Goedenavond Volvo rijders,
Ik heb sinds 1,5 jaar een volvo v60 d3 2.0 4 cilinder diesel van 12-2017. Gekocht met 181 k kilometer. Nu inmiddels 245 k .Na 200000 km begon olieverbruik , eerst 1 liter op 3000km , nu bij 245 k inmiddels al 1 liter op 2100- 2200 km . Ik vermoed versleten olieschraapveren. Hoe dan ook vind ik dit niet acceptabel en vergalt mijn plezier in deze auto . Opties : motorrevisie of inruilen. Zijn er leden die dit herkennen? Wat kost een gereviseerde motor inclusief uit- en inbouw? Wat zou deze auto in deze conditie nog kunnen opbrengen? Auto is in zeer goede staat en vol in opties.
Olieverbruik v60 d3 bj 2017
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Hier vind je een prijsindicatie voor revisie: https://techservicecenter.nl/olieverbru ... l-motoren/
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.05.2023 - 22:00
-KJ- schreef: ↑03.09.2025 - 21:21 Hier vind je een prijsindicatie voor revisie: https://techservicecenter.nl/olieverbru ... l-motoren/
[/quo
Bedankt voor deze tip.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
Ik zou gewoon doorrijden voorlopig en er een iets dikkere olie ( 5W30) ingooien. Wellicht helpt dat nog iets in het olieverbruik. Pas bij meer dan 1 liter op de 1000 km zou ik actie ondernemen. Inruilen onder deze omstandigheden dan moet je ook een enorme veer laten en 6700 euro voor een revisie is ook niet niks. Gewoon proberen er nog een ton bij te draaien en dan afscheid nemen. En gezien je kilometers per jaar betekent zelfs bij een olieverbruik van 1 liter op 1000km 1 maal per week een krap litertje bijvullen. Je teleurstelling begrijp ik volledig. Dit was vroeger bij het merk Volvo ondenkbaar. Ik heb een s90 D4 (2016) gehad zonder olieverbruik maar die had nog geen 2 ton gelopen toen ik hem wegdeed vanwege het feit dat ik veel minder ging rijden. Mijn huidige V90 T4 heeft ook geen olieverbruik maar bij een km.stand van nog geen 60000 km ligt dat ook niet in de verwachting voorlopig. Tja, de ouderwetse kwaliteit van Volvo ligt lang achter ons. Ik heb nog als tweede auto een 945 uit 1998 met ruim 6 ton op de teller met de 1ste motor en 1ste versnellingsbak. En een olieverbruik van 1 liter op de 7000 km. Maar ja, zoals gezegd, de oude redblocks zijn onverwoestbaar en daar kunnen die moderne motoren niet tegenop.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.05.2023 - 22:00
S90forever schreef: ↑03.09.2025 - 23:14 Ik zou gewoon doorrijden voorlopig en er een iets dikkere olie ( 5W30) ingooien. Wellicht helpt dat nog iets in het olieverbruik. Pas bij meer dan 1 liter op de 1000 km zou ik actie ondernemen. Inruilen onder deze omstandigheden dan moet je ook een enorme veer laten en 6700 euro voor een revisie is ook niet niks. Gewoon proberen er nog een ton bij te draaien en dan afscheid nemen. En gezien je kilometers per jaar betekent zelfs bij een olieverbruik van 1 liter op 1000km 1 maal per week een krap litertje bijvullen. Je teleurstelling begrijp ik volledig. Dit was vroeger bij het merk Volvo ondenkbaar. Ik heb een s90 D4 (2016) gehad zonder olieverbruik maar die had nog geen 2 ton gelopen toen ik hem wegdeed vanwege het feit dat ik veel minder ging rijden. Mijn huidige V90 T4 heeft ook geen olieverbruik maar bij een km.stand van nog geen 60000 km ligt dat ook niet in de verwachting voorlopig. Tja, de ouderwetse kwaliteit van Volvo ligt lang achter ons. Ik heb nog als tweede auto een 945 uit 1998 met ruim 6 ton op de teller met de 1ste motor en 1ste versnellingsbak. En een olieverbruik van 1 liter op de 7000 km. Maar ja, zoals gezegd, de oude redblocks zijn onverwoestbaar en daar kunnen die moderne motoren niet tegenop.
