Rudyvg schreef: ↑09.09.2025 - 10:32
Vwb prik in de accu houden: is het niet zo als je de volvo navigatie gebruikt, deze dan automatisch prik vasthoudt als jouw eindbestemming in de bebouwde kom ligt? Zodat je zonder uitstoot de stad binnenrijdt?
Met gebruik van de navigatie wordt de accu optimaal gebruikt en zul je (mits de afstand groter is dan de range van de accu) keurig met 0 km aankomen. Volgens mij heeft binnen/buiten de bebouwde kom daar niets mee te maken (zou wel extra mooi zijn!)
raspaardje schreef: ↑09.09.2025 - 16:29
p CC rijden en daarmee zelf de vrijheid hebben om van rijstrook te wisselen blijft mijn voorkeur hebben
. Vooral na jaren CC is ACC…. apart, anders.
Het is wennen, maar zeker fijn. Gisteren heen en terug naar Gent, ook in drukte is het fijn want je houdt automatisch een mooie afstand, wat schrikreacties en hard remmen voorkomt... bij mij althans, ik kan niet spreken voor de voorliggers zonder (gebruik van) ACC .
Bart schreef: ↑10.09.2025 - 09:45
Met gebruik van de navigatie wordt de accu optimaal gebruikt en zul je (mits de afstand groter is dan de range van de accu) keurig met 0 km aankomen. Volgens mij heeft binnen/buiten de bebouwde kom daar niets mee te maken (zou wel extra mooi zijn!)
Aha, ja dat klinkt logisch. Het zal niet gekoppeld zijn aan binnen/ buiten de bebouwde kom. Maar het systeem zal op de snelweg de accu niet belasten als er nog 80/50/30 wegen op de route vooruit liggen neem ik aan. Is in ieder geval een mooie vooruitgang ten opzichte van het oude systeem waar je zelf met de hand de boel op hold moet zetten om prik over te houden voor (bijvoorbeeld) het laatste stukje van de rit de stad in na een rit over de snelweg.
De accu is leeg bij aankomst. Snelweg of niet, het ding bepaalt zelf wanneer hij stroom pakt of de motor gebruikt. Althans dat is bij mijn inmiddels al oude(re)XC60.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo" Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Bart schreef: ↑10.09.2025 - 09:45
Het is wennen, maar zeker fijn. Gisteren heen en terug naar Gent, ook in drukte is het fijn want je houdt automatisch een mooie afstand, wat schrikreacties en hard remmen voorkomt... bij mij althans, ik kan niet spreken voor de voorliggers zonder (gebruik van) ACC .
Of jouw ACC/auto doet het soepeler dan oudere modellen of je eigen rijstijl (dus zonder gebruik van ACC of CC) is niet zo soepel..
Sommigen gebruiken hun pedalen als aan- en uitschakelaars en "scannen"/anticiperen gewoon minder op het gedrag van ander verkeer. Dan is het verschil tussen het gedrag van je eigen rijstijl en de rijstijl van de ACC/PA niet zo groot resp. klein genoeg...
Bart schreef: ↑10.09.2025 - 09:45
Het is wennen, maar zeker fijn. Gisteren heen en terug naar Gent, ook in drukte is het fijn want je houdt automatisch een mooie afstand, wat schrikreacties en hard remmen voorkomt... bij mij althans, ik kan niet spreken voor de voorliggers zonder (gebruik van) ACC .
Of jouw ACC/auto doet het soepeler dan oudere modellen of je eigen rijstijl (dus zonder gebruik van ACC of CC) is niet zo soepel..
Sommigen gebruiken hun pedalen als aan- en uitschakelaars en "scannen"/anticiperen gewoon minder op het gedrag van ander verkeer. Dan is het verschil tussen het gedrag van je eigen rijstijl en de rijstijl van de ACC/PA niet zo groot resp. klein genoeg...
Ik bedoel dat door de veilige instelling je ook een comfortabele(re) afstand houdt tot je voorganger, en als die remt de auto dat toch iets eerder (en dus soepeler) doet dan je wellicht zelf zou doen. Zeker met buien zoals gisteren vind ik dat erg prettig. Ik kan/mag van mezelf zeggen (en vrouwlief zal dat beamen) dat ik een veilige en soepele chauffeur ben, maar een ongeluk zit in een klein hoekje (lees: onoplettend moment), getuige mijn aanrijding met de 240 inmiddels 1,5 jaar geleden..
Het is natuurlijk zo dat Volvo deze volgafstand zodanig maakt dat er idd altijd door de auto (samen met de bestuurder) op tijd geremd kan worden mocht je voorligger bijv. tot stilstand remmen. Dat geeft een veilig gevoel.
Maar ik vind de ACC en PA simpelweg te bruusk remmen om maar te kunnen voldoen aan die volgafstand.
Ik schat in op welk moment ik mijn gas los kan laten om zonder te remmen uit te komen op de juiste/veilige volgafstand tov mijn voorligger. Pas wanneer ik op de juiste/veilige volgafstand zit (of eerder, wanneer ik te vroeg het gas heb losgelaten en ik met uitrollen de afstand tot mijn voorligger nog meer is dan de veilige volgafstand) ga ik het gas weer aanraken.
De auto op ACC/PA geeft dus te lang gas en gaat vervolgens te hard in de remmen om aan die juiste/veilige volgafstand te voldoen. Hij zou eerder moeten reageren om uitrollend ipv remmend de voorligger te benaderen.
