeg rijdt of 50/50.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4138
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

rna schreef: 04.09.2025 - 09:49 Overigens maakt het, uitgaande van dezelfde terugreis, natuurlijk niet uit of je je accu op de heenweg leeg rijdt of 50/50.
Misschien is dit wel te kort door de bocht: indien op de heenreis de accu zo goed als leeg is gaat de auto rijdend in de hybrid-modus de accu een beetje bijladen gedurende de terugreis om zo af en toe elektrisch te kunnen rijden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6855
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat dus, op de terugreis zal je dus tijdelijk een verhoogd brandstofverbruik hebben en dat maakt dus wel (degelijk) uit (hoewel ik dus zelf geen ervaringscijfers heb).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21279
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier op een volle accu 68km, woon/werk is 76 dus kom een beetje te kort.
In de morgen gewoon op stroom naar het werk, snelweg 107 op pa.
Terug pak ik de navigatie naar huis, de software regelt dan zelf waar hij een beetje benzine pakt want het grootste gedeelte is nog steeds stroom.
Tanken doe ik eens in de 1.5/2 maanden bij onze oosterburen tegen €1.80 de liter euro98.
Aan de straat laden doe ik eigenlijk in NL niet, tenzij hij leeg is en wij ergens in een stad aan het shoppen zijn, in Dld maar ook in België laad ik soms.
En het rijdt wel erg comfortabel op stroom, das ook wat waard.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
rna
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 24.12.2019 - 15:31

raspaardje schreef: 04.09.2025 - 09:53
rna schreef: 04.09.2025 - 09:49 Overigens maakt het, uitgaande van dezelfde terugreis, natuurlijk niet uit of je je accu op de heenweg leeg rijdt of 50/50.
Misschien is dit wel te kort door de bocht: indien op de heenreis de accu zo goed als leeg is gaat de auto rijdend in de hybrid-modus de accu een beetje bijladen gedurende de terugreis om zo af en toe elektrisch te kunnen rijden.
Daar heb je gelijk in, al lijkt het me verwaarloosbaar omdat je op de heenweg weer veel zuiniger gereden hebt qua benzinemotor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6855
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

rna schreef: 04.09.2025 - 11:24 ,,,Daar heb je gelijk in, al lijkt het me verwaarloosbaar omdat je op de heenweg weer veel zuiniger gereden hebt qua benzinemotor
30-40% extra verbruik vind ik persoonlijk niet echt verwaarloosbaar, meer significant. En eens dat je op de heenreis zuiniger hebt gereden op de terugreis, maar door op locatie te laden had je de terugreis net zo zuinig kunnen rijden?
Wat Diesel01 ook zegt: elektrisch rijden is gewoon heel comfortabel, zeker in de stad of tijdens file rijden. Die kilometers doe ik dus altijd elektrisch: meer comfort én efficiënter dan op benzine.
En ook na 8 jaar PIH rijden vind ik zo zuinig mogelijk rijden ook wel een sport.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
rna
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 24.12.2019 - 15:31

Gouwe schreef: 04.09.2025 - 11:42
rna schreef: 04.09.2025 - 11:24 ,,,Daar heb je gelijk in, al lijkt het me verwaarloosbaar omdat je op de heenweg weer veel zuiniger gereden hebt qua benzinemotor
En eens dat je op de heenreis zuiniger hebt gereden op de terugreis, maar door op locatie te laden had je de terugreis net zo zuinig kunnen rijden?
Maar dat is dus precies de vraag die ik stel, of de Hybride variant financieel zuinig is door extern te laden. Tegenwoordig zijn prijzen van 65ct per kWh niet meer bijzonder, dat maakt zelfs de hoge benzine prijs nog voordeliger.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”