Versnellingsbakwissel

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

De versnellingsbak van mijn 740 Estate '89 is erg luidruchtig .
Nu heb ik nog een 960 uit '95 met koprolschade .
Is het opredelijk simpele wijze mogelijk deze om te wissellen of moeten er veel aanpassinge gedaan worden?
met vriendelijke groet,
Aad
Gebruikersavatar
FlyVolvo
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 16.09.2004 - 22:57
Locatie: Raalte
Contacteer:

Het vliegwiel moet sowieso overgezet worden, daar zit verschil in.
Mijn Sport: Rallysport, www.Volvo740rallyteam.nl.
Jan-Willem Woermeijer
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.02.2007 - 11:30

Als het hier gaat om een m90 dan moet je echt alles omzetten.

De M90 is een versn. bak die ook onder de 850 zit !!!
Dus een complete ander koppeling-systeem.
(dualmass vliegwiel kortere prise-as minder splines enz enz.)


Alles wat je moet doen om hem los te krijgen moet je omzetten.
denk hierbij dus inderdaad "broer" aan het vliegwiel.
Cardan-as, Versnellingsbak steun, vernsnellingspook, koppeling en drukgroep.
Kijk even of er montage mogelijkheid is van de cardanas incl tussen lager onder de andere auto waar hij onder moet.
En controleer de baksteun montage punten.

Ik denk dat het wel het zelfde is maar 't scheelt een hoop werk als dat niet zo is.

MvG Jan-Willem

En succes.
Jan-Willem Woermeijer
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.02.2007 - 11:30

Je hebt zelfs kans dat het koppelingshuis anders is.
De 960 heeft een zes cilinder dus het blok is anders.
De 940 uit de laatste serie met LPT is een 4 cilinders en dus gewoon een shortblok en dan een M90 erachter...
Bij zo'n 960 kan er verschil in zitten.....

Greetz JeeWee
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

alleen een M90 van een 4-cylinder past.... op een andere 4-cylinder.
Ze gebruiken een hydraulische koppeling, ik weet niet of 740's dat al hebben.
Vliegwiel kan ook origineel blijven. Ik zou dat gekke dubbel massa vliegwiel niet gebruiken...
Gewoon een 'dog dish' normaal vliegwiel (ban een gewone 940 benzine met dezelfde injectie) gebruiken met een M90 diesel koppeling (uit 940 TD van '95 en verder). goed voor flink koppel (dik 350+nm zeker) en het past direct. Ga ik misschien ook gebruiken
Geen duall mass vliegwiel is niet erg, de D24TIC gebruikt ook een gewoon star vliegwiel met de M90.

99% zeker dat het bak-steun rubber anders is, de houder ook.
De M90 is ook wat korter, dus het voorste deel van de aandrijfas is langer.
Ik kan het eea in Vadis voor je opzoeken...

mzls,
de andere jeewee!

PS: diesels hebben een dikkere aandrijfas? hmm interessant!
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Aad A
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23

Hallo,
Allereerst bedankt voor het meedenken en de reacties op mijn vraag.
De bakwissel voor de M90 is van de baan, ik heb een donorauto gekocht met slechts 229000 km op de teller.
Het is een 745 uit 88 met zelfde motor B230F en M47bak.
Dus er volgt een wissel van motor compleet met bak.
Moet alleen nog uitvogelen of ik electronische ontsteking mee moet wisselen in verband met update van EZ-K naar EZ 116 K.
Dit zelfde voor het brandstofsysteem vann LH 2.2-Jetronic naar LH 2.4.
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 348
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Heren, een vliegwiel en de bijbehorende koppelingsplaat van een TD/m90 past 1op1 in een 2.3 lpt/m90 combinatie? De drukgroep kan blijven (= splinternieuw) of ook vervangen?

bvd

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”