Limiter/cruise control gaat niet terug naar juiste snelheid.

Plaats reactie
Steph_
Starter

Ik heb een bijzonder probleem. Mijn limiter en cruise control gaat niet terug naar de juiste snelheid bij het overschrijden van de ingevoerde snelheid. Van een lagere snelheid naar de ingevoerde snelheid is geen probleem.

Het niet terug gaan naar de juiste snelheid scheelt altijd een twee a drie kilometer per uur.

Voorbeeld: Ik rijd op een weg waar je 80 mag rijden, ik rijd netjes 80 op de cruise control, maar ik wil iemand inhalen, dus geef wat gas bij, laat het gas weer los, vervolgens zakt de snelheid netjes, tot z'n 83km/u en blijft daarop verder rijden, of als je bultje af gaat (bv als je over een brug gaat) en hij gaat van nature net even over z'n ingevoerde snelheid, gaat hij dus ook niet terug naar de juiste snelheid. Cruise control of limiter hebben beide exact hetzelfde probleem.

Stel ik zit dus door deze fout 83km/u te rijden, terwijl dat 80 moet zijn, en ik haal hem van de cruise control af omdat hij te hard gaat, en ik laat de auto uitrollen tot 80 en zet hem dan weer aan, dan zegt hij dat ie bv op 77km/u staat terwijl ik 80 rijd. Maar ga ik dan 75km/u rijden, dus onder alle vorige waardes, versnel dan weer naar 80km/u dan ziet de cruise control wel weer de juiste snelheid.

Ik heb een OBD scanner (Nexas) gekocht, omdat ik het vermoeden had dat er wat met één van de ABS sensoren was aangezien er nieuwe voorbanden op zijn gezet, en de oude voorbanden naar achteren zijn gezet. Dus in theorie kan er per ongeluk een ABS sensor zijn geraakt. Maar de auto heeft geen foutcodes en de wielen geven allemaal dezelfde snelheid aan. (off topic, wel een erg leuk tooltje)

Ik begin er haast aan te denken dat het een software probleem is. Iemand dit ooit gehad, of weet iemand wat het kan zijn?
Volvolof
3rd Gear member

Als een ABS sensor geraakt is krijg je wel een foutmelding en een mededeling dat ABS en DSTC zijn uitgeschakeld. Is het tpms systeem gereset ? Anders zou ik dat eerst doen.
Even voor de duidelijkheid: voor de bandenwissel had je het probleem niet ?
The Mechanic
5th Gear member

Hebben de nieuwe banden wel dezelfde maat? Zo ja, hebben ze dan toevallig een merk specifieke codering (bijvoorbeeld MO) die de andere banden niet hebben?
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”