Koelkast caravan koelt niet tijdens het rijden.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
HansV60
2nd Gear member

Florence schreef: 16.11.2022 - 21:37 Hier ook hetzelfde probleem, ook klant bij Broekhuis Harderwijk!
Zie https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=91159
Ben zelf techneut. Aan de draaddikte kan het niet liggen, want het heeft goed gewerkt. In de caravan (2019) zit dus ook een nieuwe absorptiekoelkast en die doet het heel goed. Blijkbaar neemt de werking af naarmate de koelkast ouder wordt want je hoort er veel over. Na eerst inderdaad slechtere ervaring met een oudere koelkast heeft mij de goede werking van de huidige dus verbaasd vandaar de conclusie dat de draaddikte niet de oorzaak is van het uitvallen nu. Er is geen spanning op de contactdoos bij draaiende motor.
Een draad van 2,5 mm2 mag best 16A hebben, 10 a 12A moet zeker lukken. Ja er is verlies maar dit is heel erg weinig.
Ik moet de binnenbekleding verwijderen en dan ga ik de bedrading nameten, het vermoeden is een defecte TRM maar dat wil ik zelf eerst testen en bevestigen.
Florence ga eens met de auto naar Broekhuis Harderwijk en laten ze die testkast voor de aanhanger verlichting eens aansluiten. Je zal zien dat er niets aan zou markeren. Volgens mij kan een rechtstreekse 2,5 of 4mm draad uitkomst bieden.
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Florence
Starter

Na 3 jaar eindelijk de binnenbekleding weggehaald om de TRM te bereiken. De geschakelde pen 10 geeft geen spanning bij draaiende motor. Toch maar naar Broekhuis gegaan om de TRM te laten testen. Aangesloten op de VIDA computer, alles ziet er goed uit. Gemeten op pen 10 bij draaiende motor, geen spanning. Conclusie: TRM defect, nieuwe is besteld. In het weekend de caravan nog eens doorgemeten hoe ik de nieuwe TRM kan testen. Nu doet ie het opeens wel! Bij aangesloten caravan staat er opeens wel spanning op pen 10, en gaat er 9,5 A door heen… Op de TRM zelf is het de dikke grijze kabel voor pen 10, de oranje is voor pen 9 de constante spanning. Nu wordt het heel vreemd, voorgelegd aan Broekhuis en de afspraak afgezegd. Zij gaan nog wel navragen wat het criterium is waarop de TRM de spanning op pen 10 aan zet… Ik hoop op een antwoord. Nu nog een lange rit om te checken of het blijft werken…. Wordt vervolgd..
Volvo V40 CC T3 automatic ‘Luxury’ MY 2019
Arthurj
2nd Gear member

Ik heb op het caravanforum gelezen dat je 4 mm2 moet hebben (afstand/weerstand) over het gehele traject (accu auto tot koelkast) om fatsoenlijke koeling te krijgen. Knaus sluit Tower koelkasten niet eens meer aan voor 12V. XC40 hier werkt wel (2024) met 13 polig, standaard ingeregeld en afgespoten kabel (dus niets meer aan te wijzigen vanuit Volvo). In het voorjaar laat ik op de caravan een gas crash sensor inbouwen en dan rijden op gas in plaats van accu. Niets beter dan koelen op gas.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”