Wanneer er een auto van rijstrook wisselt en daarmee de veilige volgafstand van de ACC/PA onderbreekt remt de auto ook natuurlijk (om weer zo snel mogelijk aan die veilige volgafstand te voldoen). Terwijl ik zelf de volgafstand iets minder laat worden door van het gas te gaan en rustig/soepel bij te remmen. Daarmij rij je natuurlijk veel vloeiender.
raspaardje schreef: ↑10.09.2025 - 16:21
Het is natuurlijk zo dat Volvo deze volgafstand zodanig maakt dat er idd altijd door de auto (samen met de bestuurder) op tijd geremd kan worden mocht je voorligger bijv. tot stilstand remmen. Dat geeft een veilig gevoel.
Maar ik vind de ACC en PA simpelweg te bruusk remmen om maar te kunnen voldoen aan die volgafstand.
Ik schat in op welk moment ik mijn gas los kan laten om zonder te remmen uit te komen op de juiste/veilige volgafstand tov mijn voorligger. Pas wanneer ik op de juiste/veilige volgafstand zit (of eerder, wanneer ik te vroeg het gas heb losgelaten en ik met uitrollen de afstand tot mijn voorligger nog meer is dan de veilige volgafstand) ga ik het gas weer aanraken.
De auto op ACC/PA geeft dus te lang gas en gaat vervolgens te hard in de remmen om aan die juiste/veilige volgafstand te voldoen. Hij zou eerder moeten reageren om uitrollend ipv remmend de voorligger te benaderen.
Wanneer er een auto van rijstrook wisselt en daarmee de veilige volgafstand van de ACC/PA onderbreekt remt de auto ook natuurlijk (om weer zo snel mogelijk aan die veilige volgafstand te voldoen). Terwijl ik zelf de volgafstand iets minder laat worden door van het gas te gaan en rustig/soepel bij te remmen. Daarmij rij je natuurlijk veel vloeiender.
Helemaal eens, het is wel mijn ervaring dat bij een volgafstand van 2 streepjes het afremmen vloeiender lijkt te zijn dan bij 1 streepje. Sowieso bij bepaalde drukte en/of weersomstandigheden vind ik dat een fijnere stand.
Bart schreef: ↑11.09.2025 - 10:44
Helemaal eens, het is wel mijn ervaring dat bij een volgafstand van 2 streepjes het afremmen vloeiender lijkt te zijn dan bij 1 streepje. Sowieso bij bepaalde drukte en/of weersomstandigheden vind ik dat een fijnere stand.
Gaan we dat proberen...
Hoe zit het met 3 streepjes volgafstand?
3 streepjes heb ik (nog) niet gebruikt, ja misschien eens een keer om de verschillen in afstand te ervaren. Ik denk wat Arnold bedoelt is dat de auto eerder zal gaan afremmen bij trager verkeer, en dat dat daarom minder bruusk overkomt dan bij 1 streepje.
Wat is je ervaring met Heico selected level? Ik ben benieuwd hoe de auto dan rijdt qua wegligging met de lage stand van de luchtvering. Het oogt op afbeeldingen vaak wat aan de lage kant.
Ik overweeg dit ook te laten installeren op mijn Xc90 -MY 2025 mede gezien het feit dat Volvo de individuele instelbare rijmodus uit de software heeft gehaald. Je kan dus nu alleen in de laagste stand rijden in de Polestar modus, maar ja, dat wil je niet continu.
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Williams Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
mwattel schreef: ↑12.09.2025 - 09:55
Wat is je ervaring met Heico selected level? Ik ben benieuwd hoe de auto dan rijdt qua wegligging met de lage stand van de luchtvering. Het oogt op afbeeldingen vaak wat aan de lage kant.
Ik overweeg dit ook te laten installeren op mijn Xc90 -MY 2025 mede gezien het feit dat Volvo de individuele instelbare rijmodus uit de software heeft gehaald. Je kan dus nu alleen in de laagste stand rijden in de Polestar modus, maar ja, dat wil je niet continu.
Zeker doen! De wegligging gaat er zeker op vooruit. Ik vind 'm alleen in de Power stand, de laagste stand ook, te nerveus, dus die gebruik ik nauwelijks. Elk steentje voel je dan. In de Normale stand is het een goede mix van comfort en sportief vind ik persoonlijk.
Mbt de ACC; ik vind die van Volvo op sommige punten weer beter dan die in onze MINI Countryman. Als je daarmee op de ACC rijdt, en degene die je inhaalt gaat weer voor je rijden, remt de MINI heel abrupt af, terwijl die voorganger zichtbaar van je wegrijdt. Dat doet de Volvo dan weer niet. Het blijft voor mij een hulpmiddel en zo zet ik het zelf dan ook in. En in elk merk heeft 't z'n eigen voor- en nadelen ben ik wel achter.
Dit weekend op en neer naar Normandië. Ik merk geen verschil tussen 1, 3 of 5 streepjes als het gaat de "vloeiendheid" van afremmen. Het enige verschil wat ik lijk te merken is het moment van ingrijpen. Hoe meer streepjes, hoe eerder hij ingrijpt om de juiste volgafstand te waarborgen.
De vloeiendheid van het afremmen wordt wel bepaald door het snelheidsverschil met je voorligger. Op een vrachtauto met 90 is de reactie minder vloeiend dan een auto die met een paar kilometer minder per uur voor je rijdt. Ding is kennelijk maar over een beperktere afstand in staat om te meten wat er voor de auto gebeurt.
Wat Poolrev beschrijft over het gedrag bij iemand die voor je invoegt nadat deze je heeft ingehaald herken ik. Prima zo.
En verder heb ik mij "verwonderd" over hele kuddes die zonder enige aanleiding maar op de middelste baan blijven rijden, zowel in NL, B als FR. Lijkt haast epidemische vormen aan te nemen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Dat abrupt remmen ervaar ik ook, dus ben gaan experimenteren met de remmodus, die kan je ook instellen bij rijmodi.
Alleen door wisselende verkeerssituaties merk ik niet veel verschil hierin.
Wellicht andere wel?