Hallo,
Mijn XC70 (model 2008, 3,2l 6 cylinder met Vialle LPG LPI installatie) wil sinds een aantal weken niet meer starten op LPG als de motor warm is (b.v. na 30 km rijden). Motor start dan wel op benzine maar als hij moet overschakelen naar LPG valt de motor uit. Met koude motor is er geen probleem, dan schakelt hij goed naar LPG en blijf auto op LPG rijden totdat ik hem uit zet. Als motor dan warm is, wil hij niet meer op LPG. En afgelopen week nadat auto de hele dag in de hete zon (minstens 26 graden) had gestaan, wilde hij ook met koude start niet op LPG.
Ik ben inmiddels 2x bij LPG inbouwer/specialist geweest, die kan het tot nu toe niet vinden. LPG computer (Vialle LPE 7) vervangen loste niks op, stuurprint op pomp vervangen loste niks op. Uitlezen van LPG computer laat zien dat injectietijden oplopen als het mis gaat. (wat er waarschijnlijk op duidt dat de motor geen brandstof LPG krijgt). Ik zit zelf nu (na wat googelen en lezen van Vialle documentatie) te denken aan de LPG druksensor type Vialle nr 240428.1 (onderdeel in de drukregeleenheid/koppelblok) die mogelijk niet goed werkt bij hogere temperaturen. Deze sensor zit vlak onder de motorkap wat mogelijk verklaart dat de auto toen hij de hele dag in de zon had gestaan ook niet wilde starten op LPG met koude motor.
Auto rijdt probleemloos op benzine. Als starten op LPG niet meer werkt, zet ik de auto handmatig op benzine en kan ik gewoon starten op benzine, maar kan tijdens rijden niet meer handmatige naar LPG overschakelen wat normaal wel kan.
Graag hoor ik jullie ervaringen/tips wat er mis kan zijn bij niet starten op LPG met warme motor.
En ik zou graag willen weten of ik die LPG druksensor zelf eenvoudig en veilig kan vervangen (zonder dat er b.v. gas lekt).
Groet,
Klaas
XC70 wil met warme motor niet op LPG
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Je kan eventueel ook temperatuursensor van de LPG installatie controleren / vervangen.
Die heb ik op me vorige auto ook enkele keren kapot gehad met rare storingen tot gevolg.
Bij uitlezen gaf die geen rare waardes, maar blijkbaar tijdens het rijden toch wel.
Als de gasinstallatie uit staat dan kan je zonder problemen zaken in het systeem in de motorruimte vervangen.
Let op: Er loopt altijd een beetje gas uit het systeem (tussen tank en waar jij aan het werk bent).
Werk met handschoenen anders verbrand je je aan het koude gas.
Die heb ik op me vorige auto ook enkele keren kapot gehad met rare storingen tot gevolg.
Bij uitlezen gaf die geen rare waardes, maar blijkbaar tijdens het rijden toch wel.
Als de gasinstallatie uit staat dan kan je zonder problemen zaken in het systeem in de motorruimte vervangen.
Let op: Er loopt altijd een beetje gas uit het systeem (tussen tank en waar jij aan het werk bent).
Werk met handschoenen anders verbrand je je aan het koude gas.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)