Bedankt voor je meedenken. De kwaliteit bij Volvo ( en bij vele andere merken ) is op gebied van motoren niet meer vergelijkbaar met vroeger. Had hiervoor ook een d3 5 cilinder.....dat was een goed blok en geen olieverbruik met bijna 4 ton.....Misschien toch maar een goed zoeken naar zo' n 5 cilinder diesel......
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ik heb krap een jaar geleden mijn D3 vea v60 ook ingeruild, na 205k was het verbruik (bij gebruik van 5w30) opgelopen tot 1 liter op 1500 km. Misschien had ik er nog mee door kunnen rijden tot 300k, maar zag toevallig vandaag dat hij inmiddels is ge-exporteerd (apk verliep gisteren). Dikke kans dat het olieverbruik heeft geleid tot een kapot roetfilter oid. Ik ben (weer) gegaan voor een 5cilinder V70: geen moment spijt van gehad, het dieselverbruik is wel iets hoger, maar qua kosten nog altijd lager dan de bussen olie die er in gingen (ik kocht 5 liter blikken, bij een online verdeler wel Castrol).
Toevallig heeft de v70 nu ook 205k gelopen, na 25k nog geen druppel olie verbruikt.
Met andere woorden, ja je kunt de gok wagen en doorrijden. Andere kant is dat je nu nog een auto hebt die je met droge ogen kunt inruilen, want hij valt binnen de fabrieksnormen.
Toevallig heeft de v70 nu ook 205k gelopen, na 25k nog geen druppel olie verbruikt.
Met andere woorden, ja je kunt de gok wagen en doorrijden. Andere kant is dat je nu nog een auto hebt die je met droge ogen kunt inruilen, want hij valt binnen de fabrieksnormen.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35
Hier ook een d3 5cilinder. Met iets meer dan 5 ton op de klok. Van beurt tot beurt 30duizend km. Max 1 liter olie verbruik soms zelfs 0.5L afhankelijk van snelweg en hogere toerental rijden scheelt het eens halve liter. Ik zou die auto wegdoen gaat alleen maar verergeren en met verstopping van roetfilter enzovoort in toekomst
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie
S60 D3 2014 obbetuning
S60 D3 2014 obbetuning
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Je kunt beter de auto inruilen/verkopen en het geld voor een revisie in een andere auto stoppen.
Dit wordt een loze put..
Dit wordt een loze put..
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.05.2023 - 22:00
volvo440special schreef: ↑04.09.2025 - 16:45 Je kunt beter de auto inruilen/verkopen en het geld voor een revisie in een andere auto stoppen.
Dit wordt een loze put..
Bedankt voor je advies
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ik heb geen idee waar je woont, maar er staat best een mooie v70 uit 2013 te koop bij Serva: kleur moet je van houden, maar verder zit hij goed in de specs: precies wat je nodig hebt voor fijn rijden maar er kan niks onnodigs aan stuk gaan (ik heb een ‘lek’ dakraam bijvoorbeeld, maar acc gelukkig niet, wat nog wel eens op auto’s uit die serie wil zitten) dikke kans dat je daar een pak minder op bij hoeft te leggen dan op de revisie van je motor.
https://www.servamobility.nl/voorraad/v ... c-47275808
En auto wordt met een beurt afgeleverd, scheelt je ook zo nog wat centen (banden en remmen kunnen zo maar eens aan de beurt zijn)
https://www.servamobility.nl/voorraad/v ... c-47275808
En auto wordt met een beurt afgeleverd, scheelt je ook zo nog wat centen (banden en remmen kunnen zo maar eens aan de beurt zijn)
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 04.05.2023 - 22:00
c70_ibo schreef: ↑04.09.2025 - 16:36 Hier ook een d3 5cilinder. Met iets meer dan 5 ton op de klok. Van beurt tot beurt 30duizend km. Max 1 liter olie verbruik soms zelfs 0.5L afhankelijk van snelweg en hogere toerental rijden scheelt het eens halve liter. Ik zou die auto wegdoen gaat alleen maar verergeren en met verstopping van roetfilter enzovoort in toekomst
Bedankt voor je tip. De 5 cilinder is dus écht bewezen een veel betere motor!