Airco dilemma

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PugZ78
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
Locatie: Twente

Op de allereerste dag van onze zomervakantie hield de airco ermee op. Met een zwarte auto en zonnig weer was het een hete bedoeling. Eenmaal terug in NL naar de garage gegaan en die heeft de airco afgevuld. Ik was blij dat ie 't weer deed zonder al te veel kosten.. de pret duurde zo ongeveer 24 uur, want toen hield ie er weer mee op... :(

Vandaag is de Volvo weer terug gegaan naar de garage: "Het is óf de condensator, óf de verdamper", aldus de garagehouder. Condensator is relatief eenvoudig te vervangen, maar voor de verdamper moet het hele dashboard eruit. De garage heeft al aangegeven dat laatste niet te gaan doen (te weinig personeel/geen personeel die dat kan). Het is volgens hun niet vooraf te achterhalen welke van de twee de boosdoener is... :-/

De condensator gaat me incl. arbeidsloon zo'n 500 euro kosten. Is dat het euvel, dan heb ik "geluk". Is dat niet het euvel, dan heb ik (onnodig) een nieuwe condensator, ben ik 500 euro lichter en heb ik nog steeds een kapotte airco en de uitdaging om een andere garage te vinden die het vervangen van de verdamper aandurft. Ik wil niet weten wat dat geintje me uiteindelijk gaat kosten. Wat zouden jullie doen?
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6915
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou heel snel een andere garage (lees: airco specialist) gaan zoeken. Een airco afvullen zonder lektest (en die is duidelijk niet uitgevoerd) niet eens toegestaan. En met tracer vloeistof kun je (m.u.v. de verdamper) echt wel gaan zien waar het systeem lek is.
Overigens bedoel je de condensor (een condensator is iets anders...) :-)
Succes!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1056
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik denk dat ze ook al geen personeel hebben voor een goede diagnose.. Condensor die lek is, is vaak aan een donkere vlek al te zien, versleten lamellen, lektest en wat sop... Snuffelaar inzetten in het interieur voor de verdamper en kan ook tevens voor de condensor gebruikt worden.. Contrastvloeistof kan ook nog, voor de condensor. Raar bedrijf.. Zou zelf een andere zoeken.
Gebruikersavatar
PugZ78
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
Locatie: Twente

Bedankt voor de snelle en waardevolle reacties! Ik moet zeggen dat ik zelf ook al enige twijfels kreeg bij deze garage.

Ik heb zojuist een diagnose offerte opgevraagd bij de auto airco specialist. Ik hou jullie op de hoogte.

"Fingers crossed" dat het de condensa... euh.. condensor is! :whistle: :-D
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27726
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Laat ook even de speling op de magneetkoppeling controleren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
PugZ78
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
Locatie: Twente

Fredhead schreef: 10.09.2025 - 19:45 Laat ook even de speling op de magneetkoppeling controleren.
Verklaar je nader...? Ik heb geen idee wat een magneetkoppeling is O.O
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
RAPVADA
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01

PugZ78 schreef: 10.09.2025 - 20:03
Fredhead schreef: 10.09.2025 - 19:45 Laat ook even de speling op de magneetkoppeling controleren.
Verklaar je nader...? Ik heb geen idee wat een magneetkoppeling is O.O
Dat weet je garagehouder vast wel :)
Toelichting:
Bij Volvo is de magneetkoppeling van de aircopomp een beetje een zwakke schakel: wanneer deze warm wordt stopt de airco, en dat is meestal na een minuut of 10 tot 15 minuten rijden. Ik denk niet dat het voor alle modellen geldt, maar ook ik (V50 2008) had hier last van. Is door mijn garage keurig gerepareerd, kosten weet ik niet (reparatie was onderdeel van meer werzaamheden), maar zal toch niet veel meer dan 100 tot 150 euro zijn.
Dus waar je even op moet letten is of de airco het al direct niet meer deed (dan is je airco systeem vrijwel zeker lek), of dat deze er pas na 10 - 15 minuten autorijden mee ophield (dan kan het de magneetkoppeling zijn)

Als laatste: lekke wisselaar heb ik met mijn eerste A4 gehad, zelf gerepareerd, maar was daar wel een heel weekend mee zoet....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27726
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de V70 ook een bekend onderdeel dat met een verkeerde afstelling zorgt voor een airco die ermee stopt.

Kort gezegd zorgt ie voor de in en uitschakeling.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6915
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

PugZ78 schreef: 10.09.2025 - 18:38 ..... de pret duurde zo ongeveer 24 uur, want toen hield ie er weer mee op... :(
De vraag is dus, doet de airco het helemaal niet meer, een heel klein beetje of stopt deze er na verloop van tijd mee en doet hij het daarna weer wel?
Want, zoals hier gezegd kan het ook nog de luchtspleet zijn van de magneetkoppeling, alleen zou de airco het dan soms wel soms niet doen.
De aircopomp in jou V70 is er één van het type aan/uit (hij is actief of niet, tegenwoordig zijn compressoren altijd actief en wordt het slagvolume elektrisch aangepast, daar zit dus geen magneetkoppeling meer op). De magneetkoppeling draait in beginsel vrij mee met de multiriem, er zit dus een luchtspleet tussen de koppeling en de compressor. Pas als de airco moet koelen wordt de magneet in de magneetkoppeling (de ronde poelie waar de multiriem overheen loopt) elektrisch geactiveerd. Dan gaat de compressor ook pas werken. Op de koppeling zit frictiemateriaal. Wordt de luchtspleet te groot (doordat het frictiemateriaal slijt), dan zal de magneetkoppeling niet koppelen ("engagen") met het inwendige van de compressor en dan doet hij het ook niet. Er zitten een aantal stelplaatjes die je kunt verwijderen waardoor de luchtspleet kleiner wordt.
Die luchtspleet van de magneetkoppeling is overigens niet alleen bij Volvo een zwak punt, is gewoon een slijtdeel wat hoort bij het type airco pomp wat in die tijd overal werd toegepast.
Maar goed, als TS naar een airco specialist gaat dan komt dat wel goed.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
PugZ78
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
Locatie: Twente

Het is (helaas) niks, nada, niënte vanaf het moment van starten, dus de magneetkoppeling zal het dan niet zijn. Maar wel weer wat geleerd :-) Dank voor de uitleg!
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
Gebruikersavatar
PugZ78
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
Locatie: Twente

De (diagnose)afspraak staat inmiddels bij de specialist. Helaas pas wel voor eind oktober, maar het is niet anders... Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27726
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

PugZ78 schreef: 11.09.2025 - 08:19 Het is (helaas) niks, nada, niënte vanaf het moment van starten, dus de magneetkoppeling zal het dan niet zijn. Maar wel weer wat geleerd :-) Dank voor de uitleg!
Als de speling maar groot genoeg is stopt ie er uiteindelijk ook mee
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
PugZ78
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
Locatie: Twente

Ow... dus het kan nog steeds.. nouja, we gaan het zien eind oktober!
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”